Διαγωνισμός-πακέτο για τα μπλοκ σε Κρήτη-Πελοπόννησο που ζητά η Chevron

Ενιαίος διαγωνισμός για τα μπλοκ σε Κρήτη, Πελοπόννησο που θέλει η Chevron. Γιατί έχει σημασία να βγει η προκήρυξη εντός Απριλίου. Οι τοποθετήσεις Νίκου Τσάφου, Αρη Στεφάτου.

Διαγωνισμός-πακέτο για τα μπλοκ σε Κρήτη-Πελοπόννησο που ζητά η Chevron

Σε έναν ενιαίο διαγωνισμό, προκειμένου να κερδηθεί χρόνος και να μη χαθεί το θετικό μομέντουμ, θα βγουν πιθανότατα και τα τέσσερα νέα μπλοκ για έρευνες στις ελληνικές θάλασσες, τόσο αυτά νότια της Πελοποννήσου όσο και τα δύο τελευταία, νότια της Κρήτης, που έχει ζητήσει η Chevron.

Σαν λύση, το «πάντρεμα» σε μια προκήρυξη όλων των νέων παραχωρήσεων, όπου ο κάθε ενδιαφερόμενος θα υποβάλλει προσφορές για το μπλοκ της επιλογής του, εκτιμάται ότι είναι η καλύτερη επιλογή για να τρέξουν ταχύτερα οι διαδικασίες και να καταστεί εφικτό εντός του 2025 να υπάρχουν τελικοί παραχωρησιούχοι.

Την άποψη αυτή, ότι θα ενοποιηθούν όλες οι νέες παραχωρήσεις σε ένα διαγωνισμό, ενισχύει και το γεγονός ότι δεν έχει ακόμη εκδοθεί το ΦΕΚ για τα οικόπεδα «Ν. Πελοπόννησος» (Chevron) και «Α2» (Helleniq Energy), παρότι η σχετική ανακοίνωση είχε βγει τον Ιανουάριο.

Αυτό σημαίνει ότι ακολουθώντας το μοντέλο Μανιάτη, όπου το 2014 είχε προκηρυχθεί ένας διεθνής διαγωνισμός για 20 θαλάσσια οικόπεδα σε Ιόνιο και Κρήτη, θα δούμε μια προκήρυξη για τέσσερις διαφορετικές περιοχές:

  • «Ν. Πελοπόννησος», έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον η Chevron
  • «Α2», νότια της Πελοποννήσου, έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον η Helleniq Energy
  • «Νότια της Κρήτης Ι» και «Νότια της Κρήτης ΙΙ», για τα οποία έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον η Chevron

Συνυπολογίζοντας και τα νέα μπλοκ σε Κρήτη και Πελοπόννησο (47.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα), τα ενεργά οικόπεδα στην Ελλάδα ξεπερνούν πλέον συνολικά τις 90.000 τ. χλμ. Σαν έκταση είναι μια τεράστια περιοχή που ισοδυναμεί με πάνω από το 70% όλης της επιφάνειας της χώρας, που φτάνει τις 132.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα.

Σε κάθε περίπτωση, αυτό που επείγει για να μη χαθεί το μομέντουμ είναι αφενός να βγει γρήγορα ο διαγωνισμός, αφετέρου να καταρτισθεί από κοινού με τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα (Chevron, Exxon Mobil, Helleniq Energy, Energean) ένα χρονοδιάγραμμα για τη διενέργεια ενός ικανού αριθμού γεωτρήσεων στα επόμενα χρόνια.

Ετσι μόνο αυξάνει μια χώρα τις πιθανότητες να ανακαλυφθούν εγχώρια κοιτάσματα, αποκτώντας έναν ελάχιστο όγκο ερευνητικής δραστηριότητας, κάτι που δεν συμβαίνει στην περίπτωση της Ελλάδας. Στη χώρα, έχουμε να δούμε ερευνητική γεώτρηση εδώ και 23 χρόνια. Από το 2001, με το κοίτασμα «Δήμητρα» στο Καλπάκι του νομού Ιωαννίνων, που δεν οδήγησε σε ανακάλυψη.

Στα πρακτικά θέματα, απαιτείται ο διαγωνισμός για Κρήτη και Πελοπόννησο να προκηρυχθεί, δηλαδή να δημοσιευτεί στην επίσημη εφημερίδα της ΕΕ, εντός του Απριλίου. Ετσι ώστε εντός 90 ημερών να έχουν κατατεθεί δεσμευτικές προσφορές και να υπάρχει νικητής, που πιθανότατα θα είναι η Chevron, στις αρχές καλοκαιριού. Ετσι ώστε μετά και την έγκριση της σύμβασης από τη Βουλή και των άλλων θεσμικών οργάνων, κάπου στα τέλη του 2025, να έχουμε οριστικό παραχωρησιούχο.

Την ανάγκη για επιτάχυνση φωτογράφισε χθες και ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, δίνοντας παράλληλα το χρονοδιάγραμμα των διαδικασιών, οι οποίες όπως είπε χαρακτηριστικά θα τρέξουν γρήγορα και θα ολοκληρωθούν εντός του 2025. «Άμεσα θα βγουν οι υπουργικές αποφάσεις και στη συνέχεια θα γίνει η προκήρυξη του διαγωνισμού. Θα ακολουθήσει η σχετική δημοσίευση στην ευρωπαϊκή Εφημερίδα, θα ανακηρυχθεί ο ανάδοχος και κατόπιν η συμφωνία θα έρθει προς κύρωση στην ελληνική Βουλή», ανέφερε. 

Στη σημασία του γεγονότος ότι η Chevron δεν επηρεάστηκε από το ότι τα οικόπεδα νότια της Κρήτης εφάπτονται του παράνομου τουρκολιβυκού μνημονίου, το οποίο άλλωστε δείχνει να παρακάμπτει και η ίδια η κυβέρνηση της Τρίπολης, σεβόμενη στον δικό της πρόσφατο διαγωνισμό τη «μέση γραμμή» με την Ελλάδα, αναφέρθηκε μιλώντας στο συνέδριο «Power & Gas Forum» ο υφυπ. ΠΕΝ Νίκος Τσάφος, εξηγώντας ότι δεν είναι αυτονόητη η είσοδος ενός μεγάλου παίκτη σε μια νέα (και ανεξερεύνητη) αγορά όπως η δική μας.

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin

Άλλωστε, όπως είπε από το ίδιο συνέδριο και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) Άρης Στεφάτος, η ίδια η εταιρεία (Chevron) θέλει να «τρέξει» η υπόθεση, γεγονός που αναδεικνύει την πρόκληση για την ελληνική πλευρά, η όλη διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί εντός του έτους.

Σχολιάζοντας το επενδυτικό ενδιαφέρον για τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες, ο κ. Στεφάτος επεσήμανε ότι η Chevron είναι μία από τις επτά εταιρείες με τις οποίες είχε επικοινωνήσει η ΕΔΕΥΕΠ, τονίζοντας ότι είχε υπάρξει ενδιαφέρον και από άλλη μία, η οποία στη συνέχεια άλλαξε στρατηγική, καθώς και από μία επιπλέον, η οποία παρακολουθεί τις εξελίξεις, χωρίς να αναφερθεί σε ονόματα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v