Κατασκευαστικές: Η κρίση χτυπάει και μεγάλους

Στην λίστα με τις περισσότερο αμυντικές μετοχές εντάσσουν οι αναλυτές τους τίτλους των μεγάλων κατασκευαστικών. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα επηρεαστούν από την κρίση. Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες.

Κατασκευαστικές: Η κρίση χτυπάει και μεγάλους
* Οι αναλυτικές τιμές-στόχοι για τις "μεγάλες" κατασκευαστικές δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

Στην περιορισμένη λίστα με τις περισσότερο αμυντικές μετοχές, οι οποίες μάλιστα είναι αρκετά ανθεκτικές απέναντι στην οικονομική κρίση, εντάσσουν οι αναλυτές τους τίτλους των μεγάλων εισηγμένων κατασκευαστικών ομίλων Ελλάκτωρ, ΓΕΚΤΕΡΝΑ και J&P Άβαξ.

Όπως προκύπτει από τον πίνακα που παρατίθεται, οι περισσότερες εκθέσεις των διεθνών και των ελληνικών οίκων συνιστούν είτε την αγορά των συγκεκριμένων μετοχών είτε την αύξηση της στάθμισης στο συνολικό μετοχικό χαρτοφυλάκιο.

Ενδεικτικός είναι ο τίτλος της πρόσφατης έκθεσης της HSBC για την ΕΛΛΑΚΤΩΡ: «Αμυντική ποιότητα και ανάπτυξη σε χαμηλή τιμή». Ενισχυτικά για τις μεγάλες δυνάμεις του κλάδου επιδρούν παράγοντες όπως:

- Τα πολύ υψηλά ανεκτέλεστα υπόλοιπα συμβάσεων.
- Τα έσοδα από τις ήδη λειτουργούσες αυτοχρηματοδοτούμενες συμβάσεις αλλά και τα οφέλη από ήδη αναληφθείσες αντίστοιχες συμβάσεις.
- Οι ανοδικές προοπτικές εσόδων από τον τομέα των εναλλακτικών πηγών ενέργειας.
- Μια σειρά συμμετοχές οι οποίες έχουν χαμηλότερες διακυμάνσεις σε σύγκριση με την αμιγή κατασκευαστική δραστηριότητα.

Πόσο επηρεάζονται

Όλα αυτά, σε καμία περίπτωση δεν σημαίνουν ότι οι κατασκευαστικοί όμιλοι και κατ’ επέκταση οι μετοχές τους δεν θα επηρεαστούν από την κρίση.

Για παράδειγμα, οι αποτιμήσεις των αυτοχρηματοδοτούμενων συμβάσεων μειώνονται σημαντικά όσο περισσότερο ανεβαίνει το ύψος των επιτοκίων, λόγω της προεξόφλησης των μελλοντικών εσόδων με υψηλότερο συντελεστή. Ενδεικτική είναι η αναφορά της HSBC ότι για αύξηση των επιτοκίων κατά 1% η τιμή-στόχος της Ελλάκτωρ μειώνεται σε ποσοστό 14%!

Οι αναλυτές όμως φοβούνται ότι η οικονομική κρίση θα επηρεάσει και τις αποδόσεις των αυτοχρηματοδοτούμενων συμβάσεων και ειδικότερα των οδικών αξόνων: η εκτόξευση της τιμής της βενζίνης και η μείωση των εισοδημάτων θα περιορίσουν σε κάποιον βαθμό την κινητικότητα των αυτοκινήτων, άρα θα επηρεάσουν και το ύψος των διοδίων που εισπράττονται.

Αβεβαιότητα υπάρχει και στην αγορά του real estate εξαιτίας της κρίσης, ενώ οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι διαθέτουν σημαντική ακίνητη περιουσία. Βέβαια, οι αναλυτές υπολογίζουν ήδη υψηλό discount έναντι των «εύλογων αξιών» των συγκεκριμένων ακινήτων, αλλά το πόσο τελικά θα υποχωρήσουν οι τιμές τους δεν μπορεί να προβλεφθεί με ασφάλεια.

Η μεγάλη πρόκληση

Ζητούμενο, βέβαια, είναι και το πώς θα εξελιχτούν τα πράγματα γύρω από το αμιγώς κατασκευαστικό κομμάτι, όπου σήμερα η ζήτηση από τον ιδιωτικό τομέα παραμένει ιδιαίτερα χαμηλή και κανένα νέο μεγάλο έργο δεν αναμένεται να ανατεθεί και να ξεκινήσει μέσα στο 2010.

Ολα δείχνουν ότι οι εταιρείες την προσεχή διετία θα δουλέψουν το κατασκευαστικό τους κομμάτι με πολύ χαμηλά λειτουργικά περιθώρια (EBIT), κάτω του 5%. Το ευχάριστο από μετοχικής πλευράς, πάντως, είναι ότι το συγκεκριμένο κομμάτι αποτελεί μικρό μόνο ποσοστό της συνολικής αποτίμησης των μετοχών.

Από την άλλη πλευρά, όμως, και εφόσον το ζήτημα της χρηματοδότησης του δημόσιου χρέους μπει σε μια σειρά μέσα στον επόμενο μήνα, αναμένεται να ξεκινήσει μεγάλη συζήτηση για το πώς θα μπορέσει η πραγματική ελληνική οικονομία να αποφύγει τη βαθιά ύφεση την επόμενη τριετία.

Γιατί, όσο και αν περιορίζεται το δημοσιονομικό έλλειμμα ως ποσό, όταν παράλληλα σημειώνεται και μεγάλη υποχώρηση στο ΑΕΠ, τότε θα έχουμε έναν επώδυνο συνδυασμό: τον κόσμο να γίνεται φτωχότερος και τη μείωση στον δείκτη του δημοσιονομικού ελλείμματος να μην παρουσιάζει το επιθυμητό ύψος.

Σε τέτοιες περιπτώσεις, έχει αποδειχτεί ότι οι μόνοι τρόποι για αναστροφή της πτωτικής πορείας είναι η υλοποίηση κρατικών επενδύσεων, η έμφαση στη δημιουργία υποδομών και η προώθηση μεγάλων projects με ιδιωτικά κεφάλαια.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, η προώθηση του ΕΣΠΑ, των ΣΔΙΤ και των επενδύσεων στις εναλλακτικές πηγές ενέργειας αλλά και το ξεμπλοκάρισμα ιδιωτικών επενδύσεων που εδώ και χρόνια έχουν παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες μπορούν να αποτελέσουν έναν τρόπο αντίδρασης, ο οποίος μάλιστα θα λειτουργήσει υπέρ και των «μεγάλων» κατασκευαστικών ομίλων.

** Οι αναλυτικές τιμές-στόχοι για τις "μεγάλες" κατασκευαστικές δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

* Αναδημοσίευση από το 626ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 19 – 23 Μαρτίου 2010.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v