Την Τρίτη οι προσφορές για Άκτιο-Αμβρακία

Όλοι εναντίον όλων για το πρώτο μεγάλο δημόσιο έργο της χρονιάς. Αφορά στον αυτοκινητόδρομο Άκτιου - Αμβρακίας, προϋπολογισμού 338,2 εκατ. ευρώ. Την επόμενη Τρίτη η υποβολή προσφορών και η ανάδειξη του αναδόχου.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Την Τρίτη οι προσφορές για Άκτιο-Αμβρακία
Σχεδόν όλες οι εισηγμένες κατασκευαστικές εταιρίες θα ριχτούν στη μάχη για το πρώτο μεγάλο δημόσιο έργο που δημοπρατείται έπειτα από αρκετούς μήνες, καθώς -καθεμιά για τους δικούς της λόγους- θέλουν πάση θυσία να αναλάβουν τουλάχιστον μία από τις τέσσερις εργολαβίες στις οποίες έχει χωριστεί η σύμβαση των 338,2 εκατ. ευρώ.

Το έργο που αφορά στην κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Άκτιου - Αμβρακίας, μήκους 48,5 χιλιομέτρων, θα διεκδικήσουν αυτόνομα (όπως τουλάχιστον αναφέρουν οι πρώτες πληροφορίες) όλες οι εταιρίες της ανώτερης εργοληπτικής κατηγορίας, ενώ στις εργολαβίες που απευθύνονται σε κατασκευαστικές της 6ης τάξης θα λάβουν μέρος τόσο οι μεγάλοι όμιλοι μέσω των θυγατρικών που διατηρούν στη συγκεκριμένη τάξη ΜΕΕΠ όσο και αρκετές ανεξάρτητες ΑΤΕ.

Σημειώνεται πως το έργο του αυτοκινητοδρόμου Άκτιου - Αμβρακίας θα δημοπρατηθεί ταυτόχρονα με τέσσερις εργολαβίες:

• Η πρώτη εργολαβία, προϋπολογισμού 142,8 εκατ. ευρώ, θα απευθύνεται σε εταιρίες της ανώτερης τάξης.
• Στη δεύτερη με προϋπολογισμό 39,3 εκατ. ευρώ θα μπορούν να συμμετάσχουν μόνο εταιρίες της 6ης τάξης.
• Στην τρίτη εργολαβία, προϋπολογισμού 46,9 εκατ. ευρώ, θα συμμετάσχουν εταιρίες από την 6η και την 7η κατηγορία.
• Τέλος, η τέταρτη εργολαβία που έχει προϋπολογισμό 62,2 εκατ. ευρώ θα απευθύνεται σε εταιρίες της ανώτερης κατηγορίας αλλά και σε κοινοπρακτικά σχήματα εταιριών της 6ης τάξης.

Ο διαγωνισμός που επρόκειτο να διεξαχθεί σήμερα 7 Απριλίου με την υποβολή των οικονομικών προσφορών εκ μέρους των ενδιαφερόμενων τεχνικών εταιριών και την άμεση ανάδειξη των προσωρινών αναδόχων, τελικά μεταφέρεται χρονικά κατά μία εβδομάδα (θα πραγματοποιηθεί τη Μεγάλη Τρίτη 14 Απριλίου), αφού η σημερινή στάση εργασίας των μηχανικών του Δημοσίου δεν επιτρέπει την ολοκλήρωση των διαδικασιών.

Όλοι εναντίον όλων

Η μάχη για τις τέσσερις εργολαβίες εκτιμάται πως θα είναι ιδιαίτερα σκληρή, αφού ουσιαστικά πρόκειται για το σημαντικότερο δημόσιο έργο που δημοπρατείται την τελευταία διετία (με εξαίρεση την επέκταση του μετρό από το Χαϊδάρι στον Πειραιά το οποίο όμως θέλει αρκετούς μήνες ακόμη μέχρις ότου ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός).

Από τη μία πλευρά βρίσκονται οι τρεις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρίες (Άκτωρ, J&P Άβαξ, Τέρνα) που επιδιώκουν να ενισχύσουν περισσότερο τη θέση τους στον κλάδο και ιδίως έναντι των άμεσων ανταγωνιστριών τους, ενώ από την άλλη οι μικρότερες τεχνικές εταιρίες (Μηχανική, ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική, Intrakat, Μοχλός, ΒΙΟΤΕΡ, ΑΤΤΙΚΑΤ, Έδραση - Χ. Ψαλλίδας, ΕΚΤΕΡ) που θέλουν να εξασφαλίσουν ένα έργο το οποίο θα ενισχύσει το χαμηλό αυτή τη στιγμή ανεκτέλεστο υπόλοιπό τους. Και οι δύο πλευρές οδηγούν σε συνθήκες μετωπικής σύγκρουσης.

Εξάλλου, είναι χαρακτηριστικό πως στη συγκεκριμένη μάχη οι κοινοπραξίες δεν θα αποτελέσουν τον κανόνα, αλλά πιθανότατα θα είναι η εξαίρεση.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον θα έχει, επίσης, η παρουσία και η στάση που θα τηρήσει στον διαγωνισμό η Intrakat, η οποία για πρώτη φορά θα βρίσκεται αντιμέτωπη με τις μεγάλες εταιρίες του κλάδου μετά την απόκτηση του ανώτερου εργοληπτικού πτυχίου.

Πρόβα κατάργησης της απλής μειοδοσίας

Πάντως, εκείνο που θα πρέπει να σημειωθεί είναι πως το συγκεκριμένο έργο, εκτός από το γεγονός ότι αποτελεί την πρώτη μεγάλη σύμβαση που προωθεί ύστερα από αρκετούς μήνες το ΥΠΕΧΩΔΕ, θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση ή μη του συστήματος της απλής μειοδοσίας που ισχύει για την ανάθεση δημοσίων έργων από το 2004 και το οποίο έχει επικριθεί από τις περισσότερες κατασκευαστικές επιχειρήσεις, κυρίως τις μικρές και τις μεσαίου μεγέθους.

Μετά τις αντιδράσεις των εταιριών και του ΣΑΤΕ (Σύνδεσμος Ανωνύμων Τεχνικών Εταιριών), που κάνουν λόγο για αποτυχία του συστήματος της απλής μειοδοσίας λόγω των υψηλών εκπτώσεων που δίνονται, η μία από τις τέσσερις εργολαβίες του έργου (συγκεκριμένα αυτή με προϋπολογισμό 46,9 εκατ. ευρώ) θα δημοπρατηθεί με το σύστημα της ελεύθερης συμπλήρωσης τιμολογίου, που ουσιαστικά αποτελεί παραλλαγή του μειοδοτικού συστήματος και προβλέπει την υποβολή οικονομικών προσφορών από τις ενδιαφερόμενες εταιρίες ή κοινοπραξίες βάσει των ποσοτήτων των υλικών που απαιτεί η εργολαβία και έχει καθορίσει ο κύριος του έργου στα τεύχη δημοπράτησης.

Οι διεκδικητές θα μπορούν να τιμολογούν ελεύθερα κάθε υλικό και εκείνος που θα κάνει την πλέον συμφέρουσα για το Δημόσιο προσφορά -είτε προς τα κάτω είτε προς τα πάνω επί του ενδεικτικού προϋπολογισμού του έργου- θα κηρύσσεται ανάδοχος.

Υπενθυμίζεται πως με το ισχύον σύστημα ανάδοχος κηρυσσόταν εκείνη η εταιρία που απλώς πρόσφερε τη μεγαλύτερη έκπτωση επί του προϋπολογισμού που καθόριζε ο κύριος του έργου.

Σε περίπτωση που η πιλοτική εφαρμογή του συστήματος της ελεύθερης συμπλήρωσης τιμολογίου κριθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ ότι λειτουργεί καλύτερα από την απλή μειοδοσία, δεν αποκλείεται να την αντικαταστήσει στο μέλλον.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v