Ευκαιρίες στο e-shopping αναζητά το εμπόριο

Στο Διαδίκτυο μεταφέρεται ο ανταγωνισμός των εταιρειών λιανικής πώλησης προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς αυξάνονται η διείσδυση των Ελλήνων χρηστών στο ηλεκτρονικό μέσο αλλά και η καταναλωτική δαπάνη μέσω e-shops.

Ευκαιρίες στο e-shopping αναζητά το εμπόριο
Στο Διαδίκτυο μεταφέρεται ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών λιανικής πώλησης προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς ολοένα και αυξάνονται η διείσδυση των Ελλήνων χρηστών στο ηλεκτρονικό μέσο αλλά και η καταναλωτική δαπάνη μέσω των e-shops.

Σύμφωνα με αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας της Focus Bari, οι Έλληνες on line καταναλωτές φτάνουν πλέον τις 620.000.

Πρόκειται για καταναλωτές που κάνουν συστηματικές αγορές από το Internet και κατά μέσο όρο το α΄ εξάμηνο του 2009 έκαναν 6 αγορές συνολικής αξίας περίπου 550 ευρώ. Συνήθως αγοράζουν αεροπορικά - ακτοπλοϊκά εισιτήρια (37%), εξοπλισμό πληροφορικής (25%), βιβλία (19%), ρούχα - αξεσουάρ (15%), εισιτήρια παραστάσεων (13%), κρατήσεις σε ξενοδοχεία (13%), gadgets (13%), λογισμικό (13%), ηλεκτρικά είδη (12%), μουσική και DVD (11%).

Οι τάσεις σύμφωνα με την παραπάνω έρευνα είναι αυξητικές (οι 185.000 on line αγοραστές το 2006 σχεδόν τετραπλασιάστηκαν σε δύο χρόνια) και εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν με τον ίδιο ρυθμό.

Μπροστά σε αυτήν την προοπτική, πολλές λιανικές αλυσίδες επενδύουν στη δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων, στοχεύοντας τόσο στο να κερδίσουν τους καταναλωτές που εξυπηρετούνται μέσω ηλεκτρονικών αγορών όσο και στο να εκμεταλλευτούν την προβολή που παρέχει το Διαδίκτυο.

Τιμολογιακά ορισμένες εταιρείες παρέχουν εκπτώσεις ή προσφορές σε συγκεκριμένα είδη που αγοράζονται μέσω του Internet, αλλά δεν προσφέρουν συνολικά χαμηλότερες τιμές απ’ ό,τι στα φυσικά καταστήματά τους.

Σπεύδουν ωστόσο να εκμεταλλευτούν την τάση, εκτιμώντας ότι μεσοπρόθεσμα το φυσικό δίκτυο σημείων πώλησης θα χρειάζεται λιγότερο εξειδικευμένο προσωπικό για να λειτουργήσει και να εξυπηρετήσει τους πελάτες, άρα και το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων θα μειωθεί. Η εκτίμηση αυτή όταν καταστεί γεγονός θα φέρει μεγαλύτερες μειώσεις τιμών, με οφέλη τόσο για τον καταναλωτή όσο και για τις εταιρείες.

--- Οι εταιρείες

* Αρκετοί παίκτες της αγοράς βολιδοσκοπούν την είσοδό τους στη συγκεκριμένη ιντερνετική αγορά διαβλέποντας περιθώρια ανάπτυξης. Σκέψεις για τέτοιου είδους επέκταση επεξεργάζεται μάλιστα και ο όμιλος Fourlis πέρα από τη δραστηριοποίησή του μέσω των ΙΚΕΑ και των Intersport.

* Προσφάτως ο ΔΟΛ και η Public (εταιρεία συμφερόντων του κ. Π. Γερμανού) προχώρησαν στη σύσταση εταιρείας με αποκλειστικό αντικείμενο την παροχή προϊόντων μέσω ηλεκτρονικού καταστήματος, εισφέροντας 1 εκατ. ευρώ συνολικά.
 
Σύμφωνα με πληροφορίες, αρχικά η υπό διαμόρφωση πλατφόρμα ηλεκτρονικών αγορών θα αφορά σε κατηγορίες προϊόντων που διακινεί η Public (ψηφιακά και προϊόντα πληροφορικής, βιβλία, CD και DVD) αλλά και σε υπηρεσίες ticketing, ενώ μεσοπρόθεσμα προβλέπεται η αξιοποίησή της και για άλλες κατηγορίες προϊόντων.
 
Ο στόχος των δύο εταίρων είναι να εκμεταλλευτούν τις μεταξύ τους συνέργιες, με τη μεν Public να προωθεί προϊόντα και τεχνογνωσία και τον δε ΔΟΛ να παρέχει επικοινωνία του νέου εγχειρήματος αλλά και πρόσβαση στο ευρύ του πελατολόγιο. Ο στόχος είναι να δημιουργηθεί μια αμιγώς ηλεκτρονική επιχείρηση (κατά τα πρότυπα του Amazon), όπου δεν θα διαμεσολαβεί φυσικό κατάστημα, αν και προς το παρόν το κρίσιμο θέμα του logistics θα ανατεθεί σε τρίτη ανεξάρτητη εταιρεία.

* Η αλυσίδα Ηλεκτρονική, η οποία διατηρεί ηλεκτρονικό κατάστημα, αναγνωρίζει πως η παρουσία του βοηθά σημαντικά στην έρευνα και στην ενημέρωση του καταναλωτή και υπερέχει έναντι ακόμη και της κλασικής διαφήμισης. Προσφάτως δαπάνησε κεφάλαια για την υποστήριξή του και διαπιστώνει ότι οι πωλήσεις μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματος αρχίζουν και αποκτούν ικανοποιητικό όγκο.

* Σημαντική ανάπτυξη καταγράφει ωστόσο η εξειδικευμένη στην ηλεκτρονική πώληση εταιρεία e-shop.gr, καθώς μέσω του Internet πραγματοποιείται το 50% των πωλήσεών της. Μια τυπική ημέρα η εταιρεία δέχεται κατά μέσο όρο 4.500 παραγγελίες, ενώ το 20% αφορά σε τηλεφωνικές πωλήσεις.
 
Από τα καταστήματα πραγματοποιείται περίπου το 30% του τζίρου. Με βάση τις εκτιμήσεις της διοίκησής της, η τρέχουσα χρήση θα κλείσει με κύκλο εργασιών της τάξης των 140 εκατ. ευρώ από 112 εκατ. ευρώ πέρυσι. Σε επίπεδο κερδοφορίας, τα αποτελέσματα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) θα κινηθούν περίπου στα 5 εκατ. ευρώ, από 3,7 εκατ. ευρώ το 2008 και τα καθαρά κέρδη θα ανέλθουν σε 2 εκατ. ευρώ περίπου, σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 25%.

Σήμερα η εταιρεία διαθέτει 61 καταστήματα, ενώ το επενδυτικό πρόγραμμά της προβλέπει τη λειτουργία 4 ή 5 νέων καταστημάτων μέχρι το τέλος του έτους, εκ των οποίων 2 στην Αθήνα, 1 στη Νάξο και 2 στη βόρεια Ελλάδα.

* Σημαντική απόδοση από το κανάλι του Internet καταγράφει και ο Όμιλος Πλαίσιο, ο οποίος ενισχύθηκε πρόσφατα με υπερσύγχρονο κέντρο logistics. Οι χρήστες του ηλεκτρονικού καταστήματος κυμαίνονται στις 65.000 ημερησίως, ενώ μπορεί να φθάσουν και τις 130.000. Το 75% των on line επισκεπτών αγοράζει μέσα από το φυσικό κατάστημα και σε αριθμό οι αγοραστές on line φθάνουν τον αριθμό-ρεκόρ των 290.000.

Επίσης, λειτουργεί το plaisiob2b.gr (το μεγαλύτερο ηλεκτρονικό κατάστημα για επιχειρήσεις) και το myplaisio.gr για προσωποποιημένες υπηρεσίες πληροφόρησης και πώλησης.

* Η θυγατρική του ομίλου Dionic, Skroutz.gr, που είναι ηλεκτρονικός ενδιάμεσος, συγκρίνοντας τιμές από 300 διαφορετικά ηλεκτρονικά καταστήματα, στο α΄ εξάμηνο του 2009 κατέγραψε 1,25 εκατομμύριο επισκέψεις και 12,3 εκατομμύρια pageviews, από 515.000 μοναδικούς χρήστες (Ιανουάριος 2009). Στο ίδιο διάστημα, οι αναζητήσεις ανήλθαν στις 90.000 ημερησίως κατά μέσο όρο.

Αντίστοιχα φαίνεται να διαμορφώνεται η πορεία της και στο β΄ εξάμηνο του 2009, με επισκεψιμότητα που υπολογίζεται σε αρκετές δεκάδες χιλιάδες μοναδικούς χρήστες ανά ημέρα. Μέσα σε διάστημα δύο χρόνων τα καταστήματα που συμμετέχουν στη μηχανή αναζήτησης ξεπέρασαν τα 300. Η εταιρεία σκοπεύει μάλιστα να επεκταθεί σύντομα στα Βαλκάνια και στην Ευρώπη.

* Αναδημοσίευση από το 609ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 20-24 Νοεμβρίου 2009.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v