Επιπλέον αέριο για τις νέες μονάδες ηλεκτρ/γωγής

Σε 4 δισ. κ.μ. υπολογίζονται οι επιπλέον ποσότητες φυσικού αερίου που θα χρειαστούν έως το 2011 οι οκτώ νέες ιδιωτικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που κατασκευάζονται ή έχουν δρομολογηθεί. Τι σχεδιάζει η ΔΕΣΦΑ.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Επιπλέον αέριο για τις νέες μονάδες ηλεκτρ/γωγής
Σε 4 δισ. κ.μ. υπολογίζονται οι επιπλέον ποσότητες φυσικού αερίου που θα χρειαστούν έως το 2011 οι οκτώ νέες ιδιωτικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που κατασκευάζονται ή έχουν δρομολογηθεί από τη ΔΕΗ, την Ηλεκτροπαραγωγή Θίσβης (εταιρία που θα ενταχθεί στη μικρή ΔΕΗ της Edison και των ΕΛΠΕ), την Endesa Hellas, τη Χαλυβουργική, την Ήρων Θερμοηλεκτρική και την Enelco.

Ήδη, η ΔΕΣΦΑ έχει εντάξει στον προγραμματισμό της την επέκταση του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου, προκειμένου να εξυπηρετήσει τις νέες μονάδες ηλεκτρισμού, ωστόσο προβάλλει επιτακτικά πλέον η εξασφάλιση επιπλέον ποσοτήτων φυσικού αερίου, ώστε να καλυφθεί η αυξανόμενη με ιδιαίτερα γοργούς ρυθμούς ζήτηση στο μέλλον.

Και μπορεί για το 2008 το μικρό έλλειμμα που υπήρξε να καλύφθηκε με φορτία LNG, ωστόσο για τα επόμενα χρόνια η διασφάλιση ικανών ποσοτήτων φυσικού αερίου, έργο αποκλειστικά της ΔΕΠΑ, θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ.

Για τη ΔΕΗ. Η Επιχείρηση ενδιαφέρεται άμεσα για την προμήθεια φυσικού αερίου στις μονάδες της στο Αλιβέρι και στην υπό κατασκευή μονάδα στον ΑΗΣ Μεγαλόπολης.

Για την τροφοδότηση των μονάδων του Αλιβερίου υπήρξαν σημαντικές καθυστερήσεις που αποδίδονται στο ΥΠΕΧΩΔΕ και στον Οργανισμό Αθήνας. Ωστόσο, πριν από 10 μέρες εξασφαλίστηκε η έγκριση από τον Οργανισμό Αθήνας και σε έναν μήνα η ΔΕΣΦΑ εκτιμά ότι θα έχει εξασφαλίσει και τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου, το οποίο αφορά στην κατασκευή αγωγού διαμέτρου 20 ιντσών, ο οποίος περιλαμβάνει χερσαίο τμήμα από τον κεντρικό αγωγό έως τις ακτές του Ευβοϊκού Κόλπου, υποθαλάσσιο μέχρι το Αλιβέρι και μικρό χερσαίο στην Εύβοια, έως τον σταθμό της ΔΕΗ. Στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται και η κατασκευή μετρητικού σταθμού.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΣΦΑ κ. Γιώργος Στεργίου μιλώντας στο euro2day διαβεβαίωσε ότι το αέριο θα έχει φτάσει στο Αλιβέρι έως τον Ιούνιο του 2010.

Τα πράγματα είναι πιο σύνθετα σε ό,τι αφορά την κατασκευή αγωγού από την περιοχή των Αγίων Θεοδώρων έως τη Μεγαλόπολη Αρκαδίας, που προβλέπεται να τροφοδοτήσει δύο μονάδες της ΔΕΗ, συνολικής δυναμικότητας 800 MW.

H Motor Oil του ομίλου Βαρδινογιάννη έχει πάρει σχετικά πρόσφατα φυσικό αέριο και τώρα η ΔΕΣΦΑ βρίσκεται στη φάση ανάθεσης της κατασκευής στην περιοχή μετρητικού σταθμού, προκειμένου να εξυπηρετείται και η ΒΙ.ΠΕ. Κορίνθου, ενώ θα αφήσει αναμονή ώστε να εξυπηρετηθεί μελλοντικά και η Πάτρα.

Ο αγωγός αυτός θα συνεχιστεί μέχρι τη Μεγαλόπολη, σε μήκος 151 χλμ., με διάμετρο 24 ιντσών και μετά την ολοκλήρωση της προκαταρκτικής μελέτης από τη ΔΕΣΦΑ, εντός του Σεπτεμβρίου, προβλέπεται να βγει ο διαγωνισμός για την ανάθεση της μελέτης του βασικού σχεδιασμού του, που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί σε 8 - 10 μήνες.

Ο κ. Στεργίου διαβεβαιώνει ότι δεν υπάρχουν καθυστερήσεις για την υλοποίηση του έργου, ωστόσο επισημαίνει τις αβεβαιότητες που χαρακτηρίζουν τα γραμμικά έργα και οι οποίες οφείλονται στις καιρικές συνθήκες, στην ύπαρξη αρχαίων και στις αντιδράσεις των κατοίκων. Από τα τρία, πάντως, σημαντικότερα προβλήματα μεγαλύτερο θεωρείται ο εντοπισμός αρχαίων.

Πάντως, η ΔΕΣΦΑ εκτιμά ότι με λογικές καθυστερήσεις η Μεγαλόπολη θα πάρει φυσικό αέριο το 2011. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 110 εκατ. ευρώ, συν άλλα 3 εκατ. ευρώ για την κατασκευή και μετρητικού σταθμού.

Για την Ηλεκτροπαραγωγή Θίσβης. Η εταιρία είναι έτοιμη να υπογράψει συμφωνία σύνδεσης με τη ΔΕΣΦΑ για την επέκταση του δικτύου έως τη Θίσβη, με αγωγό 25 χλμ. και διαμέτρου 20 ιντσών. Θα γίνει επίσης και μετρητικός σταθμός. Σύντομα αναμένεται να δημοσιευτεί διαγωνισμός για την επιλογή του εργολάβου που θα αναλάβει την κατασκευή του έργου, ώστε σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ΔΕΣΦΑ το αέριο να φτάσει εκεί έως το καλοκαίρι του 2010.

Για την Endesa Hellas. Η εταιρία έχει ζητήσει από τη ΔΕΣΦΑ να κατασκευάσει στον Άγιο Νικόλαο Βοιωτίας μετρητικό σταθμό για την εξυπηρέτηση του δεύτερου υπό κατασκευή σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στον Άγιο Νικόλαο Βοιωτίας, ισχύος 430 MW. Η δαπάνη του έργου θα καλυφθεί από την Endesa, ενώ την κατασκευή του θα αναλάβει η ΔΕΣΦΑ.

Για τον σκοπό αυτό επίκειται η υπογραφή συμφωνίας σύνδεσης μεταξύ των δύο μερών. Η Endesa Hellas, επίσης, έχει ζητήσει από τη ΔΕΣΦΑ να τροφοδοτήσει το 2011 με φυσικό αέριο την υπό κατασκευή μονάδα της στο Δημηνιό Βόλου. Προβλέπεται η επέκταση του δικτύου έως τις εγκαταστάσεις της εταιρίας, με αγωγό 41 χλμ. και η εγκατάσταση μετρητικού σταθμού.

Για τη Χαλυβουργική. Το πρόβλημα χάραξης του αγωγού, μήκους 7 χλμ. μέχρι τις εγκαταστάσεις της εταιρίας έχει ξεπεραστεί, καθώς συμφωνήθηκε να περάσει μέσα από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας, αφού μεταξύ του κεντρικού δικτύου της ΔΕΣΦΑ και της Χαλυβουργικής παρεμβάλλονταν οικισμοί εντός σχεδίου.

Τώρα αναμένεται η τυπική έγκριση από τις αρχές του αεροδρομίου, ώστε να προκηρυχτεί ο σχετικός διαγωνισμός για την κατασκευή του έργου.

Για την Ήρων Θερμοηλεκτρική. Στο ελεγκτικό συνέδριο βρίσκεται το κείμενο του διαγωνισμού για την ανάθεση κατασκευής μετρητικού σταθμού στην περιοχή Χαραϊντίνι, προκειμένου να τροφοδοτούνται με φυσικό αέριο οι δύο μονάδες -η μία αιχμιακή λειτουργεί ήδη, μία δεύτερη 435 MW κατασκευάζεται- της εταιρίας. Εκτιμάται ότι στα τέλη του 2009 θα λειτουργεί ο μετρητικός σταθμός.

Για την Enelco. Η κατασκευή αγωγού μόλις 2 χλμ. για την εξυπηρέτηση της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής που ενδιαφέρεται να κατασκευάσει η εταιρία στη Χαιρώνεια Βοιωτίας θεωρείται "εύκολη υπόθεση" για τη ΔΕΣΦΑ. Ωστόσο, θα πρέπει να ξεπεραστούν οι αντιδράσεις των κατοίκων που υπάρχουν για το συγκεκριμένο έργο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v