Μπλοκάρουν εκ νέου οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού

Παραμένουν οι ενστάσεις από τους δήμους Ελληνικού και Αργυρούπολης - "Μάχη" ΥΠΕΧΩΔΕ να προωθήσει το έργο - Στάση αναμονής από κατασκευαστές.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Μπλοκάρουν εκ νέου οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού
Δύσκολη και επίπονη θα είναι για το ΥΠΕΧΩΔΕ η δημόσια διαβούλευση για την προώθηση του έργου των επεκτάσεων της Αττικής Οδού αφού οι δήμοι Ελληνικού και Αργυρούπολης -σύμφωνα με πληροφορίες- πρόκειται να εγείρουν εκ νέου σοβαρές ενστάσεις για τη καινούργια χάραξη των αυτοκινητοδρόμων, εξέλιξη που δεν αποκλείεται να οδηγήσει τη δημοπράτηση σε νέα πολύμηνη καθυστέρηση.

Παρά το γεγονός ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ μετά τις έντονες αντιδράσεις των δημοτικών αρχών απ’ όπου διέρχονταν οι αυτοκινητόδρομοι προχώρησε σε νέα μελέτη με κύριο χαρακτηριστικό την υπογειοποίηση μεγάλου τμήματος των οδικών αξόνων, οι δύο δήμοι εξακολουθούν να διατηρούν εξαιρετικά αρνητική στάση για το έργο και κάνουν λόγο για σοβαρή επιβάρυνση της κυκλοφορίας και για όχληση μεγάλων περιοχών εξαιτίας της δημιουργίας μιας σειράς κόμβων -συνολικά επτά- στα διοικητικά τους όρια.

Επιφυλάξεις, όμως, έχουν και οι δήμοι Αλίμου και Γλυφάδας, σε αντίθεση με τους δήμους Ηλιούπολης, Καισαριανής και Βύρωνα οι οποίοι φαίνεται να ικανοποιούνται με τις αλλαγές που έκανε το ΥΠΕΧΩΔΕ στο αρχικό σχέδιο.

Σημειώνεται πως το υπουργείο παρουσίασε προ ημερών και απέστειλε στους αρμόδιους φορείς τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου προκειμένου να ξεκινήσει η προβλεπόμενη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης.

Το ΥΠΕΧΩΔΕ, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, έχει ήδη διαμηνύσει στους δήμους που αντιδρούν στο έργο, παρά τις διορθωτικές κινήσεις που έχουν γίνει στη χάραξη των αυτοκινητοδρόμων, ότι δεν θα ανεχτεί νέα εμπλοκή η οποία θα μεταθέσει χρονικά τη δημοπράτηση και την υλοποίηση της σύμβασης παραχώρησης.

Υπενθυμίζεται πως ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς έχει ανακοινώσει πως η δημοπράτηση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού θα γίνει τον προσεχή Μάιο, με στόχο -αν φυσικά δεν υπάρξουν ενστάσεις- μέχρι τα τέλη του 2009 να έχει επιλεγεί η ανάδοχος κοινοπραξία και έως τα μέσα του 2014 να έχει ολοκληρωθεί και να έχει παραδοθεί σε χρήση το σύνολο του έργου.

"Χαλαρές" οι διαπραγματεύσεις των κατασκευαστών

Η διαφαινόμενη εμπλοκή στην ομαλή προώθηση του έργου του 1,65 δισ. ευρώ επηρεάζει, όπως είναι φυσικό, και τις διαπραγματεύσεις ανάμεσα στους κατασκευαστικούς ομίλους για τη συγκρότηση των σχημάτων εκείνων που θα διεκδικήσουν τη χρυσοφόρα σύμβαση. Έτσι, οι κατασκευαστές δεν δείχνουν να βιάζονται για τις οριστικές αποφάσεις και αυτή τη στιγμή διεξάγουν μάλλον σε… χαλαρούς ρυθμούς τις συζητήσεις για το συγκεκριμένο θέμα.

Στελέχη των ενδιαφερόμενων εταιριών σημειώνουν δε πως το αποτέλεσμα αυτών των επαφών για λόγους στρατηγικής δεν θα γίνει γνωστό παρά μόνο λίγο πριν υποβληθούν επισήμως οι συμμετοχές στον διαγωνισμό.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πως ο διαγωνισμός δεν θα περιλαμβάνει φάση προεπιλογής, κάτι που σημαίνει πως όσες κοινοπραξίες εκδηλώσουν ενδιαφέρον και έχουν τις αναγκαίες προϋποθέσεις θα είναι εξαρχής εν δυνάμει ανάδοχοι.

Επίσης, αξίζει να αναφερθεί πως το ύψος τόσο του διοδίου που θα καταβάλλουν οι οδηγοί στις επεκτάσεις της Αττικής Οδού όσο και της χρηματοδοτικής συμμετοχής του Δημοσίου στο έργο αποτελούν στοιχεία που θα παίξουν ρόλο στην επιλογή αναδόχου. Δηλαδή, εκείνη η κοινοπραξία που θα προσφέρει χαμηλότερο διόδιο και συνάμα θα προτείνει μικρότερη συμμετοχή του Δημοσίου στη χρηματοδότηση του έργου θα έχει εκ των πραγμάτων περισσότερες πιθανότητες να κερδίσει τον διαγωνισμό.

Μέχρι στιγμής, τα δεδομένα είναι πως τη σύμβαση παραχώρησης των επεκτάσεων της Αττικής Οδού θα διεκδικήσει η κοινοπραξία που σήμερα διαχειρίζεται την Αττική Οδό (Ελλάκτωρ μέσω της θυγατρικής Άκτωρ Παραχωρήσεις, J&P Άβαξ και ΑΤΤΙΚΑΤ), ο όμιλος της ΓΕΚ-Τέρνα, η Μηχανική και η Intrakat του ομίλου Κόκκαλη. Επίσης, ενδιαφέρον υπάρχει από ξένους οίκους, όπως από τη γερμανική Hochtief και τη γαλλική Vinci.

Από εκεί και πέρα, είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο συγκρότησης ενός ισχυρού ελληνικού σχήματος κατά τα πρότυπα εκείνου που δημιουργήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 για την ανάληψη του έργου της Αττικής Οδού.

Μάλιστα, το σενάριο αυτό δείχνει να συγκεντρώνει αρκετές πιθανότητες υλοποίησης, με δεδομένη τη διακαή επιθυμία των μεγάλων εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων να αναλάβουν πάση θυσία τη συγκεκριμένη σύμβαση παραχώρησης.

Άλλωστε, ένα σχήμα που θα απαρτίζουν οι ισχυρότερες και δυναμικότερες τεχνικές εταιρίες της χώρας αυξάνει πολύ τις πιθανότητες να αναδειχτεί νικητής του διαγωνισμού. Ήδη, πληροφορίες κάνουν λόγο για την ύπαρξη μιας αρχικής ταύτισης απόψεων από τις εταιρίες Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ-Τέρνα και Intrakat, αν και οι τελικές αποφάσεις θα εξαρτηθούν σε σημαντικό βαθμό από τα ποσοστά που θα αναλάβει στην κοινοπραξία κάθε επιχείρηση.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί, πάντως, πως το τελευταίο διάστημα ο όμιλος Ελλάκτωρ έχει έρθει κοντά με τη ΓΕΚ-Τέρνα, συμμετέχοντας από κοινού στον διαγωνισμό για το έργο της επέκτασης του μετρό από το Χαϊδάρι στον Πειραιά.

Υπενθυμίζεται επίσης πως η ΓΕΚ-Τέρνα κατέχει το 21,5% των μετοχών της ΑΤΤΙ ΚΑΤ, η οποία αποτελεί με τη σειρά της εταίρο των Ελλάκτωρ και J&P Άβαξ στο έργο της Αττικής Οδού.

Από την άλλη πλευρά, η Μηχανική φαίνεται να επιλέγει την κάθοδο στον διαγωνισμό μέσω συνεργασίας με ξένο οίκο, ενώ δεν αποκλείεται το έργο να διεκδικήσουν και κοινοπρακτικά σχήματα που θα αποτελούνται αποκλειστικά από κατασκευαστικούς ομίλους του εξωτερικού.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v