Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αλλαντικά: Το growth βρίσκεται εκτός Ελλάδος

Η επέκταση στο εξωτερικό αλλά και η «άλωση» μικρών σημείων εντός της χώρας αποτελούν μονόδρομο για την περαιτέρω ανάπτυξη των ελληνικών αλλαντοβιομηχανιών. Οι κινήσεις των Creta Farm, Νίκας αλλά και των μη εισηγμένων.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Αλλαντικά: Το growth βρίσκεται εκτός Ελλάδος
Με το βλέμμα στραμμένο στις περιφερειακές αγορές της χώρας, αλλά και σε εκείνες του εξωτερικού είναι οι ελληνικές αλλαντοβιομηχανίες, οι οποίες βλέπουν ότι η επέκταση εκτός των τειχών, είτε με τη δημιουργία παραγωγικών μονάδων είτε μέσω εξαγωγών, αλλά και η «άλωση» μικρών σημείων εντός της χώρας αποτελούν μονόδρομο για την περαιτέρω ανάπτυξή τους.

Η χαμηλή κατά κεφαλήν κατανάλωση, η οποία δεν υπερβαίνει τα 8,3 κιλά το έτος -όταν σε άλλες χώρες της Ε.Ε. ανέρχεται σε 19 κιλά ανά άτομο κατά μέσο όρο-, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που «ροκανίζουν» τη θέση τους στο ράφι αλλά και οι εκπτώσεις που αναγκάζονται να δώσουν στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι οι αιτίες για τις οποίες οι μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου επιλέγουν τον δρόμο της... ξενιτιάς, προς αναζήτηση ακόμα μεγαλύτερων πωλήσεων και φυσικά κερδών.

--- Creta Farm: Επέκταση σε δέκα νέες αγορές

Η Creta Farm είναι, αν όχι το πιο επιτυχημένο, σίγουρα ένα από τα πλέον επιτυχημένα παραδείγματα ελληνικής επιχείρησης η οποία κατάφερε για πολλούς το ακατόρθωτο: να περάσει τις εξετάσεις του FDA, αλλά και να λάβει για επτά προϊόντα της πιστοποίηση από το American Health Association.

Με το διαβατήριο του AHA και φυσικά με την παραγωγική δραστηριοποίησή της στις ΗΠΑ, σε συνεργασία με την Clemens Investments LLC, και με βασικό όπλο τη σειρά Creta Farms Gourmet Evoo Deli Meats έχει εισέλθει με αξιώσεις στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών. Παράλληλα, έχει θέσει τις βάσεις για την περαιτέρω παραγωγική διεθνοποίηση και εξαγωγή του αμερικανικού μοντέλου ανάπτυξής της -joint venture με τοπικό παίκτη και αξιοποίηση της πατέντας Εν Ελλάδι- στις μεγαλύτερες διεθνείς αγορές.

Στόχος άλλωστε των αδελφών Δομαζάκη είναι η δημιουργία μίας πολυεθνικής στον τομέα των αλλαντικών. Στο πλαίσιο αυτό δρομολογεί την επέκτασή της σε δέκα νέες αγορές μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Ήδη η εταιρεία έχει πραγματοποιήσει έρευνες αγοράς στη Μεγάλη Βρετανία, στην Ιταλία και στη Ρουμανία, οι οποίες δείχνουν αποδοχή και πρόθεση αγοράς των προϊόντων της κατά 85% - 95%, ενώ αυτό το διάστημα πραγματοποιούνται έρευνες σε έξι ακόμη αγορές.

Μεταξύ αυτών η Ισπανία, η Κίνα, η Ιαπωνία, ο Καναδάς και η Ρωσία αποτελούν στόχους για την κρητική αλλαντοβιομηχανία, η οποία στοχεύει σε ορίζοντα δεκαετίας, από μία αγορά 11 εκατ. καταναλωτών σήμερα, σε αγορές άνω των 2,5 δισ. καταναλωτών.
 
Η επέκταση στις νέες αυτές αγορές που σήμερα βολιδοσκοπεί η επιχείρηση θα υλοποιηθεί με βάση το μοντέλο ανάπτυξης το οποίο ακολουθεί στις ΗΠΑ, μέσω δηλαδή θυγατρικών και joint ventures.

Σημειώνεται, ότι η εταιρεία διατηρεί τα αποκλειστικά δικαιώματα της πατέντας για την αντικατάσταση του ζωικού λίπους με ελαιόλαδο μέχρι το 2025, ενώ εκτός των ΗΠΑ έχει εξασφαλίσει δικαιώματα στις μεγαλύτερες διεθνείς αγορές, όπως είναι αυτή της Κίνας, της Ρωσίας, του Καναδά αλλά και της Ιαπωνίας.

--- Νίκας: Στόχος τα Βαλκάνια

Από την άλλη πλευρά, η Π.Γ. Νίκας, η οποία επικεντρώνει τις προσπάθειές της στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης, προσβλέπει σε διπλασιασμό του τζίρου της σε βάθος τριετίας.

Η σημαντική ανάπτυξη στις πωλήσεις θα προέλθει, σύμφωνα με τη διοίκησή της, από τον υπερδιπλασιασμό του τζίρου της στη Βουλγαρία και στη Ρουμανία μέσα στο επόμενο 18μηνο και σε κατάκτηση μεριδίου 5% σε βάθος τριετίας στις εν λόγω χώρες, όπου η συνολική αξία της αγοράς αλλαντικών προσεγγίζει τα 2 δισ. ευρώ.

Η διοίκηση της επιχείρησης στοχεύει παράλληλα στην αναδιάρθρωση και στη μείωση του κόστους κατά 10% αλλά και στην ταχύτερη ανάπτυξη στην ελληνική αγορά. Σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις, αυτές διαμορφώθηκαν πέρυσι στα 7 εκατ. ευρώ, ενώ τα επόμενα χρόνια η εταιρεία θα επενδύσει 5 - 6 εκατ. ευρώ ετησίως.

Πρόσφατα εξάλλου η Νίκας μεταβίβασε έναντι 10 εκατ. ευρώ τη συμμετοχή της στις εταιρείες Γρηγορίου στην Κύπρο, διατηρώντας ωστόσο τη μεταξύ τους σχέση συνεργασίας για την παραγωγή και τη διάθεση των προϊόντων της στην κυπριακή αγορά.

Συγκεκριμένα, ο όμιλος μέσω της θυγατρικής στο νησί θα συνεχίσει την πλέον των δώδεκα ετών συνεργασία με τον εδραιωμένο όμιλο εταιρειών στον κλάδο των αλλαντικών Γρηγορίου στην Κύπρο, με στόχο την αποκλειστική παραγωγή, διανομή, πώληση και προώθηση μέσω του δικτύου που έχει αναπτύξει η Γρηγορίου, των προϊόντων της Π.Γ. Νίκας στην κυπριακή αγορά.

Κατά συνέπεια, η μεταβίβαση του ανωτέρω ποσοστού θεωρείται ότι δεν πρόκειται να επηρεάσει τη μέχρι σήμερα δραστηριότητα του ομίλου. Οι ενέργειες αυτές εντάσσονται στο πλαίσιο της υλοποίησης του νέου στρατηγικού σχεδιασμού, μέσω του οποίου η θυγατρική στην Κύπρο καθίσταται σταδιακά ο πυλώνας ανάπτυξης των δραστηριοτήτων του ομίλου εκτός Ελλάδος.

Σημειώνεται, ότι από την παραπάνω συναλλαγή προκύπτει έκτακτο μη επαναλαμβανόμενο κέρδος ύψους περίπου 7 εκατ. ευρώ, που θα επηρεάσει αντίστοιχα τα αποτελέσματα του β΄ τριμήνου της τρέχουσας χρήσης.

--- Οι μη εισηγμένοι «παίκτες»
 

Από την άλλη πλευρά, η εταιρεία Υφαντής, με σταθερά επενδυτικά βήματα και με προσεγμένες επιλογές, έχει καταφέρει να διατηρήσει την πολύ ισχυρή θέση της στον κλάδο αλλά και να αποτελεί case study για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
 
Σε ό,τι αφορά την αλλαντοβιομηχανία ΒΙΚΗ, μέσα από την κυκλοφορία νέων προϊόντων, την ανανέωση της εικόνας των ήδη υπαρχόντων, όπως επίσης και με τη σύναψη νέων συνεργασιών της προωθεί με σταθερά βήματα την ενίσχυση της παρουσίας της σε μια αγορά η οποία, πέραν όλων των άλλων, επιζητά την καινοτομία. 

* Αναδημοσίευση από το 534ο φύλλο της εφημερίδας "Μέτοχος & Επενδύσεις", 13-17 Ιουνίου 2008.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v