Ονοματεπώνυμο αναμένεται να αποκτήσουν το 2025 όλα τα επιδόματα, τα οποία στοιχίζουν κάθε χρόνο περίπου 4 δισ. ευρώ κρατικών δαπανών, χωρίς όμως το Δημόσιο να γνωρίζει τα ποσά που καταβάλλονται κάθε μήνα ανά ΑΦΜ.
Τη χαοτική αυτή κατάσταση, η οποία θέτει προσκόμματα στην άσκηση ουσιαστικής και δίκαιης κοινωνικής πολιτικής, επιδιώκει να βάλει σε τάξη το ΥΠΕΘΟ, προχωρώντας στη σύσταση Εθνικού Μητρώου Επιδομάτων και Παροχών.
Μέσω του Μητρώου, τα συναρμόδια υπουργεία θα μπορούν να έχουν πλήρη και συνολική εικόνα για το πλήθος των δικαιούχων όλων των επιδομάτων και σωρευτικά ανά ΑΦΜ για το ύψος των μηνιαίων παροχών που λαμβάνουν.
Δεδομένου ότι το Μητρώο θα επικοινωνεί με την ΑΑΔΕ, περιορίζονται οι πιθανότητες χορήγησης επιδομάτων σε φυσικά πρόσωπα τα οποία δεν τα δικαιούνται ή έχουν βολευτεί με τη χορήγηση μαζικών επιδομάτων και επιλέγουν εκ του ασφαλούς τη δήλωση ανεργίας.
Τη δημιουργία του Μητρώου αναλαμβάνει να τρέξει ειδική ομάδα εργασίας, η σύσταση της οποίας προβλέπεται σε απόφαση που αναρτήθηκε στη Διαύγεια. Επικεφαλής της ομάδας τέθηκε η γενική γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής Παυλίνα Καρασιώτου.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, θα δημιουργηθεί ειδική πλατφόρμα στην οποία θα καταχωριστούν όλα τα στοιχεία για τα επιδόματα και τους δικαιούχους τους. Η πλατφόρμα θα επιτρέπει διασταυρώσεις στοιχείων μεταξύ των φορέων που χορηγούν τα κάθε είδους επιδόματα, αλλά και με την ΑΑΔΕ, για τον έλεγχο των εισοδηματικών και οικογενειακών κριτηρίων.
Σήμερα οι διάφοροι φορείς χορήγησης επιδομάτων πρακτικά δεν έχουν καμία επικοινωνία μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να μη γνωρίζει κανείς συνολικά ποιος παίρνει πόσα. Μέσω του Μητρώου θα υπάρχει εποπτεία συνολική και για τα επιδόματα του ΟΠΕΚΑ και του υπουργείου Εργασίας, καθώς και για άλλα επιδόματα, όπως θέρμανσης.
Σύμφωνα με πρόσφατη δήλωση του ΥΠΕΘΟ Κωστή Χατζηδάκη, «στόχος είναι να δημιουργηθεί μια ενιαία βάση δεδομένων στην οποία θα φαίνεται ποιος παίρνει και τι, ώστε να υπάρχει συνολική εποπτεία και εκλογίκευση των επιδομάτων, για να τα λαμβάνουν αυτοί που πραγματικά έχουν ανάγκη».
Έργο της ομάδας, το οποίο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2025, είναι:
- Η χαρτογράφηση όλων των επιδομάτων και παροχών που χορηγούνται από τον δημόσιο τομέα. Στο πλαίσιο αυτό, η ομάδα μπορεί να αξιοποιήσει προηγούμενα έργα χαρτογράφησης των εν λόγω επιδομάτων και παροχών που έχουν παραδοθεί στη δημόσια διοίκηση, ιδίως μέσω έργων τεχνικής βοήθειας.
- Η ανάπτυξη σχεδίου κανονιστικών διατάξεων για τη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού εθνικού μητρώου επιδομάτων και παροχών, υπό την καθοδήγηση και τις κατευθυντήριες που θα τεθούν από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
- Ο συντονισμός και η τυχόν συνδρομή στην ανάπτυξη δευτερογενούς νομοθεσίας που θα προβλεφθεί κατ’ εξουσιοδότηση του νόμου που θα ψηφιστεί.
- Ο συνολικός συντονισμός της μεταρρύθμισης υπό τη μορφή ομάδας διοίκησης έργου, κατά τη φάση της υλοποίησης και ανάπτυξης του ηλεκτρονικού μητρώου.
- Η επαφή και τη διενέργεια συναντήσεων με άλλα υπουργεία, φορείς της Γενικής Κυβέρνησης και λοιπούς εμπλεκόμενους, ως προς τα θέματα που άπτονται του εν λόγω έργου.