Στον ένα χρόνο περιορίζεται η «προϋπηρεσία» των ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης που θα μεταφερθούν στις μακροχρόνιες μισθώσεις προκειμένου να ξεκλειδώσει η τριετής απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος επί των ενοικίων.
Το υπουργείο Οικονομικών αφουγκράστηκε τις παρατηρήσεις της αγοράς ακινήτων και προχώρησε σε διορθωτικές κινήσεις στις συγκεκριμένες διατάξεις του φορολογικού νομοσχεδίου, το οποίο ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή.
Με νομοτεχνική βελτίωση μειώνεται από τα τρία χρόνια σε ένα έτος ο χρόνος προηγούμενης διάθεσης των ακινήτων στη βραχυχρόνια μίσθωση, παραμένει όμως η προϋπόθεση τριετίας για τα κλειστά ακίνητα, τα οποία θα μετακομίσουν στις μακροχρόνιες μισθώσεις.
Με άλλες νομοτεχνικές βελτιώσεις επέρχονται οι παρακάτω αλλαγές στις αρχικές διατάξεις του νομοσχεδίου:
ΦΙΛΟΔΩΡΗΜΑΤΑ. Επί του άρθρου 5 «Απαλλαγή φιλοδωρήματος από φόρο εισοδήματος» προστέθηκε νέα παράγραφος 3, ώστε την απαλλαγή των 300 ευρώ μηνιαίως από τον φόρο εισοδήματος για φιλοδωρήματα που λαμβάνουν να τη δικαιούνται και οι διανομείς που συνδέονται με συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου με ψηφιακές πλατφόρμες (μπλοκάκια).
ΑΣΦΑΛΙΣΤΡΑ. Επί του άρθρου του άρθρου 13 «Απαλλαγή από φόρο ασφαλίστρων συμβολαίου υγείας ανηλίκων» έγιναν δεκτές οι παρατηρήσεις της ένωσης ασφαλιστικών εταιρειών και συγκεκριμένα:
α) αποσαφηνίστηκε η φράση «κλάδος υγείας» σε ποιους ακριβώς κλάδους αφορά ώστε να υπάρχει συγκεκριμένη παραπομπή σε κλάδους που περιλαμβάνουν ασφάλιστρα υγείας,
β) διορθώθηκε η πρόβλεψη στα ομαδικά ή οικογενειακά ασφάλιστρα περί αναλογικής μείωσης του φόρου και προβλέφθηκε ότι δεν καταβάλλεται φόρος για τα καλυπτόμενα μέλη που εμπίπτουν στην παρούσα ρύθμιση.
Επιπλέον στο άρθρο 26 «Ασφάλιση οχημάτων έναντι φυσικών καταστροφών» έγινε δεκτή η πρόταση της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών περί απαλοιφής της πρόβλεψης της μη ασφάλισης των οχημάτων σε περίπτωση ακινησίας, καθώς και στην περίπτωση αυτή υφίσταται ο κίνδυνος καταστροφής τους από φυσικά φαινόμενα.
ΑΜΟΙΒΑΙΑ. Επί του άρθρου 38 «Φορολόγηση Αμοιβαίων Κεφαλαίων Επιχειρηματικών Συμμετοχών Κλειστού Τύπου», μετά από πρόταση των φορέων, προβλέφθηκε το δικαίωμα επιλογής ως προς τους κανόνες φορολόγησης του ΑΚΕΣ, ήτοι εάν θα φορολογείται το ίδιο το ΑΚΕΣ ή οι μεριδιούχοι αυτού (όπως σήμερα ισχύει). Συγκεκριμένα, με την προτεινόμενη τροποποίηση:
α) Δίνεται δυνατότητα επιλογής τρόπου φορολόγησης για τα ΑΚΕΣ που συστήνονται από την 1.1.2025 και μετά.
β) Η επιλογή τρόπου φορολόγησης γίνεται με δεσμευτική και ανέκκλητη δήλωση που υποβάλλεται κατά τη σύσταση και έναρξη λειτουργίας του ΑΚΕΣ.
γ) Με την πρώτη εναλλακτική επιλογή φορολόγησης εφαρμόζεται φορολόγηση των μεριδιούχων (όχι του ΑΚΕΣ) για κάθε μορφής εισόδημα που αποκτούν από τη συμμετοχή τους στο Αμοιβαίο. Θεωρούνται δηλ. οι μεριδιούχοι, κατά το μέτρο συμμετοχής του καθενός, εξ αδιαιρέτου συγκύριοι, κοινωνοί και συνδικαιούχοι των περιουσιακών στοιχείων που απαρτίζουν το ΑΚΕΣ. Η προσέγγιση αυτή ισχύει και σήμερα.
δ) Με τη δεύτερη εναλλακτική επιλογή φορολόγησης, η φορολογική υποχρέωση μεταπίπτει από τους μεριδιούχους στο ίδιο το ΑΚΕΣ. Στην προκείμενη περίπτωση το ΑΚΕΣ θα φορολογείται αυτοτελώς, σε ετήσια βάση, με συντελεστή επί της μεταβολής της αξίας των επενδύσεων του μεταξύ αρχικής κτήσης και αποτίμησης κατά την 31 Δεκεμβρίου κάθε φορολογικού έτους. Ο συντελεστής προσδιορίζεται ως ποσοστό του επιτοκίου αναφοράς της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
ΠΡΟΣΥΜΠΛΗΡΩΜΕΝΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ. Επί του άρθρου 87 «Υποχρεώσεις υποβολής στοιχείων εκ μέρους του Δημοσίου τομέα για την προσυμπλήρωση των φορολογικών δηλώσεων» επέρχονται οι εξής αλλαγές:
α) Εξειδικεύονται περαιτέρω οι φορείς του δημοσίου τομέα που πρέπει να εγγραφούν στο Μητρώο και τα ευθυνόμενα πρόσωπα αυτών
β) Προβλέφθηκε η δυνατότητα αλλαγής των ευθυνόμενων προσώπων μέχρι την καταληκτική ημερομηνία αποστολής των στοιχείων
γ) προβλέφθηκε ανώτατο όριο για τα επιπλέον 50 ευρώ ανά μέρα καθυστέρησης, το διπλάσιο του αρχικού προστίμου
δ) προβλέφθηκε η δυνατότητα μη επιβολής προστίμου σε περιπτώσεις αποστολής μικρού αριθμού ή ποσοστού εσφαλμένων στοιχείων.
Ακίνητα
Η διάταξη όπως είχε αποτυπωθεί αρχικά στο φορολογικό νομοσχέδιο όριζε την καθιέρωση τριετούς φοροαπαλλαγής για το εισόδημα φυσικών προσώπων από την εκμίσθωση ακινήτων που δηλώνονταν ως κενά ή είχαν διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Ειδικότερα οριζόταν ότι για τους 36 πρώτους μήνες μετά τον μήνα, κατά τον οποίο συνάπτεται η σχετική σύμβαση μίσθωσης, δεν φορολογείται το εισόδημα φυσικών προσώπων που προέρχεται από εκμίσθωση κατοικιών με εμβαδόν έως 120 τετραγωνικά μέτρα, εφόσον:
· το εισόδημα προέρχεται από σύμβαση μίσθωσης διάρκειας τουλάχιστον 3 ετών που συνάπτεται μεταξύ της 8ης Σεπτεμβρίου 2024 και της 31ης Δεκεμβρίου 2025,
· η εκμισθούμενη κατοικία κατά τα φορολογικά έτη 2022, 2023 και, αν η μίσθωση καταρτίζεται το 2025, και κατά το φορολογικό έτος 2024:
- έχει δηλωθεί στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος ως κενό ακίνητο (έντυπο Ε2) ή δεν έχει δηλωθεί ως μισθωμένο ακίνητο ούτε ως κύρια ούτε δευτερεύουσα κατοικία του εκμισθωτή ούτε ως ιδιοχρησιμοποιούμενο ούτε δωρεάν παραχωρούμενο ακίνητο (έντυπα Ε1 και Ε2) ή
- έχει διατεθεί αποκλειστικά για βραχυχρόνια μίσθωση και οι συναφθείσες βραχυχρόνιες μισθώσεις έχουν δηλωθεί στη φορολογική διοίκηση,
· ο εκμισθωτής δεν έχει υποβάλει στη φορολογική διοίκηση δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας για το ακίνητο κατά το έτος της μίσθωσης και έως την έναρξη αυτής ή για το ίδιο διάστημα έχει υποβάλει δήλωση βραχυχρόνιας μίσθωσης του ακινήτου.
Αν εντός της τριετίας το ακίνητο κενωθεί, η απαλλαγή παύει να ισχύει από το φορολογικό έτος που αυτό κενώνεται, ενώ εάν διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση, η απαλλαγή παύει να ισχύει από το πρώτο έτος της μίσθωσης.
Η ΠΟΜΙΔΑ είχε ζητήσει δραστικό περιορισμό του απαιτούμενου χρόνου παραμονής ακινήτων σε καθεστώς κενού ή σε βραχυχρόνια μίσθωση προκειμένου το κίνητρο να πιάσει περισσότερα ακίνητα. Τελικά η προσαρμογή γίνεται μόνο για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις και δεν μεταβάλλεται η διάταξη για τα κενά ακίνητα.
Παράλληλα η ΠΟΜΙΔΑ είχε επισημάνει την ανάγκη διορθώσεων και στο σημείο της διάταξης που ορίζει ότι προϋπόθεση για τη χορήγηση φοροαπαλλαγής είναι οι συμβάσεις μακροχρόνιας μίσθωσης να έχουν τριετή διάρκεια, σημειώνοντας πως έτσι αποκλείονται από το ευεργέτημα των μειωμένων φόρων όσοι συνάψουν συμβάσεις μακροχρόνιας μίσθωσης ενός ή δύο ετών καθώς έτσι επιθυμεί ο ενοικιαστής.
Γι’ αυτό , σύμφωνα με την ΠΟΜΙΔΑ, θα έπρεπε η 36μηνη φοροαπαλλαγή να αφορά το ακίνητο και όχι τον αρχικό συγκεκριμένο ενοικιαστή, να παραμένει δηλαδή σε ισχύ ακόμη και αν υπάρξει αλλαγή ενοικιαστή για οποιοδήποτε λόγο εντός της τριετίας.
Η συγκεκριμένη διάταξη δεν άλλαξε.