Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σούπερ μάρκετ: Σε 10 μήνες ξοδέψαμε όσα ολόκληρο το 2021

Ποιοι είναι οι πρωταθλητές της κατανάλωσης, πόσο αυξήθηκε η τιμή στα τρόφιμα και ποιος μήνας «έγραψε» τη μεγαλύτερη αύξηση σε όγκο πωλήσεων. Καθοριστικός ο ρόλος των προσφορών.

Σούπερ μάρκετ: Σε 10 μήνες ξοδέψαμε όσα ολόκληρο το 2021

Μια ανάσα από τα 10 δισ. ευρώ έφτασε ο λογαριασμός του σούπερ μάρκετ το δεκάμηνο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου, ποσό που πλησιάζει σε αυτά που δαπανήσαμε καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021, όταν ο πληθωρισμός ήταν μόλις 1,2%. 

Όπως δείχνουν τα στοιχεία της Circana, ο τζίρος των ταχυκίνητων προϊόντων που πωλούνται μέσω των αλυσίδων σούπερ μάρκετ αυξήθηκε 3,5% στο δεκάμηνο, φτάνοντας τα 9,957 δισ. ευρώ -μόλις 7 εκατ. ευρώ λιγότερα απ' όσα πληρώσαμε ολόκληρο το 2021-, δηλαδή 334 εκατ. ευρώ περισσότερα από το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

Η μεγαλύτερη θετική μεταβολή σε αξία σημειώθηκε στα τρόφιμα (+4,2%) και τα καθαριστικά (0,3%) ενώ στάσιμες ήταν οι πωλήσεις των προϊόντων προσωπικής υγιεινής και φροντίδας. Σε ό,τι αφορά την τιμή ανά τεμάχιο μειώθηκε 0,1% και οι πωλήσεις σε όγκο αυξήθηκαν 3,7%.

Το σκηνικό για το 2024 δείχνει και κάτι ακόμη. Ότι οι προσφορές και οι εκπτώσεις παίζουν καθοριστικό ρόλο στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής, για παράδειγμα, πραγματοποίησαν το 29% των πωλήσεών τους σε καθεστώς προσφοράς.

Στα καθαριστικά, το αντίστοιχο ποσοστό είναι στο 26,5% και στα τρόφιμα στο 25,3%. Εξαιτίας αυτού του λόγου, η τιμή ανά μονάδα στα καθαριστικά μειώθηκε κατά 2,1%, κατά 3,7% υποχώρησε στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας ενώ αυξήθηκε 0,8% στα τρόφιμα.

Από τα στοιχεία προκύπτει και ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο. Ότι ο Οκτώβριος ήταν καλύτερος μήνας σε ό,τι αφορά την κατανάλωση, με άνοδο 7,9%, από 2,5% τον Σεπτέμβριο και 6,1% τον Αύγουστο. Μάλιστα η αύξηση κατά 7,9% του όγκου των πωλήσεων τον Οκτώβριο είναι η καλύτερη επίδοση από τον Ιανουάριο του 2022, όταν ξεκίνησε δειλά αλλά σταθερά η άνοδος του πληθωρισμού που εξελίχθηκε σε τσουνάμι.

Πρωταθλητές στην αύξηση της κατανάλωσης συνεχίζουν να είναι τα γαλακτοκομικά, τα ποτά, τα κατεψυγμένα, τα μη αλκοοούχα ποτά, τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής και τα καθαριστικά, με άνοδο πωλήσεων σε όγκο 7,4%, 7,6%, 5,6%, 6%, 5,1%, 2,3% και 4% αντίστοιχα. Δηλαδή κατηγορίες προϊόντων οι οποίες αφενός καλύπτουν και τις ανάγκες των τουριστών και αφετέρου την κατανάλωση στο σπίτι αντί της εξόδου.

Αυτό επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι Περιφέρειες όπως η Κρήτη, η Πελοπόννησος και η Βόρεια Ελλάδα σημείωσαν τις υψηλότερες επιδόσεις, με άνοδο 6,3%, 4,1% και 5,2% αντίστοιχα. Με τις πωλήσεις στην Αττική να έχουν αυξηθεί μόλις κατά 2,7%, στη Θεσσαλονίκη 3,3% και 2,8% στην Κεντρική Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της Ηπείρου.

Σε ό,τι αφορά τους τύπους καταστημάτων, από τα στοιχεία της Circana προκύπτει ότι τα μικρά, δηλαδή μέχρι 400 τ.μ., αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 6,2% και το μερίδιό τους στο 11,9%. Στο +4,4% ήταν η αύξηση των πωλήσεων των υπερμάρκετ, που μέσω αυτών περνά το 11,5% του τζίρου των σούπερ μάρκετ.

Με +3,5% αυξήθηκαν οι πωλήσεις των καταστημάτων από 1.000-2.500 τ.μ., δηλαδή της κατηγορίας που ελέγχει το 43,5% της αγοράς, ενώ 2,3% ήταν η αύξηση των πωλήσεων των καταστημάτων με εμβαδόν 400-1.000 τ.μ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v