Τίτλοι τέλους για την υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης

Στην καταγγελία της σύμβασης για την κατασκευή της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης προχωρούν ίσως και εντός της εβδομάδας τα τραπεζικά ιδρύματα και η ανάδοχος κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Τίτλοι τέλους για την υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης
Στην καταγγελία της σύμβασης για την κατασκευή της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης προχωρούν άμεσα -ίσως και εντός της εβδομάδας- τόσο τα τραπεζικά ιδρύματα που ανέλαβαν τη χρηματοδότηση του project όσο και η ανάδοχος κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός, σηματοδοτώντας ουσιαστικά τη ματαίωση του έργου παραχώρησης των 472 εκατ. ευρώ.

Μάλιστα, η κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός, στην οποία συμμετέχουν η Άκτωρ Παραχωρήσεις με ποσοστό 50% και οι ολλανδικών συμφερόντων εταιρίες Archirodon Group με 32,5% και Boscalis με 17,5%, προτίθεται να διεκδικήσει αποζημίωση ύψους 100 εκατ. ευρώ από το ελληνικό δημόσιο για την ακύρωση του έργου που ανέλαβε πριν από δυόμισι χρόνια.

Πληροφορίες αναφέρουν πως τα διοικητικά συμβούλια των δεκαπέντε τραπεζών, που το 2006 είχαν συνάψει τις δανειακές συμβάσεις του έργου, ενέκριναν προ ημερών την καταγγελία της σύμβασης και την ακύρωση της χρηματοδότησης, καθώς το ΥΠΕΧΩΔΕ κωλυσιεργούσε στις επανειλημμένες εκκλήσεις τους να ξεκαθαρίσει τη στάση του και να προωθήσει την κατασκευή της υποθαλάσσιας αρτηρίας (σχετικό ρεπορτάζ του euro2day.gr στις 24 Απριλίου 2009).

Αμέσως μετά τις ενέργειες των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, σε καταγγελία της σύμβασης θα προχωρήσει και η παραχωρησιούχος εταιρία, θέτοντας το ΥΠΕΧΩΔΕ προ τετελεσμένου.

Σημειώνεται πως το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ αποφεύγει εδώ και καιρό να πάρει θέση και να αναλάβει πρωτοβουλία για να ξεμπλοκάρει την υπόθεση είτε προς τη μια (έναρξη εργασιών) είτε προς την άλλη (ακύρωση) κατεύθυνση.

Μάλιστα, στη τελευταία του επίσκεψη στη Θεσσαλονίκη, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς, δεν δίστασε να αναφέρει πως υποστηρίζει μεν την κατασκευή της υποθαλάσσιας αρτηρίας και θα περιμένει την ετυμηγορία του ΣτΕ στην προσφυγή των πολιτών κατά του έργου πριν αποφασίσει το οτιδήποτε.

Ανυποχώρητοι οι Ολλανδοί;

Η τροπή αυτή, όπως είναι φυσικό, δημιουργεί αυτόματα διεκδίκηση αποζημιώσεων εκ μέρους της κοινοπραξίας Θερμαϊκή Οδός και των μελών της. Το ποσό που σκοπεύουν να ζητήσουν θα ανέλθει στα 100 εκατ. ευρώ και είναι από τα υψηλότερα που έχουν απαιτηθεί ποτέ να καταβληθεί από το ελληνικό δημόσιο για αθέτηση συμβάσεων.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πως το ενδεχόμενο συμβιβασμού ανάμεσα στις δύο πλευρές είναι ιδιαίτερα περιορισμένο, δεδομένου ότι οι εταιρίες Archirodon Group και Boscalis (οι οποίες συνδέονται μετοχικά μεταξύ τους και ελέγχουν συνολικά το 50% του έργου) δεν έχουν -αλλά ούτε σκοπεύουν να αποκτήσουν- άλλη παρουσία στην ελληνική αγορά και επομένως δεν έχουν ουσιαστικό λόγο υποχώρησης.

Σύμφωνα με παράγοντες του κατασκευαστικού κλάδου, ο ολλανδικός κατασκευαστικός οίκος (μέτοχοι του οποίοι είναι και Έλληνες) δεν έχει να χάσει τίποτε εμμένοντας στις υψηλές αποζημιώσεις που θα ζητήσει, μια και δεν έχει συμφέροντα στην Ελλάδα που θα μπορούσαν να τεθούν σε κίνδυνο.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v