Ακτοπλοΐα: Ούριος άνεμος στο Αιγαίο

Με φουσκωμένα τα πανιά της επιβατηγού κίνησης στο Αιγαίο, φθηνότερα κατά περίπου 50% καύσιμα, αισθητά, όμως, χαμηλότερη κίνηση φορτηγών στην Αδριατική "πλέουν" κατά την φετινή σεζόν οι εταιρίες ακτοπλοίας.

Ακτοπλοΐα: Ούριος άνεμος στο Αιγαίο
Με φουσκωμένα τα πανιά της επιβατηγού κίνησης στο Αιγαίο, φθηνότερα κατά περίπου 50% καύσιμα, αισθητά, όμως, χαμηλότερη κίνηση φορτηγών στην Αδριατική "πλέουν" κατά την φετινή σεζόν οι εταιρίες ακτοπλοίας.

Όπως δήλωσε, χθες, ο υφυπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Πάνος Καμμένος, η επιβατηγός κίνηση από και προς τα λιμάνια Πειραιά, Ραφήνας και Λαυρίου κατά το διάστημα 1 Ιουνίου ως 15 Αυγούστου ήταν κατά 70.000 επιβάτες και 35 χιλ. αυτοκίνητα αυξημένη σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Ειδικότερα, από 1η Ιουνίου έως 15 Αυγούστου 2008, διακινήθηκαν συνολικά για τα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη και τα Δωδεκάνησα 4.832.434 επιβάτες έναντι 4.761.645 πέρσι και 614.983 οχήματα έναντι 580.336 πέρσι. Από το σύνολο των επιβατών που διακινήθηκαν με τα 15.165 δρομολόγια οι 965.182 επιβάτες και τα 69.111 ΙΧ είχαν προορισμό τα νησιά του Αργοσαρωνικού.

Η επιβατηγός κίνηση ήταν περισσότερο αυξημένη προς τα μικρά νησιά του Αιγαίου και όχι προς τους μεγάλους προορισμούς, δήλωσε ο υφυπουργός, αν και τα πρώτα στοιχεία από τις εταιρίες δείχνουν ότι η κίνηση είναι αυξημένη σε σχέση με πέρυσι και σε βασικά δρομολόγια όπως το Πειραιάς - Ηράκλειο.

Η αύξηση της κίνησης αποδίδεται, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, στους περισσότερους προορισμούς που επέλεξαν φέτος οι Έλληνες με μικρότερη διάρκεια παραμονής. Η αύξηση της κίνησης στις γραμμές του Αιγαίου έχει διαφορετική μετρήσιμη αξία ανά εταιρία και γραμμές λόγω της όξυνσης του ανταγωνισμού.

Έτσι, στις γραμμές Πειραιά - Κρήτης η επιβατηγός κίνηση είναι μεν αυξημένη σε σχέση με πέρυσι σε επιβάτες και οχήματα και οι τρεις εταιρίες όμως που δραστηριοποιούνται στις γραμμές (Μινωικές Γραμμές, ΑΝΕΚ, Attica Group) παρείχαν φέτος πολλαπλά πακέτα προσφορών προς τους πελάτες τους.

Με δεδομένο ότι οι τιμές των εισιτηρίων διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα με τα περυσινά και οι προσφορές διευρύνθηκαν, το εισιτήριο για το μέσο ημερήσιο δρομολόγιο για κάποιες εταιρίες είναι φέτος μειωμένο ως και κατά 30%. Έτσι, εκτιμάται ότι οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στις γραμμές της Κρήτης θα εμφανίσουν έσοδα στα ίδια επίπεδα με τα αντίστοιχα περυσινά.

Κερδισμένα σε κίνηση και περιθώρια κέρδους τα δρομολόγια των Κυκλάδων

Καλύτερη είναι η εικόνα προς τους προορισμούς των Κυκλάδων, καθώς η κίνηση προς τα μικρά νησιά αυξήθηκε σημαντικά, ενώ οι τιμές των εισιτηρίων παρέμειναν σχεδόν στα ίδια επίπεδα με τα περυσινά με τη μέση τιμή του μαζούτ να είναι κατά 50% με 53% χαμηλότερη από πέρυσι.

Με τα παραπάνω στοιχεία οι εταιρίες που δουλεύουν Κυκλάδες (HSW, Blue Star) αναμένεται να εμφανίσουν και τη μεγαλύτερη βελτίωση. Για την Hellenic Sea Ways, η οποία ελέγχεται από τον όμιλο Sea Star - ANEK, η βελτίωση θα είναι μεγαλύτερη, καθώς τα ταχύπλοα σκάφη της είναι γνωστό ότι είναι περισσότερο ενεργοβόρα από τα συμβατικά πλοία.
 
Κερδισμένες θα είναι και οι εταιρίες που καλύπτουν άγονες γραμμές εφόσον η κίνηση προς τα μικρά νησιά του Αιγαίου ήταν, όπως δήλωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, περισσότερο αυξημένη.

Ερωτηματικό αποτελεί βέβαια το ποιες εταιρείες και σε τι βαθμό προχώρησαν φέτος σε hedging του πετρελαίου όπως έπραξαν πέρυσι. Σε μια τέτοια περίπτωση το όφελος από την πτώση των τιμών των καυσίμων θα είναι μικρότερο.

Αισθητή πτώση στην κίνηση φορτηγών σε Αδριατική

Στον αντίποδα στις γραμμές της Αδριατικής συνεχίζεται η μειωμένη κίνηση φορτηγών, η οποία ξεκίνησε από τα τέλη του 2008 μετά την όξυνση της κρίσης, ενώ αύξηση εμφανίζει η κίνηση επιβατών και ΙΧ κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Με δεδομένο ότι η κίνηση των φορτηγών αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα για τις γραμμές της Αδριατικής τα έσοδα των ακτοπλοϊκών εταιριών αναμένονται μειωμένα αντισταθίζοντας εν μέρει το όφελος από τη μείωση των τιμών των καυσίμων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v