Το ταμπλό αμφισβητεί τα recession proof stories

Το Χ.Α. φαίνεται να προεξοφλεί δυσκολότερες μέρες ακόμη και για τις «εταιρείες του λαού», εκείνες δηλαδή που θεωρητικά θα έπρεπε να είναι οι πλέον αμυντικές στην κρίση - Οι
περιπτώσεις των Jumbo, Fourlis και Sprider.

Το ταμπλό αμφισβητεί τα recession proof stories
Mε σαφή επιφυλακτικότητα βλέπει η Σοφοκλέους τις μετοχές των αλυσίδων λιανικής πώλησης, ακόμη και εκείνων που προσφέρουν προϊόντα σε ελκυστικές τιμές, τα οποία -θεωρητικά τουλάχιστον- θα πρέπει να παρουσιάζουν σημαντικές άμυνες απέναντι στην οικονομική κρίση (π.χ. Jumbo, Fourlis, Sprider).

Και οι τρεις αυτές εταιρείες βασίζονται στις χαμηλές τιμές των προϊόντων τους σε συνδυασμό με σχετικά καλή ποιότητα (value for money) και οι αναλυτές τις κατατάσσουν στη λίστα των επιχειρήσεων που είναι σε σημαντικό βαθμό προστατευμένες από την κρίση (recession proof stories).

Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει σαφής επιφυλακτικότητα της αγοράς απέναντι (και) σε αυτές τις εταιρείες, η οποία μεταφράζεται σε σημαντική υποχώρηση των τιμών των συγκεκριμένων μετοχών κατά το τελευταίο διάστημα, καθώς λίγο-πολύ ακολούθησαν τη γενικότερη πτωτική τάση και σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις την... ξεπέρασαν.

Συγκεκριμένα, με τον Γενικό Δείκτη να χάνει περίπου 12% το τελευταίο τρίμηνο, οι αντίστοιχες απώλειες για τη Fourlis ήταν 21,3% και για τη Sprider 29,7%, ενώ η Jumbo κινήθηκε περίπου σε σταθερά επίπεδα.

Ένα άλλο ενδεικτικό στοιχείο είναι το πόσο έχουν χαμηλώσει τα P/E των συγκεκριμένων τίτλων. Η μετοχή της Sprider, η οποία πέρυσι σημείωσε καθαρά κέρδη 13 εκατ. ευρώ, είναι διαπραγματεύσιμη πλέον με κεφαλαιοποίηση αρκετά χαμηλότερη των 100 εκατ. ευρώ. Το P/E είναι... τρελά μονοψήφιο και όσο και αν το τελευταίο τρίμηνο είναι χειρότερο του αντίστοιχου περυσινού, η αγορά φαίνεται να έχει προεξοφλήσει ακόμη χειρότερη πορεία για το 2010.

H Jumbo, με κεφαλαιοποίηση γύρω στο 1 δισ. ευρώ, αναμένεται κατά την τρέχουσα χρήση που λήγει στις 30 Ιουνίου του 2010 να σημειώσει κέρδη γύρω στα 100 εκατ. ευρώ (για 101,9 εκατ. κάνει λόγο η Πειραιώς Χρηματιστηριακή). Ο τίτλος, δηλαδή, είναι διαπραγματεύσιμος με μονοψήφιο P/E, αν και αποτελεί παράδειγμα επιτυχούς αντιμετώπισης της κρίσης.

Ο πρόεδρος της εισηγμένης ήταν ο πρώτος που στις αρχές Οκτωβρίου είχε μιλήσει για νέο κύκλο υποχώρησης της αγοράς, ωστόσο παρά τις δυσκολίες όλα δείχνουν ότι και στη φετινή χρήση το growth για την εισηγμένη θα συνεχιστεί.

Όσο για τη μετοχή της Fourlis Συμμετοχών, είναι διαπραγματεύσιμη με P/E σαφώς χαμηλότερο σε σχέση με το παρελθόν, παρά το γεγονός ότι τα λειτουργικά κέρδη της δεν θα μειωθούν σημαντικά φέτος και παρόλο που έχει μπροστά της να αναπτύξει σε άλλες πόλεις και χώρες ένα concept που ήδη έχει σημειώσει τόσο μεγάλη επιτυχία εκεί όπου λειτούργησε (IKEA). Και στην περίπτωση αυτή, η χρηματιστηριακή αγορά δείχνει συγκρατημένη για τις οικονομικές επιδόσεις του ομίλου μέσα στο 2010, έχοντας προεξοφλήσει δυσμενή σενάρια.


Κερδίζουν τις μάχες των μεριδίων

Μάχες για να μη φύγουν από τα ράφια οι πελάτες και τουλάχιστον για να μη μειωθεί το μερίδιο αγοράς τους δίνουν οι περισσότερες αλυσίδες λιανικής, ακόμη και αν αυτό πρόκειται να έχει κάποιες επιπτώσεις στην καθαρή κερδοφορία τους. Και αυτό γιατί γνωρίζουν ότι δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία το ύψος των κερδών που θα σημειώσουν φέτος ή το 2010, όσο το αν η ανάκαμψη της οικονομίας -όποτε έρθει- θα τις βρει σε ενισχυμένη θέση και έτοιμες να καρπωθούν την αυξημένη (τότε) πίτα της αγοράς.

«Μπορεί οι συγκρίσιμες πωλήσεις μας (like for like) στο εννεάμηνο να ήταν μικρότερες από πέρυσι, αλλά αυτό οφείλεται στις σημαντικές μειώσεις τιμών στις οποίες προχωρήσαμε. Αντίθετα, ο όγκος των πωλήσεών μας αυξήθηκε και καταφέραμε να μπει στα καταστήματά μας και κόσμος που δεν τα είχε ποτέ επισκεφτεί κατά το παρελθόν», δήλωσε ο υπεύθυνος επενδυτικών σχέσεων της Sprider κ. Αθ. Μαλτεζάκης.

Ανάλογου περιεχομένου ήταν και η δήλωση του κ. Πεταλά, διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου Fourlis για τα καταστήματα ΙΚΕΑ: «Ο αριθμός των επισκεπτών και των πελατών μας αυξήθηκε, ωστόσο το ύψος της μέσης απόδειξης ήταν μειωμένο λόγω της κρίσης». Το υψηλόβαθμο στέλεχος του ομίλου αναφέρθηκε και στη μεταβολή του προϊοντικού μίγματος που επιχειρήθηκε προκειμένου να περιοριστούν οι επιπτώσεις της κρίσης.

«Τώρα που ο κόσμος δεν έχει χρήματα, κόβουμε περισσότερες αποδείξεις απ’ όσες πέρυσι, άρα αυξάνουμε το μερίδιό μας στην αγορά. Αν τώρα τα πράγματα πάνε ακόμη χειρότερα για την οικονομία, τότε θα αποσπάσουμε και άλλους πελάτες», δήλωσε στην πρόσφατη γενική συνέλευση της Jumbo ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλός της κ. Απ. Βακάκης.

Συγκρατημένη άνοδο πωλήσεων από το δ΄ τρίμηνο διαπιστώνει για την Ηλεκτρονική ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλός της κ. Ι. Στρούτσης, ενώ δεν είναι σε θέση να γνωρίζει αν ανάλογη άνοδος χαρακτηρίζει το σύνολο της αγοράς. Γενικότερα, η εισηγμένη μέσα από μια πολιτική περιορισμού του κόστους και αναδιάρθρωσης κάποιων καταστημάτων στοχεύει για τη χρήση που λήγει τον Ιούνιο σε συγκρατημένη άνοδο των πωλήσεων και σε δραστικό περιορισμό των ζημιών. Ήδη, στο α΄ τρίμηνο, η Ελλάδα και η Κύπρος ήταν κερδοφόρες, όμως η παρουσία στη Σερβία ήταν ζημιογόνα. 


** Αναδημοσίευση από το 613ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ", 18 - 22 Δεκεμβρίου 2009.
 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v