Εισηγμένες: Ελληνικές business "made in USA"

Eπεκτατικές κινήσεις αυτόνομες, αλλά και μέσω συνεργασιών, με στόχο τη διείσδυση στην τεράστια αγορά των ΗΠΑ, επιχειρούν οι ελληνικές επιχειρήσεις. Οι κινήσεις για απόκτηση παρουσίας σε μια από τις απαιτητικότερες αγορές.

Εισηγμένες: Ελληνικές business made in USA
Eπεκτατικές κινήσεις αυτόνομες, αλλά και μέσω συνεργασιών, με στόχο τη διείσδυση στην τεράστια αγορά των ΗΠΑ, επιχειρούν οι ελληνικές επιχειρήσεις.

Παρά την ύφεση, την έλλειψη υποδομών και κεφαλαίων που θα υποστήριζαν μια αξιόπιστη επέκταση αλλά και την απόσταση που χωρίζει την ελληνική πραγματικότητα από εκείνη των ΗΠΑ, αρκετοί ελληνικοί όμιλοι με εξαγωγικό προσανατολισμό προσπαθούν να αποκτήσουν παρουσία σε μία από τις απαιτητικότερες αγορές παγκοσμίως.

Η τάση υποστηρίζεται από τις όψιμες κινήσεις της Intralot, της Κορρές, της Creta Farm και από τις επιδιώξεις της Folli Follie για εμπορική δραστηριοποίηση, όμως διαθέτει και παρελθόν με την παρουσία της ελληνικής τσιμεντοβιομηχανίας Τιτάν και της ΦΑΓΕ στις ΗΠΑ.

* O όμιλος Τιτάν που έχει ήδη δύο παραγωγικές μονάδες στην Καλιφόρνια και στη Βιρτζίνια σκοπεύει να δημιουργήσει και τρίτη στην Καρολίνα των ΗΠΑ. Παρά το γεγονός ότι η ελληνική βιομηχανία δέχτηκε πλήγμα στη συγκεκριμένη αγορά, μετά την εκδήλωση της οικονομικής κρίσης και το πάγωμα της αγοράς κατοικίας και εν γένει των κατασκευών, η διοίκηση του ομίλου τηρεί στάση αναμονής, μειώνοντας τα κόστη και διατηρώντας ρευστότητα, έως ότου η αγορά επανακάμψει.

Η Τιτάν στις ΗΠΑ το 2006 είχε τζίρο που έφτασε τα 713 εκατ. ευρώ, με κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων 184 εκατ. ευρώ, ενώ το 2007, οπότε και ξεκίνησε η κρίση των ακινήτων στις ΗΠΑ, ο τζίρος έπεσε στα 593 εκατ. ευρώ, με κέρδη 106 εκατ. ευρώ, ενώ το 2008, την πρώτη χρονιά της μεγάλης κρίσης, προσγειώθηκε στα 484 εκατ. ευρώ, με κέρδη 42 εκατ. ευρώ.

Το 2009 θα είναι ακόμη χειρότερο (σε επίπεδο ΕΒΙΤDΑ προβλέπονται κέρδη, αλλά στα αποτελέσματα μετά από φόρους θα καταγραφούν ζημίες) και το 2010 οι «αμερικανικές ελπίδες» εναποτίθενται στο πακέτο Ομπάμα για τις περιφερειακές υποδομές, δηλαδή για δημόσια και ιδιωτικά τεχνικά έργα.

Όσον αφορά στο 2010, οι εκτιμήσεις στις ΗΠΑ, όπως αυτές εκφράζονται από την Ένωση Αμερικανικών Τσιμεντοβιομηχανιών, κάνουν λόγο για αύξηση της κατανάλωσης γύρω στο 10% σε σχέση με το 2009. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του αμερικανικού υπουργείου Εμπορίου, η αγορά νέων κατοικιών παρουσίασε άνοδο 11% τον Ιούνιο -τη μεγαλύτερη από το 2000- γεγονός που θεωρείται ότι σηματοδοτεί τη σταδιακή ανάκαμψη της ζήτησης. Επιπλέον, η ανατίμηση του δολαρίου έναντι του ευρώ ευνόησε τις συναλλαγματικές διαφορές που κατέγραψε ο όμιλος το πρώτο εξάμηνο του 2009.

* Ενισχυμένη παρουσία στις ΗΠΑ διεκδικεί και η Intralot η οποία αυξάνει το μερίδιό της στη Βόρεια Αμερική, διαθέτοντας σήμερα 11 συμβόλαια για τοπικές λοταρίες. Σημειώνεται ότι τα πέντε εξ αυτών με πιο πρόσφατα εκείνα στις πολιτείες Βερμόντ και Άρκανσο υπογράφηκαν μέσα στο 2009. Η εταιρεία έχει συσσώρευση έξι έργων στις ΗΠΑ, τα οποία υπολογίζεται να ξεκινήσουν μέσα στα επόμενα τρίμηνα.

* Νέες επενδύσεις στις ΗΠΑ προγραμματίζει και η ΦΑΓΕ, η ελληνική γαλακτοβιομηχανία που διείσδυσε με προϊόντα γιαουρτιού στα λιανικά δίκτυα των ΗΠΑ αλλά και καθιέρωσε το greek style yogurt σε αυτήν τη δύσκολη αγορά. Η ΦΑΓΕ έχει δημιουργήσει παραγωγική μονάδα στο Johnstown Industrial Park, βορειοδυτικά της Νέας Υόρκης, την οποία σκοπεύει και να επεκτείνει καθώς η ζήτηση ξεπέρασε κατά πολύ τις αρχικές προσδοκίες της ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας.

Η αρχική επένδυση της γαλακτοβιομηχανίας άγγιξε τα 100 εκατ. ευρώ, ενώ το διάστημα αυτό προγραμματίζεται νέα επένδυση ύψους 26 - 30 εκατ. δολαρίων, κεφάλαια τα οποία θα διατεθούν για την επέκταση του υφιστάμενου κτηρίου -η έκτασή του σήμερα ανέρχεται στα 114.000 τετραγωνικά πόδια-, και συγκεκριμένα των αποθηκευτικών χώρων ψύξης οι οποίες θα αυξηθούν κατά 25.000 τετραγωνικά πόδια, ενώ παράλληλα θα προστεθεί και μία ακόμα γραμμή παραγωγής.

* Μέσω εξαγοράς τοπικού παίκτη επέλεξε να εισέλθει στην αγορά των ΗΠΑ και η Vivartia. Η εξαγορά της Nonni’s Food Company Inc., που δραστηριοποιείται στην αγορά των μπισκότων και των αλμυρών snacks και διαθέτει 6 εργοστασιακές μονάδες (3 στο New Jersey, 1 στην Oklahoma, 1 στο Bronx της Νέας Υόρκης και 1 στο Tennessee) και ένα ιδιαίτερα ισχυρό και ανεπτυγμένο δίκτυο διανομής, το οποίο καλύπτει σημαντικό κομμάτι της αγοράς των ΗΠΑ, είναι κίνηση ιδιαίτερης στρατηγικής σημασίας για τον όμιλο Vivartia, καθώς σηματοδότησε την είσοδο του κλάδου αρτοποιίας και ζαχαρωδών στην αγορά των ΗΠΑ.

Την ίδια ώρα πληροφορίες θέλουν ο όμιλος Vivartia να εξετάζει το ενδεχόμενο εξαγοράς και άλλης αμερικανικής εταιρείας. Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τοπικού Τύπου, η εταιρεία μέσω της Nonni’s φέρεται να εκδηλώνει ενδιαφέρον για την απόκτηση της Stella D’ Oro Biscuit.

* Διείσδυση στις ΗΠΑ με το προϊόν «Εν Ελλάδι» επιχειρεί και η Creta Farm, η οποία διεκδικεί σε βάθος πενταετίας τζίρο άνω των 300 εκατ. ευρώ. Η πρώτη κίνηση έγινε μέσω του εκτεταμένου δικτύου πωλήσεων της Hatfield Quality Meats, θυγατρικής του ομίλου Clemens, ενώ ο στόχος είναι η πλήρης γεωγραφική κάλυψη των ΗΠΑ σε βάθος χρόνου.

Παράλληλα, ο ελληνικός όμιλος έχει θέσει τις βάσεις για τη μεγαλύτερη παραγωγική διεθνοποίηση και εξαγωγή του αμερικανικού μοντέλου ανάπτυξή της -joint venture με τοπικό παίκτη και αξιοποίηση της πατέντας «Εν Ελλάδι»- στις μεγαλύτερες διεθνείς αγορές. Ήδη την περασμένη άνοιξη η κρητική αλλαντοβιομηχανία ακολουθώντας το μοντέλο δραστηριοποίησής της στην αγορά της Αμερικής, προχώρησε σε συνεργασία με την ισπανική ΑRGAL Groupo Alimentario για την επέκτασή της στην ισπανική αγορά.

Η είσοδός της ελληνικής εισηγμένης στην Ισπανία συνιστά το δεύτερο βήμα προς την κατεύθυνση υλοποίησης της στρατηγικής διεθνούς επέκτασής της, ενώ θέμα χρόνου πρέπει να θεωρείται η επέκταση σε μία ακόμη αγορά, πιθανότατα εντός του έτους.

* Σε φάση απεμπλοκής όσον αφορά στην κυκλοφορία του διαδερμικού προϊόντος φαιντανύλης στις ΗΠΑ βρίσκεται ο όμιλος Lavipharm, ο οποίος μετά τη διευθέτηση των υψηλών δανειακών υποχρεώσεων της αμερικανικής θυγατρικής του αλλά και κατόπιν της αλλαγής στην εμπορική συμφωνία διανομής του σκευάσματος με την εταιρεία Dava κατέληξε επίσης σε συμφωνία άρσης των αγωγών με τον υπεργολάβο που είχε αναλάβει την παραγωγή του φαρμάκου στις ΗΠΑ.

Η διοίκηση του ομίλου προς το παρόν δεν επιβεβαιώνει ρητά ότι βρίσκεται σε διαδικασία τελικής προώθησης του φαρμάκου, γεγονός που εν πολλοίς θα επηρεάσει συνολικά την πορεία της εταιρείας, ωστόσο οι παραπάνω εξελίξεις αναμένεται να αποσαφηνίσουν την κατάσταση και τις προοπτικές της φαιντανύλης το προσεχές διάστημα.

Σημειώνεται ότι το 2008 οι ζημίες μετά φόρων της εταιρείας ανήλθαν στα 14,2 εκατ. ευρώ, ενώ στη μητρική έφτασαν στα 50,4 εκατ. ευρώ έναντι 6,3 εκατ. ευρώ το 2007, λόγω της διενέργειας πρόβλεψης για απομείωση της συμμετοχής του ομίλου στην αμερικανική θυγατρική.

* Αποτελεσματικό τρόπο διείσδυσης σε μια αγορά υψηλών απαιτήσεων αλλά και προσδοκιών, όπως αυτή της Βόρειας Αμερικής, βρήκε ο όμιλος Κορρέ συνάπτοντας πολυετή στρατηγική συμφωνία συνεργασίας με τον πολυεθνικό κολοσσό Johnson&Johnson, ο οποίος αναλαμβάνει την παραγωγή και διανομή των προϊόντων της ελληνικής εταιρείας στις ΗΠΑ και στον Καναδά.

Η οικονομική συμφωνία με τον αμερικανικό πολυεθνικό όμιλο περιλαμβάνει αρχική αμοιβή ύψους 7,25 εκατ. δολαρίων και συνεχές πρόγραμμα απόδοσης δικαιωμάτων (royalties) επί των πωλήσεων των προϊόντων Κορρές στη Βόρεια Αμερική, από το 2011 έως και το 2019.

Η συγκεκριμένη συμφωνία, κατά τη μεταβατική περίοδο, δεν αναμένεται να έχει σημαντική επίδραση στα αποτελέσματα της εισηγμένης εταιρείας, καθώς τότε η αρχική αμοιβή θα καλύψει το κόστος υποστήριξης της μάρκας στη Βόρεια Αμερική όπως και τη λήξη της συνεργασίας της Κορρές Α.Ε. με τον υφιστάμενο διανομέα.

Σε ό,τι αφορά τα δικαιώματα (royalties) τα οποία θα αποδίδονται στην Κορρές Α.Ε. από το 2011 έως και το 2019, το συμφωνημένο ελάχιστο ύψος αυτών για την περίοδο 2011 - 2014 θα ανέλθει στα 10,25 εκατ. δολάρια. Επίσης, η Κορρές επιλέχθηκε ανάμεσα από 40 εταιρείες καλλυντικών από τη μεγαλύτερη αμερικανική αεροπορική, την Delta Airlines, για να διανέμει ειδικό σετ προϊόντων της στους πελάτες business class.

Μέσω αυτής της συνεργασίας η ελληνική εταιρεία θα μοιράζει 15 εκατομμύρια τεμάχια σε ετήσια βάση, γεγονός που πέρα από οικονομικά οφέλη αναμένεται να ενισχύσει περισσότερο το προφίλ της φίρμας στις ΗΠΑ.

* Ευκαιρίες εν μέσω κρίσης αναζητά ο όμιλος Folli Follie, ο οποίος ετοιμάζει επεκτάσεις στις ΗΠΑ. Αν και το επενδυτικό πρόγραμμα του ομίλου για το τρέχον έτος είναι σαφώς περιορισμένο, λόγω των επιθετικών κινήσεων των προηγούμενων ετών και της συσσώρευσης υψηλού δανεισμού, που στο πρώτο τρίμηνο του 2009 ξεπερνά τα 660 εκατ. ευρώ, η διοίκησή του εκτιμά ότι η αρνητική οικονομική συγκυρία του επιτρέπει ταχύτερη και οικονομικότερη επέκταση στις διεθνείς αγορές.

Συγκεκριμένα, ο ελληνικός όμιλος σκοπεύει να θέσει σε εφαρμογή σχέδιο επέκτασης στις ΗΠΑ, το οποίο επεξεργάζεται ήδη από το 2007. Στην παρούσα χρονική στιγμή έχει αποφασίσει να εκμεταλλευτεί την «παγωμένη» ζήτηση για ακίνητα ώστε να δημιουργήσει μια μικρή αλλά κρίσιμη μάζα καταστημάτων με την επωνυμία Folli Follie στις ΗΠΑ, όπου ήδη από το 1999 διαθέτει ένα πιλοτικό κατάστημα στη Νέα Υόρκη.

Το μοντέλο που θα ακολουθήσει θυμίζει στις βασικές του αρχές τον τρόπο διείσδυσης στην Ιαπωνία, στην πρώτη μεγάλη αγορά που άνοιξε η Folli Follie και μάλιστα σε εποχές έντονης ύφεσης για την τοπική αγορά. Έτσι και σύμφωνα με πληροφορίες, προετοιμάζεται το άνοιγμα δύο ή τριών καταστημάτων έως τα τέλη της τρέχουσας χρήσης, ενώ στόχος είναι η ανάπτυξη ενός δικτύου που θα αριθμεί 10 - 12 σημεία πώλησης στις αρχές του 2010 σε προβεβλημένες αγορές των ΗΠΑ. Παράλληλα εξετάζεται η δημιουργία shop in a shop της Folli Follie σε μεγάλα αμερικανικά πολυκαταστήματα. 

** Αναδημοσίευση από το 602ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 2-6 Οκτωβρίου 2009.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v