Ηλεκτρικές συσκευές: "Φωτιές" ανάβει η Saturn

Πέντε αλυσίδες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα -Κωτσόβολος, Expert, Media Markt,
Ηλεκτρονική και Electronet- συγκεντρώνουν το 82% της αγοράς. Δυνατό come back από Κορασίδη.

  • της Πέννυς Κούτρα
Ηλεκτρικές συσκευές: Φωτιές ανάβει η Saturn
Σε μία ακόμη φάση υπερθέρμανσης εισέρχεται η λιανική ηλεκτρικών ειδών στην Ελλάδα, με τους υφιστάμενους πολυεθνικούς παίκτες να επεκτείνονται με νέα σήματα αλλά και τους εγχώριους να αναζητούν τρόπους διατήρησης των μεριδίων τους και διεξόδους με επεκτάσεις στο εξωτερικό.

Αν και η άνοδος της συνολικής αγοράς ηλεκτρικών κρίνεται μάλλον συγκρατημένη, στελέχη της θεωρούν ότι υπάρχουν περαιτέρω περιθώρια συγκέντρωσης και διακυβεύονται πλέον μερίδια αγοράς.

Εκτιμάται ότι πέντε αλυσίδες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα -Κωτσόβολος, Expert, Media Markt, Ηλεκτρονική Αθηνών και Electronet- συγκεντρώνουν το 82% της αγοράς, τζιράροντας συνολικά περίπου 1,2 δισ. ευρώ.

Εκτός από τον μεταξύ τους διαγκωνισμό, οι μεγάλοι παίκτες διεκδικούν και τα διάσπαρτα μερίδια των μικρότερων συνεταιριστικών αλυσίδων και των λίγων μεμονωμένων παικτών.

- Σημείο αιχμής του ανταγωνισμού παραμένει η χαμηλή τιμή προς τον τελικό καταναλωτή, αν και σταδιακά προβάλλονται και οι προσφερόμενες υπηρεσίες. Σε αυτήν τη συνταγή, εξάλλου, ποντάρει και η νέα αλυσίδα Saturn, ομόσταβλη της γερμανικής πολυεθνικής Media Markt, προκειμένου να διαφοροποιηθεί από τις υπόλοιπες και να διεισδύσει στην ελληνική αγορά, ενισχύοντας περισσότερο την επιρροή του ομίλου.

Το πρώτο κατάστημα Saturn εγκαινιάστηκε αυτήν την εβδομάδα στη Λεωφ. Συγγρού 340 και είναι το μεγαλύτερο σημείο πώλησης της αλυσίδας στην Ευρώπη, εκτός Γερμανίας. Το συγκεκριμένο κατάστημα θα απασχολεί περισσότερα από 150 άτομα, έχει συνολικό εμβαδό 9.300 τ.μ. και η συνολική επένδυση έφτασε στα 20 εκατ. ευρώ. Σήμερα ο όμιλος Media - Saturn δραστηριοποιείται στην Ελλάδα με επτά καταστήματα Media Markt και με το νέο σημείο πώλησης Saturn, ενώ το 2007 σημείωσε στη χώρα μας τζίρο 189 εκατ. ευρώ, έχοντας συμπληρώσει μόλις δύο χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά.

- Στρατηγική multibrand ανάπτυξης εφαρμόζει και ο βρετανικός πολυεθνικός όμιλος Dixons, ο οποίος εκτός από την ηγετική αλυσίδα Κωτσόβολος αναπτύσσει και την έτερη Electroworld, για την οποία εκτιμά ότι εντός της προσεχούς διετίας θα αναρριχηθεί στη δεύτερη ή στην τρίτη θέση της ελληνικής αγοράς, καταλαμβάνοντας αντίστοιχο μερίδιο. O όμιλος έχει ήδη τέσσερα καταστήματα και προετοιμάζει τα νέα σημεία πώλησης μεγάλου εμβαδού της Electroworld, για τα οποία διαθέτει υπογεγραμμένες μισθώσεις.

Εκτιμήσεις τοποθετούν το μερίδιο της Κωτσόβολος κοντά στο 22%, καθώς τα τελευταία χρόνια οι πωλήσεις της αυξάνονται με ρυθμό διπλάσιο της μέσης ανόδου της αγοράς.

- Σε αυτό το περιβάλλον, η διοίκηση της ελληνικής αλυσίδας Ηλεκτρονική αφενός δηλώνει ευθαρσώς ότι δεν συζητά την πιθανότητα πώλησής της και αφετέρου επαναλανσάρεται στην αγορά -αφαιρώντας από την επωνυμία της την επεξήγηση Αθηνών- προκειμένου να επιτύχει καλύτερη διείσδυση στην αγορά της βόρειας Ελλάδας. Υπενθυμίζεται ότι η εταιρία έχει εξαγοράσει το βορειοελλαδικό δίκτυο ηλεκτρικών Σαραφίδη, το οποίο ανασυγκροτείται ώστε να προκύψουν συνέργιες με τη μητρική αλυσίδα.

Η Ηλεκτρονική, εκτός από την εγχώρια ανάπτυξή της, όπου ο στόχος είναι η αύξηση του μεριδίου της στο 19% το 2009, ποντάρει στο εξωτερικό όπου σκοπεύει να διευρύνει την παρουσία της σε οκτώ αγορές της ΝΑ. Ευρώπης εντός της προσεχούς τριετίας. Σε ό,τι αφορά το εξωτερικό, εκτός από την παρουσία στη Σερβία και στην Κύπρο, όπου η Ηλεκτρονική σκοπεύει να διπλασιάσει το μερίδιό της, σχεδιάζεται η είσοδος στη Βουλγαρία, στην οποία ήδη έχει μισθώσει το κατάστημα που θα αποτελέσει τη ναυαρχίδα της.

Έως το τέλος του 2009 σκοπεύει να εισέλθει σε δύο ακόμη αγορές, στα Σκόπια και στην Αλβανία, αυξάνοντας τις χώρες παρουσίας της σε έξι μαζί με την Ελλάδα. Παράλληλα, προχωρά στη δημιουργία δεύτερου καταστήματος στη Σερβία, στην οποία ήδη λειτουργεί το πρώτο σημείο πώλησης της αλυσίδας.

Μεσοπρόθεσμα, τέλος, εντός της προσεχούς τριετίας η Ηλεκτρονική σκοπεύει να επεκτείνει το δίκτυό της σε δύο ακόμη αγορές, μία εκ των οποίων είναι η Ρουμανία, όπου διερευνώνται οι δυνατότητες εισόδου μέσω εξαγοράς τοπικής αλυσίδας.

- Ταυτόχρονα, στην αγορά αρχίζει σταδιακά να δραστηριοποιείται και ο όμιλος Κορασίδη μετά την εξαγορά του από τον όμιλο MIG. Ήδη, τα 54 καταστήματα της αλυσίδας έχουν γεμίσει σε ικανοποιητικό βαθμό με εμπορεύματα και τρέχει διαφημιστική καμπάνια.

Φέτος, βάσει του σχεδιασμού, οι πωλήσεις της Κορασίδη αναμένεται να ξεπεράσουν τα 200 εκατ. ευρώ, ενώ το 2009 εκτιμάται ότι θα ανέρχονται σε 350 εκατ. ευρώ. Στη διετία 2008 - 2009 η Κορασίδη προβλέπεται να δημιουργήσει 29 νέα καταστήματα, από τα οποία 25 θα είναι μεσαίου μεγέθους και τέσσερα υπερκαταστήματα.

Στο δίκτυο πρόκειται να ενσωματωθούν στη βόρεια Ελλάδα και τα οκτώ καταστήματα της επίσης υπαχθείσας στο άρθρο 44 (μετοχοποίηση και ρύθμιση χρεών) αλυσίδας Βασιλάκης Α.Ε., στην οποία η Κορασίδη ελέγχει το 35% και προωθεί την απόκτηση του πλήρους ελέγχου της.

Παράλληλα, το στρατηγικό πλάνο της εταιρίας περιλαμβάνει και σχέδια επεκτάσεων στο εξωτερικό, με πρώτο στόχο τη Σερβία, αλλά και στην Κύπρο, όπου ο όμιλος αναζητά τη δυνατότητα εισόδου.

-Την ίδια στιγμή, η Expert και η Elecrtonet έχουν ξεκινήσει συζητήσεις, κρίνοντας επιτακτική την ανάγκη να προχωρήσουν σε συνέργιες σε ό,τι αφορά -αρχικά τουλάχιστον- τον τρόπο λειτουργίας των καταστημάτων τους και την προώθηση των προϊόντων τους.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 548 της εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ" (19 - 23 Σεπτεμβρίου 2008).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v