Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στόχος τα Βαλκάνια για τα super markets

Σε στάδιο αναζήτησης νέων αγορών βρίσκονται οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, φιλοδοξώντας να κατακτήσουν ηγετικά μερίδια σε Βουλγαρία, Σερβία, Ρουμανία, πΓΔΜ και Κύπρο.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Στόχος τα Βαλκάνια για τα super markets
Σε στάδιο εξωστρέφειας και αναζήτησης νέων αγορών βρίσκονται οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, φιλοδοξώντας να κατακτήσουν ηγετικά μερίδια στις αναπτυσσόμενες αγορές της Βουλγαρίας, της Σερβίας, της Ρουμανίας, της πΓΔΜ και της Κύπρου.

Μετά το επιτυχημένο εγχείρημα του ομίλου Βερόπουλου (της πρώτης αλυσίδας σούπερ μάρκετ που πέρασε τα ελληνικά σύνορα τον Μάιο του 1997), τον δρόμο της ξενιτιάς έχουν ακολουθήσει (όπως η Carrefour - Μαρινόπουλος) ή σκέφτονται να ακολουθήσουν και άλλες αντίστοιχες αλυσίδες του κλάδου των τροφίμων.

- Σε ό,τι αφορά τον όμιλο Carrefour - Μαρινόπουλου, προσβλέπει σε διπλασιασμό των πωλήσεών του μέσα στην επόμενη τετραετία και σε περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας του εκτός της ελληνικής αγοράς, στην Κύπρο και στη Βουλγαρία.

Στον άξονα άλλωστε Ελλάδας, Κύπρου και Βουλγαρίας θα εστιάσει τις επενδύσεις του, το ύψος των οποίων θα ξεπεράσει τα 240 εκατ. ευρώ τα επόμενα χρόνια. Ο όμιλος παράλληλα αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο επέκτασής του σε νέες αγορές όπως είναι αυτές της FYROM, της Αλβανίας αλλά και της Σερβίας.

Συγκεκριμένα, στην Κύπρο, όπου πρόκειται να επενδύσει μέσα στα επόμενα χρόνια περισσότερα από 17 εκατ. ευρώ, πρόθεση του ομίλου είναι το 2010 το δίκτυό του να αριθμεί 7 hyper markets Carrefour και 20 - 25 Carrefour Express.

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το ύψος των επενδύσεων άνω των 100 εκατ. ευρώ που πρόκειται να υλοποιήσει ο όμιλος στη Βουλγαρία, για τη δημιουργία δικτύου 20 hyper markets, ο τζίρος των οποίων αναμένεται να διαμορφωθεί στα επίπεδα των 500 εκατ. ευρώ. Το πρώτο κατάστημα θα λειτουργήσει στα τέλη του 2008 στο Μπουργκάς, ενώ το δεύτερο στη Σόφια θα ανοίξει στις αρχές του 2009.

Εν τω μεταξύ, η Carrefour - Μαρινόπουλος ανακοίνωσε τη λειτουργία του πρώτου εμπορικού κέντρου της Carrefour Tsarigradsko στη Βουλγαρία (στη Σόφια). Το εμπορικό κέντρο Carrefour Tsarigradsko, το οποίο θα ανοίξει το 2009, θα είναι το μεγαλύτερο της χώρας και σε αυτό θα λειτουργεί ένα υπερμάρκετ Carrefour.

- Αν και η κάλυψη της ελληνικής επικράτειας εξακολουθεί να είναι ο βασικός στόχος της ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία στο πλαίσιο αυτό προωθεί την οργανική ανάπτυξή της, δεν αποκλείει σε βάθος χρόνου την επέκτασή της προς Βορρά, και όχι μόνο.

Όπως είχε αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας, κ. Κωνσταντίνος Μαχαίρας, κατά τη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης της εισηγμένης, έχουν κάνει mapping και scanning όχι μόνο της ελληνικής αγοράς και των παικτών που δραστηριοποιούνται σε αυτήν αλλά και των βαλκανικών αγορών.

Σε ερώτηση μετόχου εάν η αλυσίδα εξετάζει τη γεωγραφική επέκτασή της και προς τα Βαλκάνια, ο κ. Μαχαίρας σημείωσε ότι είναι πολύ νωρίς, επαναλαμβάνοντας ότι στόχος της αλυσίδας είναι η γεωγραφική κάλυψη της Βορείου Ελλάδος. Ωστόσο, σημείωσε πως «εάν βρεθεί κάποια καλή ευκαιρία που είναι κερδοφόρα, δεν θα πούμε και όχι».

Παράλληλα, η αλυσίδα προωθεί την ανάπτυξή της και στο κομμάτι των εξαγωγών. Ήδη, σε ό,τι αφορά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας πραγματοποιούνται εξαγωγές στη Ρουμανία, ενώ εκφράζεται ενδιαφέρον και για εξαγωγές στο δίκτυο του ομίλου Delhaize στις ΗΠΑ. Στην αγορά της Κύπρου η ΑΒ έχει συνεργασία με τοπική αλυσίδα, στην οποία διαθέτει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

- Η ελληνική αλυσίδα, πάντως, που έχει καταφέρει όχι μόνο να βγει με επιτυχία από τα ελληνικά σύνορα αλλά και να αποκτήσει ισχυρή παρουσία και μερίδια, είναι ο όμιλος Βερόπουλου. Ήδη διαθέτει 8 καταστήματα στη FYROM με την επωνυμία VERO και 3 hyper markets στη Σερβία, με την επωνυμία Super VERO, στην πόλη του Βελιγραδίου, ενώ πληροφορίες θέλουν να καλοβλέπει και τη βουλγαρική αγορά, για την οποία όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές έχει συγκεκριμένο πλάνο ανάπτυξης και στόχο για υψηλό μερίδιο τα επόμενα χρόνια.

Ο τζίρος του εν λόγω δικτύου ξεπερνά τα 65 εκατ. ευρώ, ενώ πέρυσι κατέγραψε διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης. Μέσα στην επόμενη τριετία, σύμφωνα με πληροφορίες, ο όμιλος σκοπεύει να διπλασιάσει τα καταστήματα της αλυσίδας στα Σκόπια, ενώ παράλληλα έχει δρομολογήσει την κατασκευή εμπορικού κέντρου. Με βάση τις ίδιες πηγές, ο όμιλος σχεδιάζει την επέκτασή του και στην αγορά της Βουλγαρίας, με μεσοπρόθεσμο στόχο να αποσπάσει μερίδιο 15% - 20%.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 548 της εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ" (19 - 23 Σεπτεμβρίου 2008).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v