Airbnb: «Λίφτινγκ» στα κίνητρα για επιστροφή στη μακροχρόνια ενοικίαση

Η διαβούλευση του φορολογικού νομοσχεδίου οδηγεί σε αλλαγές στους αρχικούς σχεδιασμούς της κυβέρνησης. Τα αιτήματα της ΠΟΜΙΔΑ και οι επιλογές που, σύμφωνα με πληροφορίες, προκρίνονται.

Airbnb: «Λίφτινγκ» στα κίνητρα για επιστροφή στη μακροχρόνια ενοικίαση

Παράθυρο ευνοϊκών αλλαγών στις προϋποθέσεις φοροαπαλλαγής για ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι θα μεταφέρουν σε μακροχρόνιες μισθώσεις κενά ακίνητα ή Airbnb αφήνουν στελέχη του υπουργείου Οικονομικών.

Όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά, οι παρατηρήσεις οι οποίες διατυπώνονται κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης του φορολογικού νομοσχεδίου θα ληφθούν υπόψη πριν οι τελικές διατάξεις κατατεθούν στη Βουλή και φαίνεται να υπάρχει περιθώριο βελτιώσεων.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο χρόνος «προϋπηρεσίας» του ακινήτου σε καθεστώς κενού ή βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι παραπάνω από πιθανό να συρρικνωθεί δραστικά, έναντι της αρχικά προτεινόμενης τριετίας, προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για τριετή απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος των συγκεκριμένων μισθωμάτων.

Ειδικά για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις δεν αποκλείεται μάλιστα ο χρόνος να αρχίσει να μετρά από την προηγουμένη των σχετικών εξαγγελιών του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ στις αρχές Σεπτεμβρίου.

Τι προβλέπεται στο αρχικό σχέδιο

Η διάταξη όπως αποτυπώνεται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο ορίζει την καθιέρωση τριετούς φοροαπαλλαγής για το εισόδημα φυσικών προσώπων από την εκμίσθωση ακινήτων που δηλώνονταν ως κενά ή είχαν διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Ειδικότερα ορίζεται ότι για τους 36 πρώτους μήνες μετά τον μήνα κατά τον οποίο συνάπτεται η σχετική σύμβαση μίσθωσης, δεν φορολογείται το εισόδημα φυσικών προσώπων που προέρχεται από εκμίσθωση κατοικιών με εμβαδόν έως 120 τετραγωνικά μέτρα, εφόσον:

  • Το εισόδημα προέρχεται από σύμβαση μίσθωσης διάρκειας τουλάχιστον 3 ετών που συνάπτεται μεταξύ της 8ης Σεπτεμβρίου 2024 και της 31ης Δεκεμβρίου 2025.
  • Η εκμισθούμενη κατοικία κατά τα φορολογικά έτη 2022, 2023 και, αν η μίσθωση καταρτίζεται το 2025, και κατά το φορολογικό έτος 2024:
    1. Έχει δηλωθεί στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος ως κενό ακίνητο (έντυπο Ε2) ή δεν έχει δηλωθεί ως μισθωμένο ακίνητο ούτε ως κύρια ούτε δευτερεύουσα κατοικία του εκμισθωτή ούτε ως ιδιοχρησιμοποιούμενο ούτε δωρεάν παραχωρούμενο ακίνητο (έντυπα Ε1 και Ε2), ή
    2. έχει διατεθεί αποκλειστικά για βραχυχρόνια μίσθωση, και οι συναφθείσες βραχυχρόνιες μισθώσεις έχουν δηλωθεί στη φορολογική διοίκηση.
  • Ο εκμισθωτής δεν έχει υποβάλει στη φορολογική διοίκηση δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας για το ακίνητο κατά το έτος της μίσθωσης και έως την έναρξη αυτής ή για το ίδιο διάστημα έχει υποβάλει δήλωση βραχυχρόνιας μίσθωσης του ακινήτου.

Αν εντός της τριετίας το ακίνητο κενωθεί, η απαλλαγή παύει να ισχύει από το φορολογικό έτος που αυτό κενώνεται, ενώ εάν διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση, η απαλλαγή παύει να ισχύει από το πρώτο έτος της μίσθωσης.

Τι ζητά η ΠΟΜΙΔΑ - Οι «κόφτες»

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων με υπόμνημά της έχει ζητήσει να απαλειφθούν «αχρείαστοι κόφτες» όπως τους χαρακτηρίζει σε ένα μέτρο «ιστορικής σημασίας» που εξαγγέλθηκε από τον πρωθυπουργό, μετά από προτάσεις της.

Όπως σημειώνει, «η διάταξη ως είναι διατυπωμένη περιορίζεται σε κατοικίες έως 120 τετραγωνικά που ανήκουν σε φυσικά και μόνον πρόσωπα, και θα εκμισθωθούν έως 31.12.2025 και για μια συνεχή τριετία, αποκλείοντας ωστόσο χωρίς αποχρώντα λόγο όλα τα νομικά πρόσωπα, και ιδιαίτερα τα μη κερδοσκοπικά, και περιορίζει περαιτέρω ανεξήγητα το πεδίο εφαρμογής της απαιτώντας οι κατοικίες αυτές:

  • Να είχαν ξενοικιαστεί το αργότερο έως την 31.12.2021 και από τότε να δηλώνονται ως ΚΕΝΕΣ, χωρίς έκτοτε να έχουν χρησιμοποιηθεί με οποιονδήποτε τρόπο, με ή χωρίς αντάλλαγμα, αποκλείοντας εξ ορισμού αδικαιολόγητα μεγάλο αριθμό κενών κατοικιών, ή
  • να είχαν αποκτήσει Α.Μ.Α. βραχυχρόνιας μίσθωσης το αργότερο έως την 31.12.2021, αποκλείοντας και πολλές χιλιάδες πλήρως ανακαινισμένων κατοικιών που διατέθηκαν για βραχυχρόνια μίσθωση κατά τα έτη 2023 και 2024, κάτι που βρίσκεται σε πλήρες "διαζύγιο" με τη λογική, αφού αυτές μπορούν να διατεθούν άμεσα στην αγορά, αποκαθιστώντας την ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης! Είναι εξάλλου προφανές ότι όποιος διαθέτει την κατοικία του για βραχυχρόνια μίσθωση επί τρία συναπτά έτη, είναι ευχαριστημένος από το αποτέλεσμα και προφανώς δεν προτίθεται να διαθέσει την κατοικία αυτή για μακροχρόνια μίσθωση. Αντίθετα, οι ιδιοκτήτες που θα σκεφτόντουσαν να αξιοποιήσουν το μέτρο αυτό, είναι προφανώς όσοι επιχείρησαν σχετικά πρόσφατα να ασχοληθούν με την βραχυχρόνια μίσθωση, και γρήγορα διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα!
  • Η εξειδίκευση της τριετούς φοροαπαλλαγής με όρους και προϋποθέσεις που δεν έθεσε ο πρωθυπουργός στην ΔΕΘ, αφαιρεί το μεγαλύτερο μέρος από τη δυναμική του μέτρου, κύριοι ωφελούμενοι του οποίου είναι στην πραγματικότητα οι νέοι ενοικιαστές. Χαρακτηριστικό του περιοριστικού χαρακτήρα εξειδίκευσης του μέτρου είναι ότι ο Δήμος Αθηναίων ζητά εξάμηνο και μόνον κενού διαστήματος ως προϋπόθεση για την χρηματοδότηση της ανακαίνισης 70 παλαιών διαμερισμάτων που θα εκμισθωθούν σε ευάλωτους ενοικιαστές.
  • Γι’ αυτό και πρέπει το χρονικό διάστημα για την ιδιότητα του ΚΕΝΟΥ να οριστεί στο ένα έτος ενώ για τις κατοικίες της βραχυχρόνιας μίσθωσης να αρκεί η απόκτηση Α.Μ.Α. να έχει γίνει ακόμη και την προτεραία της ανακοίνωσης του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ (7.9.2024)».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v