Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Έως τον Φεβρουάριο η επάρκεια φυσικού αερίου

Συγκρατημένη ανησυχία επικρατεί αυτή τη στιγμή στην ελληνική βιομηχανία για το ζήτημα της επάρκειας φυσικού αερίου, καθώς τα φορτία αερίου που προγραμμάτισε να έρθουν στη χώρα μας η ΔΕΠΑ αρκούν έως τις αρχές Φεβρουαρίου.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Έως τον Φεβρουάριο η επάρκεια φυσικού αερίου
Συγκρατημένη ανησυχία επικρατεί αυτή τη στιγμή στην ελληνική βιομηχανία για το ζήτημα της επάρκειας φυσικού αερίου, καθώς δεν έχει δοθεί ακόμη λύση στη ρωσο-ουκρανική διαμάχη και με δεδομένο ότι τα φορτία υγροποιημένου αερίου που προγραμμάτισε να έρθουν στη χώρα μας η ΔΕΠΑ αρκούν έως τις αρχές Φεβρουαρίου.

Το ερώτημα που ανακύπτει είναι αν βιομηχανικές επιχειρήσεις θα αναγκαστούν να προχωρήσουν σε διακοπή της παραγωγικής διαδικασίας τους, εφόσον το πρόβλημα διαιωνιστεί κι άλλο.

Κύκλοι του ΣΕΒ που μίλησαν στο euro2day, εξέφρασαν την άποψη ότι τα προβλήματα που ενδεχομένως να προκύψουν στη χώρα μας θα είναι περιορισμένα, καθώς υπάρχει η δυνατότητα στις βιομηχανικές επιχειρήσεις να γυρίσουν σε εναλλακτικό καύσιμο και συγκεκριμένα στο diesel. "Η Ελλάδα είναι μικρό μέρος του συνολικού προβλήματος της Ευρώπης", τονίστηκε χαρακτηριστικά από αρμόδια πηγή. "Ούτε θα ξεπαγιάσουμε, ούτε η βιομηχανία θα πληγεί".

Τα τελευταία 15 χρόνια για περιβαλλοντικούς λόγους η ελληνική βιομηχανία υποχρεώθηκε να προχωρήσει στην αλλαγή των εγκαταστάσεών της για την καταναλισκόμενη θερμική ενέργεια. Σήμερα ένα μεγάλο μέρος της βιομηχανίας καταναλώνει φυσικό αέριο, όπως, η χαλυβουργία, ο κλάδος των τροφίμων, η κεραμοποιία, κ.λπ.

Παρά την αλλαγή των καυστήρων, πολλές είναι εκείνες, όπως εκτιμά ο ΣΕΒ, που είχαν την προνοητικότητα να διατηρήσουν τους αποθηκευτικούς χώρους και να μην τους ξηλώσουν, πράγμα που σημαίνει ότι έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν στην επιλογή εναλλακτικών καυσίμων αν χρειαστεί.

Ωστόσο, μια τέτοια κίνηση δεν είναι τόσο απλή και συνοδεύεται από αρκετά προβλήματα, όπως επισημαίνεται. Το πρώτο ζήτημα είναι η τιμή που θα προμηθεύονται το diesel, το δεύτερο και εξίσου σημαντικό είναι ο χρόνος που θα απαιτηθεί για να προετοιμαστεί η υποδομή για την υποδοχή του εναλλακτικού καυσίμου και τρίτον, εάν οι βιομηχανίες που προμηθεύονται φυσικό αέριο με όρους δικτύου έχουν διατηρήσει τους παλιούς αποθηκευτικούς χώρους για το εναλλακτικό καύσιμο.

Παρ' όλα αυτά, κύκλοι του ΣΕΒ εκτιμούν ότι δεν θα υπάρξουν πολλές βιομηχανίες που θα αναγκαστούν να διακόψουν την παραγωγική διαδικασία τους λόγω έλλειψης φυσικού αερίου.
Σε κάθε περίπτωση, καταγράφεται τις τελευταίες ημέρες αυξημένη κατανάλωση φυσικού αερίου. Η ΔΕΗ γύρισε ξανά τη μονάδα της στην Κομοτηνή στο φυσικό αέριο, ενώ έθεσε σε λειτουργία και τη μονάδα της Ήρων, την οποία νοικιάζει από την Τέρνα.
 
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΔΕΗ κατανάλωσε την Κυριακή 4,6 εκατ. κ.μ. φυσικού αερίου και χθες έφτασε τα 5,8 εκατ. κ.μ. (+25% σε τρεις ημέρες). Επιπλέον, λόγω των καιρικών συνθηκών είναι αυξημένες και οι οικιακές καταναλώσεις, με τις τρεις ΕΠΑ σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία να έχουν απορροφήσει μόνο χθες 4,3 εκατ. κ.μ..
 
Η ημερήσια ζήτηση φυσικού αερίου χθες υπερέβη τα 11,5 εκατ. κ.μ. έναντι 9,5 εκατ. κ.μ. την προηγούμενη εβδομάδα.

Μεθαύριο, Παρασκευή, έρχεται ένα ακόμη φορτίο υγροποιημένου φυσικού αερίου από Gaz de France 135.000 κ.μ. που αντιστοιχούν σε 81 εκατ. κ.μ. φυσικού αερίου, ενώ για τις 26 Ιανουαρίου είναι προγραμματισμένο από τη ΔΕΠΑ να έρθει φορτίο 86.000 κ.μ. από την αλγερινή Sonatrach.
 
Οι ποσότητες αυτές εκτιμάται ότι αρκούν για τις ανάγκες μας έως τις αρχές Φεβρουαρίου, με βάση τις σημερινές υψηλές καταναλώσεις.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v