Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Alpha:Ζητούνται επενδύσεις σε ελληνικά αεροδρόμια

Τη λειτουργική ανεπάρκεια των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων επισημαίνει η Alpha Bank σε μελέτη της για τις προοπτικές ανάπτυξης των αεροδρομίων σε πανευρωπαϊκή βάση. Το Ελ. Βενιζέλος, τα έργα ΣΔΙΤ και οι προοπτικές.

Alpha:Ζητούνται επενδύσεις σε ελληνικά αεροδρόμια
Τη λειτουργική ανεπάρκεια των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων επισημαίνει η Alpha Bank σε μελέτη της για τις προοπτικές ανάπτυξης των αεροδρομίων σε πανευρωπαϊκή βάση.

Ειδικότερα, σε άρθρο με τίτλο "Αεροδρόμια: Κορεσμένη δυναμικότητα στην Ευρώπη αλλά ανεπάρκεια επιχειρηματικής διοικήσεως και επενδύσεων στην Ελλάδα", στο Οικονομικό Δελτίο Ιουλίου 2008, η τράπεζα επισημαίνει ότι το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος αναπτύσσεται ταχέως και εξελίσσεται σε βασικό παράγοντα αναπτύξεως της ελληνικής οικονομίας.

Ωστόσο, δεν είναι ίδια και η εικόνα των περιφερειακών αεροδρομίων, όπου "απλά πράγματα, που θα έπρεπε να αποτελούν καθημερινή πρακτική της διοικήσεως ενός καλά οργανωμένου αεροδρομίου, πραγματοποιούνται (όταν αποφασίζονται) στην Ελλάδα με αποφάσεις και με έξοδα του ΥΜΕ. Αεροδρόμια που εξυπηρετούν έως και 5,5 εκατ. επιβάτες φαίνεται να μη διαθέτουν τη λειτουργική ικανότητα και τους χρηματοδοτικούς πόρους για την πραγματοποίηση των απλούστερων εργασιών ενός μεγάλου αεροδρομίου".

"Τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα λειτουργίας, εξαιτίας κυρίως των μη ικανοποιητικών εγκαταστάσεών τους, των περιορισμένων αεροδιαδρόμων τους, της ελλείψεως βασικών έργων υποδομής, της αδυναμίας αποτελεσματικής  επιχειρηματικής εκμεταλλεύσεώς τους" τονίζει η τράπεζα, σημειώνοντας ότι στο πλαίσιο αυτό,  είναι προς τη σωστή κατεύθυνση η απόφαση της κυβέρνησης στις αρχές του 2008 να προχωρήσει σε σύσταση επιτροπής ΣΔΙΤ στο ΥΜΕ και ιδιαίτερα η απόφαση για κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Ηράκλειο της Κρήτης με τη μέθοδο της Συμπράξεως Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Η επιλογή αυτή είναι σωστή, όχι μόνο γιατί εξασφαλίζονται η αναγκαία χρηματοδότηση και η έγκαιρη κατασκευή του νέου αεροδρομίου, αλλά κυρίως διότι το αεροδρόμιο αυτό θα διοικείται στο μέλλον από μία ανεξάρτητη και επιχειρηματική διοίκηση. Επίσης, σημειώνεται η απόφαση της κυβερνήσεως να επιταχύνει την εφαρμογή των ΣΔΙΤ για την ανάπτυξη και άλλων περιφερειακών αεροδρομίων.

Τέλος, όσον αφορά στην τιμολογιακή πολιτική, η βασική αρχή της ανάκτησης του κόστους της λειτουργίας και των επενδύσεων στα αεροδρόμια (με δεδομένη την κρατική επιχορήγηση) αποτελεί τη βασική αρχή λειτουργίας του κεντρικού αερολιμένα της χώρας, Ελευθέριος Βενιζέλος, με εξαιρετικά ικανοποιητικά αποτελέσματα. Ωστόσο, η αρχή αυτή δεν φαίνεται να θεωρείται εφαρμόσιμη στην περίπτωση των υπόλοιπων αεροδρομίων της χώρας. Αντίθετα, οι όποιες επιβαρύνσεις υπάρχουν (π.χ. τέλη προσγειώσεως - απογειώσεως αεροσκαφών, τέλη σταθμεύσεως, τέλη διαχειρίσεως επιβατών και εμπορευμάτων κ.ά.) θεωρούνται από πολλές πλευρές υψηλές και αποτρεπτικές όσον αφορά στην προσπάθεια προσελκύσεως νέων αεροπορικών εταιριών και αναπτύξεως του τουρισμού σε πολλές περιοχές της χώρας.

Όμως, στις περισσότερες περιπτώσεις είναι εμφανές ότι αυτό που αποτρέπει τις ξένες αεροπορικές εταιρίες να χρησιμοποιήσουν πολλά από τα περιφερειακά μας αεροδρόμια είναι κυρίως οι μεγάλες ελλείψεις σε υποδομή και η αδυναμία προσφοράς υψηλού επιπέδου υπηρεσιών σε αυτά τα αεροδρόμια και όχι τα υψηλά τέλη.

Σημειώνεται ότι όσον αφορά στα ελληνικά αεροδρόμια εξετάζονται η λειτουργία και οι προοπτικές αναπτύξεως: α) του κεντρικού αερολιμένα της χώρας Ελευθέριος Βενιζέλος (ΕΛΒ), β) των άλλων διεθνών αερολιμένων της Ελλάδος, δηλαδή του Ηρακλείου Κρήτης (5,3 εκατ. επιβάτες), της Θεσσαλονίκης (3,8 εκατ. επιβάτες), της Ρόδου (3,5 εκατ. επιβάτες), της Κέρκυρας (2 εκατ. επιβάτες), των Χανίων (1,8 εκατ. επιβάτες), της Κω (1,6 εκατ. επιβάτες), της Ζακύνθου (1 εκατ. επιβάτες) και της Σαντορίνης (0,7 εκατ. επιβάτες) και γ) των πολύ μικρών περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας τα οποία διακινούν κάτω από 500 χιλ. επιβάτες, όπως αυτά της Μυτιλήνης (0,5 εκατ. επιβάτες) και της Χίου (0,3 εκατ. επιβάτες). Πολλά από τα υπάρχοντα αεροδρόμια εξυπηρετούν μία μόνον αεροπορική πτήση ημερησίως με αεροπλάνα των 40 επιβατών ή μικρότερα (π.χ. Νάξος).

Το αφιέρωμα της Alpha Bank στα αεροδρόμια δημοσιεύεται στη διπλανή στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v