Στριμώχνονται για να επενδύσουν

Άμεσης προτεραιότητας θεωρείται η επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για το Εμπορευματικό Κέντρο του Θριασίου. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που επιχειρεί η κυβέρνηση στην προσπάθειά της να κινήσει την... παγωμένη αγορά.

Στριμώχνονται για να επενδύσουν
Άμεσης προτεραιότητας θεωρείται η επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για το Εμπορευματικό Κέντρο του Θριασίου (ΕΚΘΠ) στην Ελευσίνα.

Πρόκειται για ένα από τα λίγα προγράμματα που μπορεί να ξεκινήσει αμέσως η κυβέρνηση στην προσπάθειά της να κινήσει κάπως την... παγωμένη αγορά και να προσελκύσει κάποιες επενδύσεις.

Γι’ αυτό και η σπουδή με την οποία το υπουργείο Υποδομών «τρέχει» ώστε στα τέλη Απριλίου να έχει προκηρυχτεί ο διαγωνισμός. Για το συγκεκριμένο σχέδιο ενδιαφέρονται όλοι οι ισχυροί του κατασκευαστικού χώρου, του τομέα μεταφορών - logistics όπως και οι τράπεζες.

Σημειωτέον πως ο προηγούμενος διαγωνισμός ματαιώθηκε πέρυσι τον Ιούνιο επειδή η ανάδοχος κοινοπραξία (ΕΛΛΑΚΤΩΡ - Goldair Cargo - Teotec - Hellenic Logistics Transport) δεν προσήλθε να υπογράψει επικαλούμενη την οικονομική κρίση.

Ωστόσο, τραπεζικές πηγές σημείωναν πως ο ουσιαστικός λόγος για τον οποίο η κοινοπραξία έκανε πίσω σχετιζόταν με την κάλυψη εγγυήσεων που ζητούσαν οι τράπεζες. Το εμπόδιο ξεπεράστηκε και σύμφωνα με πληροφορίες από τη ΓΑΙΑΟΣΕ (θυγατρική του ΟΣΕ) θα καλυφθεί με εγγυήσεις του Δημοσίου προς τα πιστωτικά ιδρύματα, τα οποία θα χρηματοδοτήσουν το έργο.

Προς αυτήν την κατεύθυνση κλίνει και η πλευρά της Εθνικής, θυγατρική της οποίας (για τα μεγάλα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα) θα έχει και πάλι τον ρόλο του κύριου συμβούλου.

Ενδιαφέρον για τον νέο διαγωνισμό πιστεύεται πως θα εκδηλώσουν από τον κατασκευαστικό κλάδο κυρίως η Ελλάκτωρ, η ΓΕΚΤΕΡΝΑ και η J&P Άβαξ, οι πολυεθνικές εταιρείες μεταφορών - αποθήκευσης Kuehne Nagel Proodos, Schenker, οι ελληνικές Imperio - Argo, Βεϊνόγλου, Διακίνηση και όλοι οι μεγάλοι τραπεζικοί όμιλοι.

Το έργο αφορά στην κατασκευή εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο (συνολική επιφάνεια γης 590 στρεμμάτων, δομήσιμη έκταση 240.000 τετραγωνικών μέτρων) και βάσει της σύμβασης η πλήρης λειτουργία του τοποθετείται το 2011, σε συνδυασμό με τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα του Ικονίου με την Ελευσίνα.

Σύμφωνα με επιχειρηματικούς κύκλους, το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του εμπορευματικού κέντρου του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο έγκειται στην κομβική θέση του. Εκτός από τη σιδηροδρομική σύνδεση με τον εμπορικό λιμένα του Ικονίου, το δίκτυο του προαστιακού και τον άξονα ΠΑΘΕ του ΟΣΕ, προσφέρει οδική σύνδεση με την Αττική Οδό και τη λεωφόρο ΝΑΤΟ.

Οι ίδιοι κύκλοι σημειώνουν πως πρόκειται για ένα πρόγραμμα που εντάσσεται στο «πακέτο των κατασκευών παραχώρησης» μακροχρόνιας μίσθωσης, ικανό όχι μόνο να αναβαθμίσει την ευρύτερη περιοχή αλλά, κυρίως, να προσελκύσει το επενδυτικό και το επιχειρηματικό ενδιαφέρον ξένων κολοσσών του κλάδου μεταφορών - αποθήκευσης. 

--- Νέοι όροι...

Σύμφωνα με πηγές της ΓΑΙΑΟΣΕ, ο νέος διαγωνισμός, κατ’ αρχάς, θα ικανοποιεί το αίτημα των τραπεζών (για εγγύηση του Δημοσίου). Θα προβλέπει την αυτόνομη παρουσία εταιρειών logistics, ενώ θα υπάρξει πρόνοια ώστε να συμμετάσχει ενεργότερα η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Να σημειωθεί πως στον προηγούμενο διαγωνισμό περιλαμβανόταν περιοριστικός όρος για τη συμμετοχή μόνο κατασκευαστικών επιχειρήσεων κατόχων πτυχίου Ζ΄ Τάξης, γεγονός που είχε προκαλέσει τις ενστάσεις παραγόντων του κλάδου, ενώ δεν προβλεπόταν η συνδρομή της ΕΤΕπ, η οποία θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει το έργο με χαμηλότερο κόστος.

Τραπεζικοί κύκλοι θεωρούν πως σε αυτήν τη δυσχερή περίοδο η προωθούμενη παροχή εγγυήσεων του Δημοσίου στη ΓΑΙΑΟΣΕ ουσιαστικά θα καθιστά ενεργό τον διαγωνισμό. Επίσης, η προοπτική συμμετοχής της ΕΤΕπ καθιστά εφικτή τη χρηματοδότηση με επιτόκια έως και 2,5% χαμηλότερα από αυτά που μπορούν -με πολλή φειδώ- να εξασφαλίσουν τα πιστωτικά ιδρύματα.

Μία επιπλέον προϋπόθεση, η οποία προβλέπεται ότι θα συμπεριληφθεί στο τελικό σχέδιο του νέου διαγωνισμού, θα αφορά στη συμμετοχή ξένων και εγχώριων ομίλων logistics με κύκλο εργασιών 50 - 100 εκατ. ευρώ, ικανών να διασφαλίσουν μεταφορικό και αποθηκευτικό έργο. Η κυβέρνηση για να επισπεύσει το έργο προτίθεται να προχωρήσει τον νέο διαγωνισμό σε μία φάση (με βάση την κοινοπραξία που θα προσφέρει το απόλυτα υψηλότερο ετήσιο τίμημα), χωρίς να αποκλείεται η πιθανότητα η σύμβαση παραχώρησης να μην είναι σπαστή (30 συν 10 χρόνια) αλλά 40ετής.

Το όλο πρόγραμμα έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον και του ΟΛΠ και γι’ αυτόν τον λόγο προχώρησε στην ίδρυση ανώνυμης θυγατρικής εταιρείας με την επωνυμία Εταιρεία Συνδυασμένων Μεταφορών και Διαχείρισης Εμπορευμάτων Α.Ε. (Logistics ΟΛΠ Α.Ε.).

Τα δύο νέα στοιχεία που οδήγησαν στην ίδρυση της επιχείρησης είναι αφενός η κατασκευή του Εμπορευματικού Κέντρου (ΕΚΘΠ), όπου υπολογίζεται ότι θα συγκεντρωθεί η εμπορευματική δραστηριότητα της Αττικής, και αφετέρου η λειτουργία (Μάρτιος 2011) της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, η οποία θα συνδέει το εμπορικό λιμάνι του Νέου Ικονίου με το ΕΚΘΠ.

* Αναδημοσίευση από το 629ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 9 – 13 Απριλίου 2010.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v