Ξηλώνεται η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ

Επισπεύδεται η αντικατάσταση του διοικητικού συμβουλίου του ΔΕΣΦΑ, το οποίο θα κληθεί να αντιμετωπίσει το θέμα που ανέκυψε με την είσοδο και τρίτων παικτών, πλην της ΔΕΠΑ, στην αγορά φυσικού αερίου.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Ξηλώνεται η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ
Επισπεύδεται η αντικατάσταση του διοικητικού συμβουλίου του ΔΕΣΦΑ, το οποίο θα κληθεί να αντιμετωπίσει το θέμα που ανέκυψε με την είσοδο και τρίτων παικτών, πλην της ΔΕΠΑ, στην αγορά φυσικού αερίου.

Σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, το νυν Δ.Σ. του ΔΕΣΦΑ αρνήθηκε να αντιμετωπίσει το όλο θέμα με το ιδιωτικό φορτίο LNG και για τον λόγο αυτόν έχει ξεκινήσει ήδη η διαδικασία της αντικατάστασής του, προκειμένου να το χειριστεί η νέα διοίκηση που θα τοποθετηθεί.
 
Ωστόσο, αυτό που δεν διευκρινίζεται από το ΥΠΕΚΑ είναι το πώς θα αντιμετωπίσει το άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου η νέα διοίκηση του ΔΕΣΦΑ. Θα κινηθεί με βάση την ισχύουσα νομοθεσία και την πρόσφατη απόφαση της ΡΑΕ για εξυπηρέτηση και τρίτων χρηστών πέραν της ΔΕΠΑ στη Ρεβυθούσα, ή θα κινηθεί με βάση τις εισηγήσεις υπηρεσιακών παραγόντων της ΔΕΣΦΑ, που θεωρούν ότι δεν υφίσταται νομοθεσία ακόμη για την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου;

Πάντως, είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι την προηγούμενη Παρασκευή ο πρόεδρος του ΔΕΣΦΑ κ. Νίκος Μαυρομμάτης με επιστολή του προς την υπουργό ΠΕΚΑ κ. Τίνα Μπιρμπίλη ζήτησε την τοποθέτηση νέου διοικητικού συμβουλίου στην εταιρία «δεδομένης της ανάγκης χειρισμού ζητημάτων ιδιαίτερης σημασίας για την εταιρία και κατ’ επέκταση για την ελληνική οικονομία». Και μέχρι να γίνει αυτό ο ίδιος ανέφερε ότι το Δ.Σ. «θα συνεχίσει να ασκεί τα καθήκοντά του στο απολύτως αναγκαίο για τη διασφάλιση της εταιρίας επίπεδο».

Σύμφωνα με πληροφορίες του euro2day, το ιδιωτικό φορτίο LNG ανέδειξε δύο αντίθετες τάσεις μέσα στη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ. Από τη μία, ο πρόεδρος κ. Μαυρομμάτης, συνεπικουρούμενος από υπηρεσιακούς παράγοντες και με αιχμή του δόρατος τους συνδικαλιστές της εταιρίας, επί της ουσίας αρνείται το άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου, οχυρωμένος πίσω από έναν ιδιότυπο «κρατισμό».

Από την άλλη, ο διευθύνων σύμβουλος κ. Παν. Κανελλόπουλος, στηριζόμενος κυρίως στις επιταγές της ΡΑΕ και στην κείμενη νομοθεσία, τάσσεται υπέρ της εξυπηρέτησης τρίτων χρηστών. Και ενώ υπό την πίεση του κ. Κανελλόπουλου το Δ.Σ. του ΔΕΣΦΑ αποφάσισε τις πρώτες πρωινές ώρες της προηγούμενης Παρασκευής να εφαρμοστεί η απόφαση της ΡΑΕ, που ενέκρινε την αποδέσμευση χωρητικότητας στη Ρεβυθούσα για την πρόσβαση σε αυτήν και ιδιωτικού φορτίου υγροποιημένου αερίου, το απόγευμα της ίδια ημέρας ο κ. Μαυρομμάτης στέλνει την επιστολή στην κ. Μπιρμπίλη, δημιουργώντας συνθήκες έκρηξης μέσα στον ΔΕΣΦΑ.
 
Προς στιγμήν αποσοβούνται πολύ σοβαρότερες συνέπειες για το κύρος του ΔΕΣΦΑ και αποφασίζεται να προχωρήσει η υπογραφή της συνθήκης μεταφοράς. Ωστόσο, η νομική υπηρεσία της εταιρίας προβάλλει νέες αιτιάσεις για την αποτροπή της, με άλλοθι αυτή τη φορά τη διαδικασία τιμολόγησης. Το θέμα αποφασίζεται να παραπεμφθεί εκ νέου στη ΡΑΕ εν είδει ερωτήματος, ωστόσο καθίσταται σαφές πλέον ότι το φορτίο δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί άμεσα και το πλοίο που το μεταφέρει αναγκάζεται να αποπλεύσει το Σάββατο, προκειμένου να μεταπωληθούν τα 65.000 κ.μ. LNG σε άλλη αγορά.

Σύμφωνα με τη ΡΑΕ, ο ΔΕΣΦΑ μπορεί να προχωρήσει στην τιμολόγηση φορτίου έστω και με σύμβαση μικρότερου του έτους χρόνου, με βάση την υπουργική απόφαση Δ1/5037 (ΦΕΚ Β379, 20-3-2007). Στην απόφαση αυτή καθορίζεται με σαφήνεια ότι η τιμολόγηση γίνεται αναλογικά με τον χρόνο της σύμβασης και συνεπώς δεν απαιτείται καμία γνωμοδότηση από την πλευρά της ΡΑΕ για το θέμα αυτό. Επί της ουσίας, η ΡΑΕ «αδειάζει» για άλλη μία φορά τον ΔΕΣΦΑ, αφήνοντας να εννοηθεί ότι αναζητούνται προφάσεις για τη μη εξυπηρέτηση τρίτων χρηστών πλην της ΔΕΠΑ.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ο πρόεδρος της ΡΑΕ κ. Σ. Σιμόπουλος, σε εκδήλωση για τον υβριδικό σταθμό Ικαρίας, την προηγούμενη εβδομάδα, κατέστησε κατηγορηματικά σαφές ότι ναι μεν χρειάζεται συμπληρωματικά η δευτερογενής νομοθεσία για τη λειτουργία της απελευθερωμένης αγοράς φυσικού αερίου, ωστόσο μπορεί να λειτουργήσει και σήμερα, με βάση τον Ν.3428/2005, σε έκφραση της Οδηγίας 2003/55ΕΚ, που θέτει τις αρχές και τους κανόνες για τη μετάβαση της αγοράς φυσικού αερίου σε καθεστώς ελεύθερης αγοράς, με συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού και την πρόσβαση τρίτων προμηθευτών στα δίκτυα χωρίς διακρίσεις. Την ανάγκη αυτή μάλιστα φαίνεται να κατανοεί και το αρμόδιο υπουργείο, καθώς ο υφυπουργός κ. Γ. Μανιάτης ζήτησε πρόσφατα από τη ΡΑΕ την επίσπευση της καθιέρωσης της δευτερογενούς νομοθεσίας για το φυσικό αέριο.

Το ερώτημα βέβαια που ανακύπτει είναι αν η κυβέρνηση έχει τη βούληση να ελέγξει τον ΔΕΣΦΑ, που δεν διστάζει να ακυρώνει τη ΡΑΕ και να παραβλέπει τους νόμους της Ε.E. Η νέα διοίκηση της εταιρίας που πρόκειται να τοποθετηθεί θα κινηθεί με βάση την κείμενη νομοθεσία ή θα συμμορφωθεί με υπηρεσιακούς παράγοντες της εταιρίας που μπλοκάρουν το άνοιγμα της αγοράς;
 
Παράγοντες, πάντως, της αγοράς που μίλησαν στο euro2day εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για το γεγονός ότι ως τώρα το αρμόδιο υπουργείο έχει αποφύγει συστηματικά να τοποθετηθεί δημόσια στο θέμα που έχει ανακύψει, χρεώνοντας στην κυβέρνηση αδυναμία να αντιμετωπίσει τα εδραιωμένα από προηγούμενες κυβερνήσεις μονοπωλιακά συμφέροντα, που φαίνεται, όπως υποστηρίζουν, να υπερβαίνουν το κοινό όφελος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v