"Όλα ανοιχτά" για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ

Το προσφερόμενο τίμημα και όχι ο αριθμός των προσφορών θα κρίνει τελικά την τύχη του διαγωνισμού για τον ΟΛΠ. Αντίθετα, στην περίπτωση του ΟΛΘ τα πράγματα είναι πιο απλά, καθώς ο πήχης δεν έχει τοποθετηθεί τόσο ψηλά.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Όλα ανοιχτά για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ
Το προσφερόμενο τίμημα και όχι ο αριθμός των προσφορών θα κρίνει τελικά την τύχη του διαγωνισμού για την παραχώρηση σε ιδιώτες του ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ.

Αντίθετα, στην περίπτωση του ΟΛΘ τα πράγματα εμφανίζονται πιο απλά, καθώς ο πήχης δεν έχει τοποθετηθεί τόσο ψηλά σε ό,τι έχει να κάνει με τους όρους που τέθηκαν.

Ήδη, ο διαγωνισμός μπήκε στην τελική ευθεία. Μεθαύριο, Παρασκευή, είναι η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή προσφορών για τον ΟΛΠ, ενώ στις 15 Μαΐου θα ακολουθήσει και για τον ΟΛΘ.

Τις ίδιες ημέρες η ΟΜΥΛΕ έχει εξαγγείλει απεργιακές κινητοποιήσεις στα δύο λιμάνια (διήμερη στον ΟΛΠ, στις 8 και 9 Μαΐου), ενώ παράλληλα επιχειρεί να μπλοκάρει τον διαγωνισμό με την κατάθεση αίτησης στο ΣτΕ υπό μορφή ασφαλιστικών μέτρων, με την οποία ζητά να μην ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία πριν συζητηθεί το θέμα στην ολομέλεια του συμβουλίου, με το σκεπτικό ότι πρόκειται για ζήτημα μείζονος σημασίας. Η συζήτηση της αίτησης της ΟΜΥΛΕ εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί μέχρι τα τέλη Μαΐου.

Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες του euro2day.gr, στον ΟΛΠ δεν αναμένονται περισσότερες από δύο προσφορές, χωρίς βέβαια να αποκλείεται και τρίτη, αν κι αυτό θα συνιστούσε έκπληξη. Σε κάθε περίπτωση, αρμόδια πηγή που μίλησε στο euro2day.gr εξέφρασε την άποψη ότι «και μία προσφορά να υποβληθεί θα είναι ικανοποιητική, αρκεί να είναι σοβαρή».

Το κριτήριο για τη διοίκηση του ΟΛΠ προκειμένου ο διαγωνισμός να συνεχιστεί είναι το τίμημα που θα προσφερθεί. Κι αυτό θα φανεί με την εξέταση των προτάσεων και όχι αμέσως. Συνεπώς, σε αυτή τη φάση ουδείς μπορεί να μιλήσει για το ενδεχόμενο να κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός, δεδομένου ότι θα πρέπει να αξιολογηθούν, όπως επισημάνθηκε αρμοδίως, οι προτάσεις που θα υποβληθούν.

Ωστόσο, χρειάζεται να σημειωθεί ότι η διοίκηση του ΟΛΠ γνωρίζει πολύ καλά πως έχει θέσει αυστηρές προϋποθέσεις για την ανάδειξη του παραχωρησιούχου ιδιώτη, άλλωστε έχει κατηγορηθεί γι' αυτό, άρα τα πολλαπλά φίλτρα που υπάρχουν αναγνωρίζεται ότι καθιστούν ενδεχομένως πολύ πιο δύσκολη τη συμμετοχή ενδιαφερομένων στον διαγωνισμό του Πειραιά.

Κατ' αρχάς, επιθυμητή θεωρείται η συνεργασία μεταξύ port operators και liner operators, ο διαγωνισμός είναι πλειοδοτικός, ενώ ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει την υποχρέωση να διακινεί φορτία 4,7 εκατ. TEU's ετησίως, σε διαφορετική περίπτωση θα του επιβληθούν ρήτρες. Επίσης, το γεγονός ότι όλη η διαδικασία πέρασε από "σαράντα κύματα", με σημαντικές καθυστερήσεις και αντιδράσεις, επιβαρύνει το σκηνικό.

Πάντως, τη διακήρυξη του διαγωνισμού για τον ΟΛΠ έχουν πάρει επτά port operators, που καλύπτουν όλα τα μεγάλα ονόματα της παγκόσμιας αγοράς.

Κοντά σε όλα αυτά, η ΟΜΥΛΕ, στηριζόμενη στο σκεπτικό του ΟΛΠ που ζήτησε να μη συζητηθεί η πρώτη αγωγή της ομοσπονδίας στο επταμελές τμήμα, όπως ήταν προγραμματισμένη για τις 7 Ιουνίου, επειδή είναι θέμα μείζονος σημασίας, αλλά στην ολομέλεια, πετυχαίνοντας έτσι να πάει για τις 7 Νοεμβρίου 2008, επανήλθε με νέα αίτηση, η οποία κατά τις υπάρχουσες πληροφορίες αναμένεται να συζητηθεί μέχρι τα τέλη Μαΐου.

Πηγές του ΟΛΠ που μίλησαν στο euro2day.gr, εξέφρασαν την άποψη ότι αρμόδια γι' αυτού του είδους τις αιτήσεις είναι τα πολιτικά δικαστήρια, ωστόσο για το όλο ζήτημα επιλέγονται χαμηλοί τόνοι, δεδομένου και του προηγούμενου στο Πρωτοδικείο Πειραιά, όπου ο ΟΛΠ έχασε χωρίς να το περιμένει την πρώτη μάχη με την ΟΜΥΛΕ.

Σε κάθε περίπτωση, ο διαγωνισμός φαίνεται ότι θα προχωρήσει πιο εύκολα για τον ΟΛΘ, ενώ για τον ΟΛΠ η εικόνα επιφυλάσσει ενδεχομένως εκπλήξεις. Μπορεί ο ΥΕΝ κ. Γ. Βουλγαράκης να δεσμεύτηκε ότι ο διαγωνισμός για το λιμάνι του Πειραιά θα επαναπροκηρυχθεί αν αποτύχει ο πρώτος, με επαναπροσδιορισμό των όρων της διακήρυξης, ωστόσο ήδη κυκλοφορούν και άλλα εναλλακτικά σενάρια όπως, για παράδειγμα, η μετοχοποίηση του οργανισμού.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v