Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Έκκληση σε Έλληνες επενδυτές για την Ο.Α.

Αγωνιώδη έκκληση στον πατριωτισμό και στο φιλότιμο των Ελλήνων επενδυτών απευθύνει τώρα η κυβέρνηση ζητώντας τους να εκδηλώσουν, την ύστατη στιγμή, ενδιαφέρον για τις εταιρίες του ομίλου της Ολυμπιακής Αεροπορίας.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Έκκληση σε Έλληνες επενδυτές για την Ο.Α.
Αγωνιώδη έκκληση στον πατριωτισμό και στο φιλότιμο των Ελλήνων επενδυτών απευθύνει τώρα η κυβέρνηση ζητώντας τους να εκδηλώσουν, την ύστατη στιγμή, ενδιαφέρον για τις εταιρίες του ομίλου της Ολυμπιακής Αεροπορίας, καθώς η έκτη κατά σειρά προσπάθεια αποκρατικοποίησης "δεν είχε το ποθούμενο αποτέλεσμα", όπως χαρακτηριστικά είπε ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης και η διαδικασία περνάει πλέον σε νέο στάδιο.

Η MIG αποφάσισε σήμερα να ανταποκριθεί στην έκκληση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων και είναι έτοιμη να προσέλθει σε απ΄ευθείας διαπραγματεύσεις ώστε η Ολυμπιακή να συνεχίσει να λειτουργεί στα πλαίσια της ελληνικής επιχειρηματικότητας.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις προσφορές που κατατέθηκαν η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων αργά χθες το βράδυ αποφάσισε να μην τις κάνει δεκτές για τις τρεις εταιρίες του ομίλου, κρίνοντας ουσιαστικά άγονη τη διαγωνιστική διαδικασία. Οι προσφορές δεν έγιναν δεκτές με την αιτιολογία ότι ήταν χαμηλότερες σε σχέση με τις αντίστοιχες αποτιμήσεις του ανεξάρτητου εκτιμητή και για τις τρεις εταιρίες, ενώ, όπως ανακοινώθηκε, ορισμένες από αυτές δεν πληρούσαν καν τους όρους και τις προϋποθέσεις του διαγωνισμού.

Συγκεκριμένα, την υψηλότερη προσφορά για την εταιρία πτητικού έργου κατέθεσε το σχήμα Athens Airways-SkyOne προσφέροντας για την ανάληψη της εταιρίας 24,5 εκατ. ευρώ, ενώ η εκτίμηση του ανεξάρτητου εκτιμητή για τη συγκεκριμένη ανέβαζε τον πήχη του τιμήματος στα 45,7 εκατομμύρια ευρώ και αφορούσε στη χρήση από τον επενδυτή του ονόματος-σήματος και συγκεκριμένων slots (Νέα Υόρκη - JFK, Λονδίνο Heathrow και Gatwick, Μιλάνο, Παρίσι, Ρώμη, Φρανκφούρτη, Βουκουρέστι και Βρυξέλλες) που προσφέρθηκαν.

Για την εταιρία επίγειας εξυπηρέτησης το υψηλότερο προσφερθέν τίμημα ήταν 33 εκατ. ευρώ και ήταν η πρόταση της Swissport, η οποία απείχε όμως αρκετά από την εκτίμηση των 44,8 εκατομμυρίων ευρώ που είχε υπολογίσει την επίγεια εξυπηρέτηση ο εκτιμητής. Τέλος, για την εταιρία τεχνικής βάσης υπήρξε μόνο μία προσφορά από τη Swissport ύψους 15 εκατ. ευρώ, ενώ η αποτίμηση του εκτιμητή ήταν στα 16,7 εκατομμύρια ευρώ.

Με βάση τα στοιχεία αυτά, η καλύτερη προσφορά, η οποία πλησίασε πολύ κοντά στο αιτούμενο τίμημα, ήταν αυτή που αφορούσε στην εταιρία τεχνικής βάσης, όμως κρίθηκε τυπικά εκτός διαδικασίας.

Συνολικά, δηλαδή, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές που κατέθεσαν τις υψηλότερες προσφορές αξιολόγησαν τις τρεις εταιρίες στα 72,5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η αποτίμηση του ανεξάρτητου επενδυτή συνολικά και για τις τρεις ανερχόταν στα 107,2 εκατομμύρια ευρώ. Προκύπτει δηλαδή διαφορά μεγαλύτερη των 30 εκατομμυρίων ευρώ ανάμεσα στα ποσά που ήταν διατεθειμένοι να προσφέρουν οι υποψήφιοι επενδυτές και ανάμεσα σε αυτά που το ελληνικό δημόσιο θεωρούσε εύλογο τίμημα.

Η κυβέρνηση, όπως ανακοίνωσε ο κ. Χατζηδάκης, δεν έμεινε ικανοποιημένη από τις προσφορές και αποφάσισε να συνεχίσει την αποκρατικοποίηση, με βάση τις προβλέψεις του νόμου περί αποκρατικοποιήσεων απευθύνοντας δημόσια ανοιχτή πρόταση σε υγιείς επιχειρηματικούς ομίλους -και κυρίως σε αυτούς που αντιλαμβάνονται την αξία της Ολυμπιακής για την Ελλάδα- με τη μέθοδο της απευθείας διαπραγμάτευσης. Για τη διαδικασία αυτή θα ζητηθεί η έγκριση της Ε.Ε.

Πήχης για τη νέα διαπραγμάτευση τα 107 εκατομμύρια ευρώ

Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης, ο πήχης για τη διαπραγμάτευση θα είναι η αποτίμηση του ανεξάρτητου οίκου. Μάλιστα ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε ότι δεν εκτιμά πως οι Έλληνες επενδυτές δεν έχουν ευαισθησία και πατριωτισμό σε σχέση με τους Ιταλούς οι οποίοι πρόσφατα συνεργάστηκαν για να βρουν λύση για την Alitalia. "Οι Ιταλοί τα κατάφεραν, έτσι μπορούμε και εμείς" τόνισε.

Στη διαδικασία διαπραγμάτευσης οι υποψήφιοι επενδυτές θα έχουν τη δυνατότητα, εφόσον το θελήσουν, να συνενώσουν τις επενδυτικές τους δυνάμεις και να καταθέσουν νέες προσφορές.

Πάντως, ερώτημα παραμένει το αν είναι εφικτός ο στόχος που τίθεται από την κυβέρνηση για την προσφορά υψηλότερου τιμήματος δεδομένης και της οικονομικής δυσκολίας στην οποία και ο υπουργός Ανάπτυξης απέδωσε μέρος της ευθύνης για την αποτυχία του διαγωνισμού.

Η διαδικασία διαπραγμάτευσης, που ξεκινά σύντομα, θα είναι ολιγοήμερη. Η πρόσκληση είναι σαφής και ξεκάθαρη, είπε ο κ. Χατζηδάκης, ενώ ερωτηθείς γιατί η κυβέρνηση απευθύνεται κυρίως στους Έλληνες επενδυτές σημείωσε πως το θετικό συναισθηματικό φορτίο της Ολυμπιακής δεν φαίνεται να βαρύνει τους ξένους επενδυτές, αφού πρόκειται για τον 6ο κατά σειρά διαγωνισμό αποκρατικοποίησης στον οποίο δεν εκδηλώθηκε το αναμενόμενο ενδιαφέρον, παρότι αυτή τη φορά οι προϋποθέσεις ήταν ιδιαίτερα ευνοϊκές.

Τέλος, ο υπουργός Ανάπτυξης σημείωσε ότι ισχύουν κανονικά οι προβλέψεις για τους εργαζομένους όπως περιλαμβάνονται στον νόμο που ψήφισε η Βουλή, ωστόσο ερωτηθείς για το αν η νέα εταιρία θα λειτουργεί το καλοκαίρι, περιορίστηκε να πει πως θα γίνει ό,τι είναι δυνατόν ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία το συντομότερο.

Πάντως, άγνωστο παραμένει ακόμη τι θα συμβεί αν και η νέα αυτή διαδικασία είναι ατελέσφορη. Η Ελλάδα, με βάση και τις επιταγές της Ε.Ε., δεν έχει δικαίωμα χρηματοδότησης της Ολυμπιακής, ενώ η εταιρία δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς τη στήριξη του Δημοσίου.

Από το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών δεν έχει γίνει γνωστό κανένα εναλλακτικό σχέδιο για την επόμενη μέρα σε περίπτωση που και πάλι δεν υπάρξει αποτέλεσμα, αφού καθ’ όλο το προηγούμενο διάστημα, έως και τη φάση της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών εκφραζόταν η απόλυτη βεβαιότητα για την επιτυχία του εγχειρήματος.

Σκληρή κριτική από την αντιπολίτευση

Επίθεση εναντίον των κυβερνητικών επιλογών στην υπόθεση της Ολυμπιακής Αεροπορίας εξαπέλυσαν χθες σε συνέντευξή τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, οι οποίοι καταλόγισαν ευθύνες για το ναυάγιο, όπως χαρακτήρισαν τις εξελίξεις στον διαγωνισμό, στον υπουργό Ανάπτυξης κ. Κωστή Χατζηδάκη που ηγήθηκε της διαδικασίας αλλά και στον ίδιο τον πρωθυπουργό προσωπικά.

Οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης κ. Ν. Ρόβλιας, Ν. Σηφουνάκης, Χ. Τσιόκας και Φ. Χατζημιχάλης, σε συνέντευξη Τύπου, κατηγόρησαν την κυβέρνηση ότι στην περίπτωση της Ολυμπιακής έθεσε στόχους μικρούς και κοντόφθαλμους αφήνοντας να περάσουν πέντε ολόκληρα χρόνια ευνοϊκής οικονομικής συγκυρίας.

Η κυβέρνηση, ανέφεραν, δεν έθεσε ως στόχο την ανασυγκρότηση της εταιρίας, αλλά επέλεξε να χρεώσει τους πολίτες με 1,3 δισ. ευρώ, να προωθήσει μια αμφιβόλου αποτελέσματος εξυγίανση, οδηγώντας σε πρόωρη συνταξιοδότηση χιλιάδες νέους εργαζομένους.

Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ άφησαν αιχμές κατά του υπουργού Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκη κατηγορώντας τον ότι συνέπραξε με τον επίτροπο κ. Ταγιάνι με στόχο να οδηγηθεί σε κλείσιμο η Ο.Α., προς όφελος των ανταγωνιστών της. Επίσης τον κατηγόρησαν ακόμη και για εξαπάτηση του κοινοβουλίου και για υφαρπαγή της έγκρισης του νόμου για τους εργαζομένους με το επιχείρημα ότι "η εταιρία θα πωληθεί μετά βεβαιότητας, αλλά πρέπει να απαλλαγεί από τα οικονομικά βάρη άπαξ διά παντός".

Οι πιλότοι

Τη δική τους πρόταση για τη σωτηρία της Ολυμπιακής Αεροπορίας θα ανακοινώσουν, όπως έχουν προαναγγείλει, σήμερα το μεσημέρι οι πιλότοι της εταιρίας.

Η Ένωση Χειριστών Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΧΠΑ) χαρακτηρίζει σημαντικά κατώτερο των προσδοκιών και των προβλέψεων το αποτέλεσμα του διαγωνισμού και σήμερα θα προτείνει τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων για τη φυγή από το αδιέξοδο στο οποίο, δυστυχώς, οδηγήθηκε η αποκρατικοποίηση της Ο.Α.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v