Αιφνιδιασμός Μπιρμπίλη για θαλάσσια αιολικά πάρκα

Αντίθετοι με την προωθούμενη ρύθμιση για τα θαλάσσια (off shore) αιολικά πάρκα εμφανίζονται οι επενδυτές που ενδιαφέρονται να προωθήσουν τα συγκεκριμένα σχέδια στη χώρα μας.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Αιφνιδιασμός Μπιρμπίλη για θαλάσσια αιολικά πάρκα
Αντίθετοι με την προωθούμενη ρύθμιση για τα θαλάσσια (off shore) αιολικά πάρκα εμφανίζονται οι επενδυτές που ενδιαφέρονται να προωθήσουν τα συγκεκριμένα σχέδια στη χώρα μας.

Ειδικότερα, στο νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ, που κατατίθεται από το ΥΠΕΚΑ για ψήφιση στη Βουλή εντός της εβδομάδας, συμπεριλαμβάνεται διάταξη η οποία χαρακτηρίζεται καταρχήν ως αιφνιδιασμός από τους ενδιαφερόμενους επιχειρηματίες, καθώς δεν τέθηκε, όπως αναφέρεται, σε δημόσια διαβούλευση, όπως έγινε με το υπόλοιπο σχέδιο νόμου.

Επί της ουσίας, όμως, με τη διάταξη αυτή προβλέπεται ότι στην αποκλειστική ευθύνη της Πολιτείας θα είναι η εκπόνηση μελέτης για θαλάσσια αιολικά πάρκα, με τις άδειες να εκδίδονται με κοινές αποφάσεις των υπουργείων ΠΕΚΑ και Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Στη συνέχεια θα γίνονται δημόσιοι διαγωνισμοί για την ανάθεση της κατασκευής και εκμετάλλευσης των έργων αυτών.

Όπως υποστηρίζεται από την πλευρά των ενδιαφερόμενων επενδυτών, η διάταξη αυτή «τινάζει στον αέρα την ανάπτυξη των θαλάσσιων αιολικών πάρκων, γιατί περιορίζεται αποκλειστικά στο κράτος».

Παρά το γεγονός ότι μέχρι στιγμής κανένα από τα συγκεκριμένα projects δεν έχει εξασφαλίσει την απαραίτητη αδειοδότηση, ωστόσο οι επενδυτές, όπως υποστηρίζεται, έχουν δαπανήσει έως τώρα σημαντικά κονδύλια για μελέτες, ενόψει της καθιέρωσης του θεσμικού πλαισίου, δαπάνες οι οποίες φαίνεται ότι ακυρώνονται με τη διάταξη αυτή, η οποία δεν προβλέπει κάποια μεταβατική ρύθμιση τουλάχιστον για όσους έχουν προχωρήσει σε ορισμένες προεργασίες.

Όπως αναφέρθηκε, πρόκειται για επενδυτικά σχέδια που υπολογίζονται συνολικά σε 6 - 7 δισ. ευρώ, για ισχύ περίπου 3.000 - 4.000 MW.

Για την ανάπτυξη ανάλογων projects έχουν κατατεθεί στη ΡΑΕ αιτήσεις, μεταξύ άλλων, από την ισπανική Iberdrola, για θαλάσσιο αιολικό πάρκο-μαμούθ 1.800 MW, με πρόταση για διασύνδεση της Χίου και της Λέσβου με τη βόρεια Ελλάδα, από τον όμιλο της ΓΕΚΤΕΡΝΑ για δύο offshore αιολικά, στο Θρακικό Πέλαγος και μεταξύ του Ευβοϊκού Κόλπου και του Μαραθώνα, από την Jasper Αιολική επίσης για δύο, ισχύος 220 MW και 275 MW, βορείως της Κέρκυρας, στη θαλάσσια περιοχή των νησιών Μαθράκι και Οθωνοί, από τον όμιλο Κοπελούζου για 216 MW, στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, από τη City Electric Α.Ε. (όμιλος Φειδάκη-Κοροβέση της RF Energy) για 500 MW στην Πλάκα του δήμου Μούδρου, στη Λέσβο, από τη Venergia Ενεργειακή Α.Ε., για 96 MW, στη θαλάσσια περιοχή των Διαπόντιων Νήσων του δήμου Οθωνών, της Κέρκυρας, καθώς και από την εταιρία Νησιώτικος Άνεμος Α.Ε., για 350 MW, στο Β.Δ. τμήμα της Κω.

Την αντίδρασή τους για την προωθούμενη ρύθμιση έχουν γνωστοποιήσει ήδη στο ΥΠΕΚΑ ενδιαφερόμενοι επενδυτές, ωστόσο, όπως αναφέρθηκε στο euro2day, μέχρι στιγμής δεν έχει δοθεί κάποια απάντηση. Οι επενδυτές υποστηρίζουν ότι η ρύθμιση αυτή δεν γίνεται για κανένα άλλο αιολικό έργο, παρά μόνο για τα offshore αιολικά πάρκα.

Να σημειωθεί, πάντως, ότι το μοντέλο που προωθεί το ΥΠΕΚΑ εφαρμόζουν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως για παράδειγμα η Πορτογαλία και η Αγγλία, ωστόσο η ένσταση που διατυπώνεται από την πλευρά των ενδιαφερόμενων επενδυτών είναι ότι κάτι τέτοιο αφενός ακυρώνει τα ήδη υπάρχοντα επενδυτικά σχέδια και αφετέρου δημιουργεί σκεπτικισμό για την ετοιμότητα του Δημοσίου στην προώθηση εν γένει επενδύσεων, υπό την πίεση μάλιστα της υποχρέωσης της χώρας η παραγόμενη ανανεώσιμη ενέργεια το 2020 να καλύπτει ποσοστό 20%.

Το τελευταίο, άλλωστε, είναι και ένα από τα ισχυρά «χαρτιά» που προβάλλουν οι ιδιώτες επενδυτές, υποστηρίζοντας ότι τα συγκεκριμένα projects είναι τα μόνα που θα διευκολύνουν την επίτευξη του εθνικού στόχου, πέρα από το ότι θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, το πρόβλημα με την προώθηση των συγκεκριμένων έργων στη χώρα μας ίσως να μην έχει να κάνει τόσο με το ποιος θα αναλάβει την προώθησή τους όσο με τον σχεδιασμό και την κατασκευή, καταρχήν, των διασυνδέσεων με το ηπειρωτικό σύστημα.

Αν δεν υπάρξουν πρώτα καλώδια που θα μεταφέρουν την παραγόμενη ενέργεια, τότε θεωρείται άκαιρο να μιλάμε για τέτοιου είδους επενδύσεις. Προφανώς, αυτός ίσως να είναι και ο λόγος που η ΡΑΕ μέχρι τώρα δεν έχει αναγάγει σε άμεση προτεραιότητα την έγκριση παρόμοιων σχεδίων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v