Κινητή τηλεφωνία: Τα αφεντικά… τρελάθηκαν

Με προγράμματα επικοινωνίας το κόστος των οποίων ξεκινά από μόλις… 1 ευρώ τον μήνα, με αποκλειστικότητες σε συσκευές και επιπλέον προσφορές επιχειρούν οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας να προσελκύσουν συνδρομητές.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Κινητή τηλεφωνία: Τα αφεντικά… τρελάθηκαν
Με προγράμματα επικοινωνίας το κόστος των οποίων ξεκινά από μόλις… 1 ευρώ τον μήνα, με αποκλειστικότητες σε συσκευές τελευταίας τεχνολογίας και κυκλοφορίας και επιπλέον προσφορές επιχειρούν οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας να προσελκύσουν συνδρομητές στο δίκτυό τους.

Ο πόλεμος που εξελίσσεται μεταξύ των εταιριών Cosmote, Vodafone και Wind τους τελευταίους μήνες είναι αδυσώπητος καθώς μάχονται για την απόκτηση μεριδίου σε μία αγορά που έχει πιάσει εδώ και καιρό… ταβάνι και δεν διαθέτει πλέον απόθεμα εν δυνάμει χρηστών, αφού οι χρήστες της κινητής τηλεφωνίας είναι πολλοί περισσότεροι από τους κατοίκους της χώρας, ξεπερνώντας τα 16 εκατομμύρια.

Η μάχη της καρτοκινητής

Η μεγαλύτερη μάχη μαίνεται στον τομέα της καρτοκινητής τηλεφωνίας, όπου οι προσφορές των εταιριών έχουν σχεδόν μηδενίσει το κόστος επικοινωνίας για τους κατόχους καρτοκινητών.

Οι χρήστες των προγραμμάτων Cosmote What's Up, Vodafone CU και Wind F2G μιλούν ατελείωτα και σχεδόν… τζάμπα με τους κατόχους καρτοκινητών της ίδιας εταιρίας, αφού με την καταβολή 1 ευρώ και με την προϋπόθεση ανανέωσης του χρόνου ομιλίας κατά 3 ευρώ κάθε μήνα εξασφαλίζουν 1.000 λεπτά ομιλίας και 1.000 SMS.

Σε πολύ μεγάλες μειώσεις του κόστους επικοινωνίας έχουν προχωρήσει τους τελευταίους μήνες και τα σήματα Frog και Q card που κατέστησαν γνωστές κιόλας τις μειώσεις αυτές κυρίως μέσω της τηλεόρασης, με κατά μέτωπο επίθεση και με απευθείας συγκρίσεις των προσφερόμενων προγραμμάτων, εισάγοντας στην ελληνική διαφημιστική πραγματικότητα νέα ήθη.

Γιατί όμως οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας σφάζονται στην ποδιά των χρηστών καρτοκινητής τηλεφωνίας; Γιατί, εκτός των άλλων, πρόκειται για το συντριπτικά μεγάλο μέρος του συνόλου της συνδρομητικής βάσης, αφού περίπου 7 στους 10 χρήστες έχουν καρτοκινητό. Επίσης, η καρτοκινητή τηλεφωνία συγκεντρώνει σχεδόν το σύνολο των συνδρομητών που οι διαφημιστές αποκαλούν δυναμικό κοινό, καθώς η συντριπτική πλειονότητα  των νέων χρησιμοποιούν την καρτοκινητή τηλεφωνία για τις ανάγκες επικοινωνίας τους.

...Και αποκλειστικότητες

Η αποκλειστική διάθεση νέων κινητών τηλεφώνων τελευταίας τεχνολογίας είναι το βήμα στο οποίο εστιάζουν ήδη τις προσπάθειές τους οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας και αναμένεται ότι η τάση αυτή θα ενταθεί το επόμενο διάστημα έχοντας ως στόχο το κοινό που θέλει να κρατά στο χέρι του την τελευταία λέξη της μόδας στα κινητά τηλέφωνα. Πρόκειται για ένα σημαντικό κοινό των χρηστών κινητής τηλεφωνίας που έχει σχέση… πάθους με το κινητό του, το αλλάζει συχνά και επιθυμεί ολοένα και μεγαλύτερες δυνατότητες.

Η αποκλειστική πώληση συσκευών τελευταίας γενιάς με πλήθος δυνατοτήτων είναι ένα από τα όπλα που ήδη χρησιμοποιούν οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας, ενώ αναμένεται ότι το επόμενο διάστημα οι αποκλειστικότητες αυτές θα είναι όλο και περισσότερες.

Πριν από λίγες ημέρες από το δίκτυο της Vodafone ξεκίνησε συνοδευόμενη και από μεγάλη διαφημιστική καμπάνια η αποκλειστική διάθεση στην Ελλάδα νέου κινητού ΒlackΒerry Storm, το οποίο σχεδιάστηκε αποκλειστικά για το δίκτυο Vodafone, προσφέροντας στον χρήστη πλήθος δυνατότητες.

Αντίστοιχες αποκλειστικότητες προσφέρει και η Wind, η οποία λίγο καιρό πριν έφερε πρώτη στην ελληνική αγορά την πολυαναμενόμενη συσκευή Χperia Χ1 της Sony Εricsson, ενώ σήμερα μέσω της ιστοσελίδας της (www.wind.com.gr) δίνει τη δυνατότητα προπαραγγελίας της συσκευής HTC Touch Cruise.

Με ενδιαφέρον, σε ό,τι αφορά την αποκλειστική διάθεση νέων συσκευών, αναμένεται η απάντηση της Cosmote, καθώς εκτιμάται ότι θα είναι ένα από τα πεδία στο οποίο η ηγέτιδα εταιρία της ελληνικής αγοράς κινητής τηλεφωνίας θα ευνοηθεί από τις συνέργιες που θα προκύψουν από την ένταξή της στον όμιλο της Deutsche Τelekom.

Στις περισσότερες περιπτώσεις το κόστος των συσκευών αποκλειστικής διάθεσης είναι υψηλό και δεν απευθύνεται στο σύνολο του κοινού. Ωστόσο, σύμφωνα με τις εταιρίες, το μεγάλο όφελος που εξασφαλίζουν από τέτοιες συνεργασίες είναι η υψηλότερη επισκεψιμότητα στα καταστήματα των δικτύων τους με πολλαπλά οφέλη.

Νέα δεδομένα στην αγορά

Ο έντονος ανταγωνισμός ανάμεσα στις τρεις εταιρίες είναι βέβαιο ότι δημιουργεί νέα δεδομένα στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας, καθώς για πολλά χρόνια οι εταιρίες, σε ένα ιδιότυπο savoir vivre, απέφευγαν τη σκληρή πρακτική ανάμεσά τους και βάδιζαν με σχεδόν κοινό βήμα σε επίπεδο τιμολογίων και προσφορών.

Όμως, η εξάντληση του εν δυνάμει κοινού απαιτεί πλέον υιοθέτηση νέας πρακτικής, εφόσον για να αυξήσει μια εταιρία τους συνδρομητές της θα πρέπει να τους "κλέψει" από τη διπλανή της και αυτό μόνο με γενναίες προσφορές μπορεί να γίνει, ενώ όπλο στα χέρια των συνδρομητών αποτελεί και η φορητότητα του αριθμού που επιτρέπει στον χρήστη να μεταφέρει τον αριθμό του στην εταιρία που τον συμφέρει.

Όσοι γνωρίζουν καλά την αγορά θεωρούν ότι σύντομα, αναπόφευκτα, ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων θα περάσει σε νέα επίπεδα κατά τα πρότυπα των αγορών εξωτερικού, εφαρμόζοντας κυρίως πρακτική που έχει υιοθετηθεί νωρίτερα στην αγορά των ΗΠΑ.

Συγκεκριμένα, θα πρέπει να αναμένονται νέα προϊόντα, όπως π.χ. η προσφορά έναντι συγκεκριμένου και προκαθορισμένου τιμήματος πακέτων, που θα περιλαμβάνουν δωρεάν χρόνο ομιλίας, δωρεάν SMS και δωρεάν ασύρματο ευρυζωνικό Internet.

Από τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου του 2009 αναμένεται ότι θα καταγραφούν οι όποιες αλλαγές στα μερίδια αγοράς των εταιριών κινητής τηλεφωνίας, οι οποίες πάντως, όπως υπολογίζεται, δεν θα είναι θεαματικές καθώς στη μία επιθετική κίνηση της μιας εταιρίας απαντούν αμέσως οι άλλες.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το μεγαλύτερο κέρδος τελικά αναμένεται ότι θα έχει η εταιρία με τη μεγαλύτερη ρευστότητα, η οποία θα έχει και τις περισσότερες αντοχές προκειμένου να αντέξει τις σοβαρές επιπτώσεις που θα έχει στα αποτελέσματά της η μείωση των εσόδων που συνεπάγεται η πτώση των τιμών.

Επίσης, δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει ότι οι εταιρίες με την έναρξη του 2009 έχουν ήδη απώλειες εσόδων που συνολικά υπολογίζονται σε περίπου 120 εκατομμύρια ευρώ από τη μείωση των τελών κλήσης από σταθερό προς κινητό.

Μειώνεται το μέσο έσοδο ανά συνδρομητή

Η πολεμική των τιμών έχει σημαντικές επιπτώσεις στα έσοδα των εταιριών, όπως καταγράφεται από τα στοιχεία που αφορούν στο τέλος του προηγούμενου έτους, σύμφωνα με τα οποία το μέσο έσοδο ανά συνδρομητή (ARPU) είναι αισθητά μειωμένο. Μάλιστα, λόγω των εξαιρετικά ανταγωνιστικών τιμών που προσφέρουν οι τρεις εταιρίες από τις αρχές του έτους αναμένεται περαιτέρω μείωσή του.

Να σημειώσουμε, τέλος, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που αφορούν στο εννεάμηνο του 2008 (καθώς ο όμιλος ΟΤΕ αναμένεται να ανακοινώσει αποτελέσματα έτους στο τέλος του μήνα), η Cosmote κατέχει αδιαμφισβήτητα την πρώτη θέση της ελληνικής αγοράς κινητής τηλεφωνίας με 7,4 εκατομμύρια συνδρομητές. Στο εννεάμηνο του 2008 το μέσο μηνιαίο έσοδο ανά συνδρομητή (ARPU) της εταιρίας βρισκόταν στα 24,4 ευρώ έναντι 27,9 ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που αφορούν στο κλείσιμο του προηγούμενου έτους, στη δεύτερη θέση της αγοράς βρίσκεται η Vodafone με 5,76 εκατομμύρια συνδέσεις, εκ των οποίων το 69,1% είναι καρτοκινητά πακέτα. Με βάση τα στοιχεία που έδωσε η μητρική εταιρία, το μέσο έσοδο ανά συνδρομητή (ARPU) διαμορφώθηκε στα 19,8 ευρώ τον μήνα, με τους συνδρομητές συμβολαίου να είναι στα 47,3 ευρώ τον μήνα και τους χρήστες καρτοκινητής στα 7,3 ευρώ τον μήνα.

Σε ό,τι αφορά τη Wind, στο τέλος του 2008 είχε 5,2 εκατομμύρια πελάτες, ενώ το μέσω έσοδο ανά πελάτη (ARPU) μειώθηκε στα 19 ευρώ το 2008 από 21,6 ευρώ το 2007. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μείωση ήταν ακόμη μεγαλύτερη στο τέταρτο τρίμηνο του προηγούμενου έτους, οπότε διαμορφώθηκε στα 16,8 ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v