Μια ανάσα από τα 9 δισ. ευρώ έφθασε ο λογαριασμός που πληρώσαμε στα σούπερ μάρκετ το εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, αυξημένος κατά 261 εκατ. ευρώ έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2023. Μάλιστα μόνο τον Σεπτέμβριο πληρώσαμε επιπλέον 31 εκατ. ευρώ από τις δαπάνες που είχαμε πραγματοποιήσει τον αντίστοιχο μήνα έναν χρόνο πριν.
Με βάση τα στοιχεία που ανακοίνωσε την Παρασκευή η Circana, τη μερίδα του λέοντος αυτού του τζίρου ελέγχουν τα προϊόντα σταθερού barcode, δηλαδή τα τυποποιημένα με πωλήσεις 7,02 δισ. ευρώ (από 6,81 δισ. ευρώ) ενώ οι πωλήσεις των επί ζυγίω προϊόντων αυξήθηκαν με μικρότερο ρυθμό με αποτέλεσμα το μερίδιο τους να έχει υποχωρήσει στο 22%.
Στους ταχυκίνητους κωδικούς -σ.σ. πρόκειται για προϊόντα καθημερινής χρήσης- οι πωλήσεις σε αξία αυξήθηκαν 3,1%, ο όγκος 3,2% ενώ η τιμή ανά τεμάχιο υποχώρησε οριακά κατά 0,1%. Σε ότι αφορά στον όγκο κατανάλωσης αύξηση 3,2% στα τρόφιμα, 3,4% στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας και 2,1% στα καθαριστικά.
Στους μεγάλους κερδισμένους της κατανάλωσης αναδεικνύονται τα αλκοολούχα ποτά (+7,5%), τα αναψυκτικά (+5,7%), τα γαλακτοκομικά (+7,1%) και τα κατεψυγμένα (+4,8%). Πορεία που συνδέεται και με την αύξηση του τουριστικού ρεύματος και της μετακίνησης της κατανάλωσης από την εστίαση στα σούπερ μάρκετ.
Αυτό επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι Περιφέρειες όπως η Κρήτη, η Πελοπόννησος και η Βόρεια Ελλάδα σημείωσαν τις υψηλότερες επιδόσεις με άνοδο 5,7%, 3,7% και 5,2% αντίστοιχα. Με τις πωλήσεις στην Αττική να έχουν αυξηθεί μόλις κατά 2,2%, στη Θεσσαλονίκη 2,9% και 2,4% στην Κεντρική Ελλάδα συμπεριλαμβανομένης της Ηπείρου.
Σε ό,τι αφορά τους τύπους καταστημάτων, από τα στοιχεία της Circana προκύπτει ότι τα μικρά, δηλαδή μέχρι 400 τ.μ. αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 5,8% και το μερίδιό τους στο 11,9%. Στο 3,9% ήταν η αύξηση των πωλήσεων των υπερμάρκετ που μέσω αυτών περνά το 11,5% του τζίρου των σούπερ μάρκετ.
Με +3% αυξήθηκαν οι πωλήσεις των καταστημάτων από 1.000-2.500 τ.μ., δηλαδή της κατηγορίας που ελέγχει το 43,5% της αγοράς ενώ οριακή 1,9% ήταν η αύξηση των πωλήσεων των καταστημάτων με εμβαδόν 400-1.000 τ.μ.