Νέα δεδομένα θα φέρει η σύμπραξη OA - Aegean

Νέα δεδομένα στον αεροπορικό χάρτη της Ελλάδας θα δημιουργήσει η ευόδωση των συζητήσεων μεταξύ της Olympic Air και της Aegean Airlines, οι οποίες εμφανίζονται αποφασισμένες για τη δημιουργία ενός ισχυρού αερομεταφορέα.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Νέα δεδομένα θα φέρει η σύμπραξη OA - Aegean
Νέα δεδομένα στον αεροπορικό χάρτη της Ελλάδας θα δημιουργήσει η ευόδωση των συζητήσεων μεταξύ της Olympic Air και της Aegean Airlines, οι οποίες εμφανίζονται αποφασισμένες για τη δημιουργία ενός ισχυρού αερομεταφορέα που μπορεί να αντεπεξέλθει με επιτυχία στον εξωχώριο ανταγωνισμό.

Η γνωστοποίηση της διεξαγωγής συνομιλιών ανάμεσα στις δύο εταιρίες, που κάθε άλλο παρά πιθανή φάνταζε πριν από λίγο καιρό, έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από την αγορά καθώς η μετοχή της Aegean Airlines στη χθεσινή συνεδρίαση του χρηματιστηρίου βρέθηκε να κερδίζει έως και πάνω από 7% κι έκλεισε τελικά με κέρδη 3,51%, ενώ επίσης με κέρδη έκλεισε και η μετοχή της MIG.

Η χθεσινή εξέλιξη ήρθε μάλιστα να δώσει νόημα στις προ καιρού δηλώσεις του προέδρου της Aegean, κ. Θεόδωρου Βασιλάκη, ο οποίος είχε αναφερθεί στην ανάγκη συμπόρευσης των δύο εταιριών, αναφέροντας ότι "καλό θα ήταν, αντί να κοιτάζουμε πώς θα μεγαλώσουμε τα μερίδιά μας ο ένας εις βάρος του άλλου, να κοιτάζαμε πώς θα αυξάναμε το μερίδιά μας απέναντι στον διεθνή ανταγωνισμό".

---Αδιαπραγμάτευτο το όνομα Olympic

Οι πληροφορίες που διαρρέουν από χθες αφήνουν ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για τη μορφή που θα μπορούσε να έχει η συνεργασία των δύο πλευρών, κάνοντας λόγο είτε για δημιουργία μιας νέας εταιρίας, στην οποία οι δύο εταίροι θα διατηρήσουν ισόποση συμμετοχή, είτε για συγχώνευση με απορρόφηση της Olympic Air από την Aegean Airlines. Σε κάθε περίπτωση, αδιαπραγμάτευτο φαίνεται ότι παραμένει το όνομα του νέου φορέα ο οποίος, αν προκύψει τελικά, θα διατηρήσει το διεθνώς αναγνωρίσιμο brand name της Ο.Α.

Σε κάθε περίπτωση, όποια λύση και αν επιλεγεί, θα πρέπει να δρομολογηθεί μετά την 1η Οκτωβρίου, οπότε και λήγει η περίοδος ενός έτους από την αποκρατικοποίηση της Ο.Α., διάστημα εντός του οποίου η MIG έχει δεσμευθεί έναντι του ελληνικού δημοσίου ότι δεν θα προχωρήσει σε καμία μετοχική αλλαγή.

---Μεγάλα μεγέθη

Η σύμπραξη των εταιριών θα δημιουργήσει μια επιχείρηση η οποία θα κατέχει συντριπτικό ποσοστό της τάξης του 95% της εσωτερικής αγοράς αλλά και σημαντικό μερίδιο στις αγορές του εξωτερικού όπου δραστηριοποιείται.

Πιθανόν για την εσωτερική αγορά να δημιουργείται θέμα μονοπωλίου, καθώς συγκεντρωτικά το ποσοστό των δύο είναι πολύ μεγάλο, ωστόσο στελέχη του αεροπορικού χώρου υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει τέτοιο ζήτημα αφού στην Ελλάδα υπάρχουν αεροπορικές εταιρίες που εκτελούν τακτικά δρομολόγια. Ωστόσο, ερώτημα παραμένει αν με τέτοια μεγέθη συγκέντρωσης της αγοράς μπορεί να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός ώστε να προκύπτουν οφέλη, δηλαδή φθηνότερα εισιτήρια για τον επιβάτη, ή αν οι αεροπορικοί επιβάτες, ύστερα από μία περίοδο εξοντωτικού ανταγωνισμού με προσφορές που κοστολογούνταν ακόμη και… 1 ευρώ, θα βρεθούν αντιμέτωποι με τιμές εισιτηρίων που θα κινούνται μόνο ανοδικά.

Αντίθετα, για την αγορά εξωτερικού δεν τίθεται καν τέτοιο ζήτημα, αφού οι δύο εταιρίες μεταφέρουν έξι από το σύνολο των 36 εκατομμυρίων αεροπορικών επιβατών (ποσοστό 20%) που διακινούνται ετησίως από και προς τη χώρα μας.

---Αεροσκάφη

Η Οlympic Air και η Aegean Airlines υλοποιούν επενδυτικά προγράμματα των οποίων το συνολικό ύψος προσεγγίζει τα 3 δισ. δολάρια, ενώ διαθέτουν και κοινούς τύπους αεροσκαφών, στοιχείο που θα μπορούσε να αποφέρει σημαντικές οικονομίες κλίμακας σε περίπτωση σύμπραξης.

Συγκεκριμένα, ο στόλος της Olympic Air αποτελείται σήμερα από 30 αεροσκάφη, εκ των οποίων τα 15 είναι Airbus (7 τύπου A320 και 8 τύπου A319), εννιά (9) Q400 Bombardier, πέντε (5) Dash 100 Bombardier και ένα (1) ATR-42, ενώ προβλέπεται η προμήθεια δύο ακόμη αεροσκαφών, ενός Airbus και ενός Bombardier.

Αντίστοιχα, ο στόλος της Aegean Airlines, που είναι ένας από τους νεαρότερους αεροπορικούς στόλους στην Ευρώπη, αποτελείται από 17 AIRBUS A320, 4 AIRBUS A321, 1 BOEING 737-300, 3 BOEING 737-400, 6 AVRO RJ 100 και 2 ATR-72-500.

Να σημειώσουμε επίσης πως σε ό,τι αφορά το προσωπικό των δύο εταιριών, μια σύμπραξή τους δεν αναμένεται να οδηγήσει σε μείωσή του κυρίως αναφορικά με το ιπτάμενο προσωπικό, αφού στόχος είναι η ανάπτυξη και όχι η συρρίκνωση του δικτύου. Πληροφορίες κάνουν λόγο για πιθανότητα μικρής μείωσης του διοικητικού προσωπικού, αν τελικά οι συζητήσεις οδηγήσουν στην επίτευξη της σπουδαίας επιχειρηματικής συμφωνίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v