Εκπτωτικές καμπάνιες για περιορισμένο έστω κωδικολόγιο έχουν πλέον ξεκινήσει όλες οι μεγάλες εμπορικές αλυσίδες, πριν ακόμη το ημερολόγιο δείξει καλά καλά Νοέμβριο, γεγονός που επιβεβαιώνει πως ολόκληρος ο μήνας θα κινηθεί εμπορικά μέσω προσφορών έως την κορύφωση της Black Friday του 2024, στις 29 Νοεμβρίου.
Το ηλεκτρονικό μάρκετινγκ έχει επίσης ήδη ξεκινήσει, καθώς οι εμπορικές επιχειρήσεις σπεύδουν να εκμεταλλευτούν τα data των αναζητήσεων, αλλά και ευθέως των προτιμήσεων των καταναλωτών κατά την εγγραφή τους στα newsletters. Σε κάθε περίπτωση, έμποροι και καταναλωτές είναι πλέον εξοικειωμένοι με τη διαδικασία προετοιμασίας για την εκπτωτική περίοδο, όπου μεγάλο ρόλο πλέον παίζει η σύγκριση τιμών και προδιαγραφών.
Αν και δεν είναι σαφές πότε και ποιος θα «πατήσει» το κουμπί των flash sales, εκτός από την προθέρμανση των πρώτων προσφορών η αγορά αναμένει η Black Friday 2024 να ξεκινήσει ήδη από την τελευταία Δευτέρα του Νοεμβρίου και να διαρκέσει έως και τις πρώτες μέρες του Δεκεμβρίου.
Το ζήτημα για τους καταναλωτές παραμένει, πάντως, τόσο το ύψος των εκπτώσεων και των ευκαιριών όσο και του διαθέσιμου εισοδήματος. Μπορεί σύμφωνα με τα ευρήματα της πρόσφατης έρευνας της ΕΥ, οι μισοί Έλληνες καταναλωτές να προτίθενται να ψωνίσουν κατά τη διάρκεια της εκπτωτικής περιόδου, ωστόσο οι ενδείξεις ζήτησης της προηγούμενης περιόδου είναι αποθαρρυντικές.
To λιανεμπόριο, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Αύγουστο, παρουσίασε πτώση σε τζίρο (-1,8%) αλλά ακόμα μεγαλύτερη σε όγκο (-5,2%). Τη γενική εικόνα δε έσωσαν τα σούπερ μάρκετ και τα φαρμακεία καθώς η πτώση σε όγκο πωλήσεων ήταν σημαντική στα καταστήματα ένδυσης-υπόδησης, παρότι ο Αύγουστος εμπεριέχει τις θερινές εκπτώσεις. Για τις τελευταίες κατηγορίες υπήρξε σχετική στήριξη από τον τουρισμό, που εξακολουθεί να συνεισφέρει στα μεγάλα αστικά κέντρα και σε μεγάλες αγορές (Κρήτη, Δωδεκάνησα), η οποία ωστόσο δεν θεωρείται ικανή για να καλύψει την υστέρηση από την εγχώρια κατανάλωση.
Οι εκτιμήσεις δε για τον τζίρο των πρώτων μηνών του φθινοπώρου είναι εξαιρετικά συγκρατημένες τόσο από τις αλυσίδες ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών και οικιακού εξοπλισμού όσο και από τις κατηγορίες ένδυσης και υπόδησης. Με εξαιρέσεις που αφορούν συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων που σχετίζονται κυρίως με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, οι παράγοντες του εμπορίου κάνουν λόγο για πτώση έως και σε διψήφια ποσοστά έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος.
Στο πλαίσιο αυτό ο εμπορικός κόσμος σχεδιάζει με μεγαλύτερη ένταση τη στρατηγική του για την τρέχουσα περίοδο, καθώς πλέον ο ανταγωνισμός δεν αφορά μόνο τις μεταξύ τους πρακτικές αλλά και αυτό καθαυτό το κόστος διαβίωσης, που ροκανίζει τα εισοδήματα. Επιπλέον θα κριθούν πέρα από το ύψος των προσφορών στις διαδικασίες εξυπηρέτησης (έγκαιρη παράδοση, πρόσθετες υπηρεσίες, άτοκες κ.ο.κ.).
Σε ό,τι αφορά τις τιμές, ως είθισται κάποιοι επιλεγμένοι κωδικοί θα φέρουν σημαντικές εκπτώσεις (30%-50%), λειτουργώντας ως οδηγοί κυρίως σε ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά, ωστόσο η περυσινή εμπειρία έδειξε πως για διάφορες κατηγορίες οι εκπτώσεις κινήθηκαν κάτω του 10%.
Ασφαλώς, όπως έχουν αποδείξει έρευνες στατιστικών προηγούμενων ετών, υπάρχουν και περιπτώσεις προϊόντων που πωλούνται ακόμη κι ακριβότερα, οπότε εναπόκειται στην κρίση και την έρευνα του καταναλωτή να βρει την ευκαιρία.