Μπρα ντε φερ δημοσίου-κατασκευαστικών για τα έργα

Συνετή διαχείριση πόρων αλλά και υποσχέσεις επίλυσης προβλημάτων από το ΥΠΟΜΕ, για σειρά ζητημάτων που θέτει η κατασκευαστική αγορά. Η αντίσταση στις «Πρότυπες Προτάσεις» και τα εκατέρωθεν επιχειρήματα.

Μπρα ντε φερ δημοσίου-κατασκευαστικών για τα έργα

Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, τόσο ο υπουργός Xρήστος Σταϊκούρας όσο και ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος, μιλώντας χθες δημόσια στο πλαίσιο του 7ου συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών - ITC 2024, επανέλαβαν πως τα χρήματα δεν είναι απεριόριστα, όσον αφορά τη χρηματοδότηση των δημοπρατημένων αλλά και των έργων που έρχονται, σημειώνοντας επίσης πως χρειάζεται μια νέα ιεράρχησή τους.

Η επίκληση στη δημοσιονομική σταθερότητα και στο ότι δεν έχει ωριμάσει η ιδέα μετακύλισης του κόστους στον τελικό χρήστη για σειρά υποδομών κυριάρχησαν ασφαλώς στα επιχειρήματα της ηγεσίας του ΥΠΟΜΕ.

Ο αντίλογος ωστόσο από την πλευρά σύσσωμης της κατασκευαστικής αγοράς υπέδειξε ως προβλήματα τις πρόχειρες μελέτες προκήρυξης έργων, την πολυδιάσπαση των αναθετουσών αρχών, τις καθυστερήσεις πληρωμών για έργα που εκτελούνται αλλά και τη χαμηλή «ορατότητα» σε ό,τι αφορά τη νέα γενιά έργων που βρίσκονται είτε σε προχωρημένες διαγωνιστικές διαδικασίες είτε έχουν εξαγγελθεί.

O διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ X. Παναγιωτόπουλος έθιξε ζητήματα καθυστέρησης πληρωμών αλλά και «ορατότητας» όσον αφορά την ιεράρχηση των έργων. Θέματα ανακοστολόγησης υφιστάμενων έργων αλλά και ολιστικής προσέγγισης για τις επεμβάσεις νέας γενιάς έθεσε και ο Γενικός Διευθυντής του ομίλου Iντρακάτ- Άκτωρ, Α. Αραντίτης, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Άβαξ, Κ. Μιτζάλης αναφέρθηκε στην ανάγκη συνεπούς ωρίμασης των διαγωνισμών, ξεκάθαρων πόρων χρηματοδότησης αλλά και επάρκειας των τεχνικών εταιρειών.

Όλοι, δε, αναφέρθηκαν στο πρόβλημα των απαλλοτριώσεων και των σχετικών καθυστερήσεων που επιβαρύνουν την εκτέλεση έργων με όρους χρόνου και άρα χρήματος.

Ο αντίλογος του υπουργού κ. Χ. Σταϊκούρα επικεντρώθηκε στην εξασφάλιση πόρων για σιδηρόδρομο, έργα διαχείρισης υδάτων, αλλά και στην αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, με τον ίδιο επίσης να τονίζει πως δεσμεύεται για συνεπή πληρωμή προς τους κατασκευαστές των εκτελούμενων έργων. Υπογράμμισε δε πως αναμένει την υλοποίηση έργων με χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης, όπου οι πόροι είναι άμεσα διαθέσιμοι.

Τα μοντέλα ΣΔΙΤ, Παραχωρήσεων και Πρότυπων Προτάσεων

Πέρα από τα δημόσια έργα, στον δημόσιο διάλογο εδώ και μήνες έχει ανοίξει το ζήτημα των έργων με συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, την ώρα μάλιστα που οι μεγάλες Παραχωρήσεις έχουν εν πολλοίς δρομολογηθεί, ενώ τα έργα ΣΔΙΤ κινούνται με πολύ διαφορετικές ταχύτητες. Στο πλαίσιο αυτό συζητήθηκε ευρέως ο θεσμός των Πρότυπων Προτάσεων, που δεν έχει ενεργοποιηθεί και εν πολλοίς οι μελέτες του ιδιωτικού τομέα κατασκευών αφορούν την πρωτεύουσα.

Η τοποθέτηση του υφυπουργού Ν. Ταχιάου για τα ΣΔΙΤ ήταν εν πολλοίς αναμενόμενη, καθώς υπενθύμισε πως υπάρχει «ταβάνι» σε ό,τι αφορά τις πληρωμές διαθεσιμότητας των ΣΔΙΤ. Ανέφερε επίσης πως τις επόμενες μέρες θα έρθουν διορθωτικές νομοθετικές παρεμβάσεις για τον θεσμό των Πρότυπων Προτάσεων, συμπληρώνοντας ωστόσο πως το «εργαλείο» που ανακαλύφθηκε, δεσμεύει δημοσιονομικά τη χώρα για τα επόμενα χρόνια και άρα χρειάζεται προσεκτική ανάλυση πριν υιοθετηθεί.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v