Υπ. Μεταφορών: Έμφαση στις "πράσινες" μεταφορές

Στη διενέργεια διαγωνισμού για την προμήθεια 20 συνολικά ηλεκτρικών λεωφορείων προχωρά ο ΟΑΣΑ. Πρόκειται για πιλοτικό πρόγραμμα που εντάσσεται στο πλαίσιο των "πράσινων" μεταφορών.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Υπ. Μεταφορών: Έμφαση στις πράσινες μεταφορές
Στη διενέργεια διαγωνισμού για την προμήθεια 20 συνολικά ηλεκτρικών λεωφορείων προχωρά ο ΟΑΣΑ.

Πρόκειται για πιλοτικό πρόγραμμα που εντάσσεται στο πλαίσιο των "πράσινων" μεταφορών, το οποίο προβλέπει την προμήθεια και κυκλοφορία συνολικά 20 ηλεκτρικών midi και mini buses στο κέντρο της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και μιας ακόμα πόλης της νότιας Ελλάδας, η οποία θα επιλεγεί στην πορεία.

Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να μελετηθεί η χρήση των ηλεκτρικών λεωφορείων προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα για το αν αυτά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν μαζικά για την κάλυψη μεταφορικών αναγκών στο πλαίσιο της προώθησης μέσων μαζικής μεταφοράς περισσότερο φιλικών προς το περιβάλλον.

Μάλιστα, στις προθέσεις του υπουργείου Μεταφορών είναι να γίνει προμήθεια ενός υβριδικού λεωφορείου και ενός λεωφορείου υδρογόνου προκειμένου επίσης και δοκιμαστούν οι τεχνολογίες αυτές.

Ο ΟΑΣΑ που έχει αναλάβει την προμήθεια των ηλεκτρικών λεωφορείων διενεργεί δύο διαγωνισμούς, συνολικού προϋπολογισμού 10 εκατομμυρίων ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Συγκεκριμένα, ο διαγωνισμός 2/2008 έχει αντικείμενο την προμήθεια 11 ηλεκτρικών λεωφορείων μεσαίου μεγέθους (midi) μαζί με τον συναφή εξοπλισμό φόρτισης και τον αντίστοιχο πρόσθετου εξοπλισμού - υπηρεσιών.

Ο διαγωνισμός 3/2009 έχει αντικείμενο την προμήθεια 9 ηλεκτρικών λεωφορείων μικρού μεγέθους (mini) μαζί με τον συναφή εξοπλισμό φόρτισης και τον αντίστοιχο πρόσθετου εξοπλισμού - υπηρεσιών.

Οι ενδιαφερόμενες εταιρίες θα πρέπει να καταθέσουν τις προσφορές τους έως τις 26 Μαρτίου.

Η στροφή των συγκοινωνιακών φορέων στη χρήση νέων τεχνολογιών αποτελεί αναγκαιότητα ώστε να περιοριστεί η ρύπανση που προέρχεται από τις μεταφορές.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, οι μεταφορές είναι υπεύθυνες για το 23% της εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου, ενώ το 74% από την εκπομπή αυτή προκαλείται από τις οδικές μεταφορές που συγκαταλέγονται στους μεγαλύτερους ρυπαντές.

Πάντως, οι συγκοινωνίες ιδίως στην περιοχή της Αθήνας έχουν ήδη κάνει σημαντικά βήματα για τον περιορισμό της ρύπανσης.

Τα νέα λεωφορεία που αυτήν την εποχή εντάσσονται στον στόλο της ΕΘΕΛ είναι τελευταίας τεχνολογίας, με πολύ χαμηλή εκπομπή ρύπων, ενώ προς την κατεύθυνση του περιορισμού των εκπεμπόμενων ρύπων κινούνται επίσης και μακροπρόθεσμα μέτρα που αφορούν στην επέκταση των δικτύων των μέσων σταθερής τροχιάς σε πολλές περιοχές της πρωτεύουσας.

Ήδη την πρόθεσή της να μετάσχει στους συγκεκριμένους διαγωνισμούς έχει ανακοινώσει η εταιρία ΠΕΤΡΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕΒΕ, ενώ βέβαιη θα πρέπει να θεωρείται η συμμετοχή και των υπόλοιπων εταιριών του κλάδου, καθώς στο μέλλον οι προμήθειες νέων λεωφορείων θα αφορούν σε οχήματα νέας τεχνολογίας με έμφαση στον περιορισμό των ρύπων.

Και στο βάθος απόσυρση ΙΧ

Με στόχους οφέλη για το περιβάλλον αλλά και την τόνωση της αγοράς αυτοκινήτου, που τους τελευταίους μήνες έχει υποστεί μεγάλη καθίζηση, η κυβέρνηση μελετά την εφαρμογή του μέτρου της απόσυρσης για τα ΙΧ παλαιάς τεχνολογίας αλλά και για τα επαγγελματικά οχήματα - φορτηγά, κατηγορία στην οποία ο συντριπτικός αριθμός των οχημάτων είναι ιδιαίτερα μεγάλης ηλικίας με επιπτώσεις όχι μόνο σε ό,τι αφορά την εκπομπή ρύπων αλλά και ζητήματα ασφάλειας.

Το θέμα της απόσυρσης μελετά ειδική επιτροπή που έχει συστήσει το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, η οποία υπολογίζεται ότι θα έχει ολοκληρώσει το πόρισμά της μέσα στον Μάιο, ενώ έντονες είναι οι πιέσεις που ασκούνται από την πλευρά των πλευρά των αντιπροσωπειών αυτοκινήτων καθώς στο πρώτο δίμηνο του έτους η πτώση στις πωλήσεις έφτασε το 37,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.

Τα αναμφισβήτητα περιβαλλοντικά οφέλη και η τόνωση της αγοράς αυτοκινήτου είναι τα οφέλη που θα προκύψουν από την εφαρμογή του μέτρου της απόσυρσης που εκτιμάται ότι αφορά σε περισσότερα από 1,5 εκατομμύριο ΙΧ οχήματα, ενώ σημαντικός είναι και ο αριθμός των επαγγελματικών οχημάτων.

Οι ενστάσεις που υπάρχουν προέρχονται από την πλευρά του υπουργείου Οικονομίας το οποίο ανησυχεί για το κόστος εφαρμογής του μέτρου. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το μέτρο της απόσυρσης δεν φαίνεται να προωθείται για εφαρμογή φέτος, αλλά το πλέον πιθανό σενάριο κάνει λόγο για ένταξή του στον προϋπολογισμό του 2010.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v