Μετά από ένα δεκαπενθήμερο προθέρμανσης με επιλεκτικές προσφορές, καμπάνιες και διερεύνηση της ζήτησης, η εγχώρια αγορά εισήλθε στην τελική φάση ανακοίνωσης των προσφορών στο πλαίσιο της Black Friday 2024.
Τον κύκλο άνοιξαν, όπως αναμενόταν, οι αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ήδη από χθες, προκειμένου να καλύψουν τον τζίρο της περασμένης χρονιάς και να εξυπηρετήσουν τη ζήτηση για προϊόντα που έχουν πιο απαιτητική παράδοση, απ’ ό,τι τα ρούχα ή τα καλλυντικά. Το ύψος των εκπτώσεων ασφαλώς κυμαίνεται, ωστόσο, υπάρχουν ανάμεσα στους χιλιάδες κωδικούς και προϊόντα με έκπτωση έως και 50%.
Η εκπτωτική περίοδος, βέβαια, πέρα από την τιμή, θα κριθεί και στις συνδυαστικές προσφορές (υπάρχουν προγράμματα έκπτωσης σε συνεργασία με προμηθευτές ή ακόμη και με πιστωτικά ιδρύματα), ενώ σε μεγάλο βαθμό η αγορά θα κριθεί από το επίπεδο εξυπηρέτησης ιδίως για τις ηλεκτρικές συσκευές, καθώς τα προϊόντα αυτά έχουν έναν «κύκλο» απόκτησης, από την απεγκατάσταση και την ανακύκλωση έως την παραλαβή και την εγκατάσταση.
Πέρα από τους μεγάλους των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών, προσφορές έχει ξεκινήσει η εξόχως δυναμική αγορά των αθλητικών, ενώ σε ρούχα και καλλυντικά η κορύφωση των προσφορών αναμένεται στα τέλη Νοεμβρίου, καθώς η αγορά κινείται από τις μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες που λειτουργούν με ένα παγκόσμιο δείγμα. Από την άλλη, επιθετικές είναι οι προσφορές από το εγχώριο online κανάλι του φαρμακείου, το οποίο έχει αποκτήσει μεγάλο μερίδιο της κατανάλωσης προϊόντων φροντίδας και ευεξίας, συμπληρωμάτων και OTC προϊόντων.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, αν και οι Black Friday προσφορές ξεκίνησαν ήδη, έχει προβλεφθεί κορύφωση προσφορών έως το τέλος του Νοεμβρίου και τις αρχές Δεκεμβρίου, καθώς όλοι ασκούν μια δυναμική τιμολογιακή πολιτική, παρακολουθώντας τον ανταγωνισμό αλλά και το stock τους.
Σημαντική ωστόσο παράμετρος των τελευταίων χρόνων σε ό,τι αφορά τη διεκδίκηση του καταναλωτικού διαθεσίμου είναι πως στον «χορό» των προσφορών έχουν εισέλθει και μη παραδοσιακοί τομείς, όπως η παροχή υπηρεσιών. Υπενθυμίζεται πως η Black Friday θεμελιωδώς αφορούσε στο «ξεστοκάρισμα», αλλά και στη μέτρηση της ζήτησης των λιανικών αλυσίδων για τις επόμενες παραλαβές.
Στην Ελλάδα ωστόσο προσφορές έκπτωσης έχουν υιοθετήσει το Νοέμβριο από τις αεροπορικές εταιρείες έως τα γυμναστήρια και τα ινστιτούτα αισθητικής, ενώ ακόμη και η εστίαση πλασάρει προσφορές και εκπτώσεις.
Σε κάθε περίπτωση, έμποροι και καταναλωτές είναι πλέον εξοικειωμένοι με τη διαδικασία προετοιμασίας για την εκπτωτική περίοδο, όπου μεγάλο ρόλο πλέον παίζει η σύγκριση τιμών και προδιαγραφών, και εντέλει η ικανότητα του καταναλωτή να ξοδέψει για μη διαρκή καταναλωτικά αγαθά.