Μπορεί ο καφές, η σοκολάτα, τα αναψυκτικά και οι χυμοί να μην αποτελούν είδη πρώτης ανάγκης, όμως είναι μέρος της καθημερινότητάς μας. Δυστυχώς από τις αρχές της χρονιάς έχουν γίνει πιο ακριβά σε σχέση με λίγες εβδομάδες νωρίτερα. Από τις εταιρείες που ηγούνται του νέου ανατιμητικού κύματος τη φετινή χρονιά είναι η Coca-Cοla 3E και η Nestlé Ελλάς.
Στα προϊόντα της Nestlé, η μεσοσταθμική αύξηση φτάνει το 13%, αν και σε κάποια προϊόντα η ποσοστιαία αύξηση ξεπερνά το 20%, αναφέρουν στο Euro2day.gr στελέχη από τα σούπερ μάρκετ.
Η εταιρεία, στην οποία στο τέλος της περασμένης χρονιάς η Επιτροπή Ανταγωνισμού πραγματοποίησε αιφνιδιαστικό έλεγχο για ενδεχόμενες παραβιάσεις της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού, αντιμετωπίζει, όπως σημειώνουν στελέχη του λιανεμπορίου, αυξημένες πιέσεις λόγω της ανόδου των τιμών των πρώτων υλών και οι ανατιμήσεις δικαιολογούνται εν μέρει.
Θέμα το οποίο είχε θίξει και ο επικεφαλής της Nestle Ελλάς Νίκος Εμμανουηλίδης, τον περασμένο Σεπτέμβριο. Τότε, απαντώντας σε ερωτήσεις του Euro2day.gr, είχε πως πως «η αισχροκέρδεια δεν ισχύει επί της αρχής, καθώς οι κατηγορίες προϊόντων στις οποίες δραστηριοποιούμαστε επηρεάζονται περισσότερο από τις αυξήσεις του κόστους των πρώτων υλών και τις παγκόσμιες οικονομικές συνθήκες».
Τονίζοντας παράλληλα, «αναγκαστήκαμε από τη μια να προσαρμόσουμε τις τιμές μας λόγω της πίεσης και από την άλλη να το κάνουμε με υπεύθυνο τρόπο για να μην επιβαρύνουμε τους καταναλωτές και αυτό φαίνεται στην κερδοφορία μας, που έχει πτωτική τάση την τελευταία διετία».
Αλλά η Nestlé δεν είναι η μόνη εταιρεία που προχώρησε σε αυξήσεις. Η Coca-Cola 3E, που κυριαρχεί στην αγορά των αναψυκτικών, προχώρησε επίσης σε νέες αυξήσεις τιμών. Με τη μεσοσταθμική αύξηση να είναι 4,5%.
Οι φετινές αυξήσεις, που τέθηκαν σε ισχύ στις 10 Ιανουαρίου, αφορούν το βασικό προϊόν της εταιρείας, την Coca-Cοla, αλλά και τα αναψυκτικά Sprite, Fanta, Schweppes, τους χυμούς Amita και Frulite, το τσάι FuzeTea και το νερό ΑΥΡΑ. Επίσης ανατίμησε κάποιους κωδικούς της Vodka Finlandia ενώ μείωσε την τιμή τιμοκαταλόγου στο Powerade.
Των πρόσφατων ανατιμήσεων είχαν προηγηθεί αυτές του περασμένου Νοεμβρίου. Τότε η Coca Cοla 3E είχε κάνει ανατιμήσεις σε 30 κωδικούς και συγκεκριμένα στα αναψυκτικά Fanta, στους χυμούς Amita και στο τσίπουρο.
Για το ενδεχόμενο ανατιμήσεων είχε ερωτηθεί από το Euro2day.gr, στα τέλη της περασμένης χρονιάς, ο Svetoslav Atanasov, ο νέος γενικός διευθυντής της Coca-Cola HBC Ελλάδας και Κύπρου, κατά τη διάρκεια της πρώτης επίσημης παρουσίασης του στους δημοσιογράφους. Τότε ο κ. Atanasov είχε αποφύγει να προσδιορίσει πότε η εταιρεία θα προχωρούσε σε ανατιμήσεις και ποιο θα ήταν το εύρος τους. Είχε υπογραμμίσει ότι απορροφά μεγάλο μέρος των αυξήσεων στο κόστος των πρώτων υλών, με στόχο να διατηρήσει τα προϊόντα της προσιτά.
Οι τελευταίες αυξήσεις, της Coca Cοla 3E και της Nestle, είναι μέρος ενός ανατιμητικού κύματος που αφορά αρκετές περισσότερες εταιρείες και προϊόντα και θα συνεχίσει, ειδικά σε κωδικούς που επηρεάζονται από την κλιματική αλλαγή και τα Διεθνή Χρηματιστήρια, υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς.
Όμως η ερώτηση που τίθεται είναι άλλη. Για πόσο ακόμη οι καταναλωτές θα μπορούν να αντέχουν αυτή την οικονομική πίεση και να διαχειρίζονται αυτή τη νέα «κανονικότητα»; Όχι για πολύ, λένε στελέχη του κλάδου των FMCGs, που βλέπουν κόπωση στην κατανάλωση...