Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Επιτροπή Ανταγωνισμού: Ναι υπό όρους στο Θριάσιο ΙΙ

Σειρά δεσμεύσεων αναλαμβάνουν Hellenic Train και Damco, για να υλοποιήσουν από κοινού τον τερματικό σταθμό εμπορευμάτων. Τι ζητά η Ανεξάρτητη Αρχή.

Επιτροπή Ανταγωνισμού: Ναι υπό όρους στο Θριάσιο ΙΙ

Με την υπ’ αριθ. 861/2024 Απόφαση της Ολομέλειας της Επιτροπής Ανταγωνισμού εγκρίθηκε, κατά πλειοψηφία, η συγκέντρωση που αφορά στη σύσταση Κοινής Επιχείρησης, από τις εταιρείες «HELLENIC TRAIN - ΑΝΩΝΥΜΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και «DAMCO ENERGY A.E. ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΕΡΓΩΝ - ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΚΑΙ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ», υπό όρους και προϋποθέσεις (διορθωτικά μέτρα), σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ. 6 και 8 του ν. 3959/2011.

Η Κοινή Επιχείρηση θα αναλάβει τη λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση, ολοκλήρωση μελετών, κατασκευής έργων και προμήθεια εξοπλισμού του Ε.Σ.Σ.Σ.ΔΙ. Θριασίου Πεδίου (Θριάσιο ΙΙ). 

Το Θριάσιο ΙΙ θα αποτελέσει έναν τερματικό σταθμό εμπορευμάτων στην Ελλάδα με μοναδικά χαρακτηριστικά, ο οποίος θα εξυπηρετεί το διτροπικό μοντέλο μεταφοράς (οδική/σιδηροδρομική μεταφορά) εμπορευμάτων και αναμένεται να συμβάλει στην αύξηση του συνολικού όγκου των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, δεδομένου ότι η ανάπτυξη των διτροπικών μεταφορών και δη εκείνων που περιλαμβάνουν σιδηροδρομική μεταφορά παρουσιάζει έντονα στοιχεία οικονομικής ωφέλειας, αλλά και περιβαλλοντικής βιωσιμότητας.

Η Ηellenic Τrain σήμερα κατέχει πολύ υψηλό μερίδιο στην αγορά παροχής υπηρεσιών σιδηροδρομικής μεταφοράς εμπορευμάτων και μονοπωλιακή θέση στην αγορά συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού.

Κατά τη σε βάθος διερεύνηση της συγκέντρωσης, η Επιτροπή Ανταγωνισμού έκρινε ότι η απόκτηση κοινού ελέγχου στο Θριάσιο ΙΙ θα μπορούσε να περιορίσει σημαντικά τη λειτουργία του ανταγωνισμού, ιδίως με την ενίσχυση δεσπόζουσας θέσης της Hellenic Train στην αγορά σιδηροδρομικών μεταφορών εμπορευμάτων μέσω πρακτικών αποκλεισμού των ανταγωνιστών της. 

Στο πλαίσιο αξιολόγησης της εν λόγω συγκέντρωσης προτάθηκαν δεσμεύσεις οι οποίες τέθηκαν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού σε διαβούλευση με τους φορείς της αγοράς.

Κατόπιν τούτων, η ΕΑ αποφάσισε κατά πλειοψηφία  την έγκριση της συγκέντρωσης υπό όρους και προϋποθέσεις (διορθωτικά μέτρα), στη βάση των προτεινόμενων δεσμεύσεων.  

Συνοπτικά, οι δεσμεύσεις αυτές περιλαμβάνουν:

  • Την παροχή πρόσθετων/βοηθητικών αλλά και διοικητικής φύσεως υπηρεσιών εντός του Θριασίου ΙΙ χωρίς διακρίσεις και με όρους διαφάνειας και ισοτιμίας.
  • Την υποχρέωση εφαρμογής των κανόνων και διαδικασιών σχετικά με την παροχή πρόσβασης στις παρεχόμενες υπηρεσίες στο Θριάσιο ΙΙ έναντι όλων των πελατών της νέας επιχείρησης, ανεξαρτήτως της ιδιότητάς τους, ήτοι ανεξαρτήτως εάν αποτελούν σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, ναυτιλιακές εταιρείες, logistics, διαμεταφορείς (forwarders) κ.λπ.
  • Την κατάρτιση και ανάρτηση στον ιστότοπο της νέας επιχείρησης υποδειγμάτων τυποποιημένων συμβάσεων χρήστη τερματικού σταθμού εντός ενός (1) έτους πριν από την έναρξη εμπορικής λειτουργίας του Θριασίου ΙΙ.
  • Την τήρηση μέγιστου χρόνου εξυπηρέτησης των χρηστών του τερματικού σταθμού για υπηρεσίες για εμπορευματοκιβώτια, χύδην, οχήματα, υγρά φορτία και γενικό φορτίο.
  • Την τήρηση λεπτομερών καταγραφών στο πληροφοριακό σύστημα που θα διαθέτει η επιχείρηση για την διαπίστωση τυχόν αναιτιολόγητων αποκλίσεων ως προς την παροχή δευτερευουσών υπηρεσιών.
  • Την τήρηση συγκεκριμένου ποσοστού χωρητικότητας που θα είναι διαθέσιμο σε περίπτωση λήψης ad hoc (“spot”) αιτημάτων από ενδιαφερόμενους χρήστες (εκτός Hellenic Train) (12,5% ημερησίως επί του συνόλου της διαθέσιμης χωρητικότητας του τερματικού σταθμού για εμπορευματοκιβώτια, 16,6% εβδομαδιαίως επί του κάθε χώρου μεταφόρτωσης για άλλου τύπου φορτία).
  • Την τήρηση διεθνών, Ενωσιακών και εθνικών προτύπων για δεδομένα που σχετίζονται με τις σιδηροδρομικές μεταφορές (λ.χ. μηχανές, βαγόνια, διατροπικές μονάδες) ώστε να εξασφαλιστεί η διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων.
  • Την κατάρτιση και δημοσίευση αναλυτικού ονομαστικού τιμοκαταλόγου όλων των παρεχόμενων υπηρεσιών εντός του Θριασίου ΙΙ με διακριτή τιμολόγηση ανά υπηρεσία. Η νέα επιχείρηση δεν θα παρέχει ευνοϊκούς όρους και λοιπά κίνητρα στους πελάτες της για την παροχή υπηρεσιών από εκείνη, ως Παραχωρησιούχο, υπό τον όρο παροχής υπηρεσιών σιδηροδρομικής μεταφοράς/ έλξης, διαμεταφοράς, και συντήρησης/ επισκευής τροχαίου υλικού από τη Hellenic Train ή άλλη εταιρεία/ εργολάβο στην οποία τυχόν ανατίθενται οι συγκεκριμένες υπηρεσίες από τη Hellenic Train.
  • Σινικά τείχη και υποχρεώσεις εμπιστευτικότητας προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι η εταιρεία Hellenic Train και η νέα επιχείρηση θα λειτουργούν αυτοτελώς και πλήρως ανεξάρτητα μεταξύ τους.
  • Επέκταση της ισχύος και της δεσμευτικότητας των περιγραφόμενων ανωτέρω δεσμεύσεων και σε υπεργολάβους της νέας επιχείρησης.
  • Ενσωμάτωση όλων των ανωτέρω δεσμεύσεων στο Σχέδιο Κανονισμού Λειτουργίας το οποίο θα υποβληθεί προς έγκριση στην Επιτροπή.

Οι ανωτέρω δεσμεύσεις θα ισχύουν για έξι (6) έτη από την ημερομηνία έναρξης της εμπορικής λειτουργίας του Θριασίου ΙΙ.

Δεσμεύσεις προβλέπονται και για το ενδιάμεσο στάδιο μέχρι την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Θριασίου ΙΙ, ώστε οι εμπλεκόμενοι φορείς να συνεχίσουν να εκτελούν τις υπηρεσίες που ήδη εκτελούν κατά τον χρόνο έγκρισης της παρούσας συγκέντρωσης, στο βαθμό που δεν παρακωλύεται η εκτέλεση του Τεχνικού Έργου.

Για την παρακολούθηση των δεσμεύσεων θα διοριστεί Εντολοδόχος με ελεγκτικές εξουσίες, κατόπιν εγκρίσεως από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.  Ο Εντολοδόχος θα υποβάλει τριμηνιαίες εκθέσεις στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. 

Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις εν λόγω Δεσμεύσεις, η Επιτροπή Ανταγωνισμού δύναται να επιβάλει τα προβλεπόμενα στην Απόφαση και στο νόμο πρόστιμα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v