«Μάζεψαν» το αναδρομικό rebate στις υπογεγραμμένες συμβάσεις για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα

Τα ψιλά γράμματα των νέων αλλαγών και η ΚΥΑ που αναμένεται.

«Μάζεψαν» το αναδρομικό rebate στις υπογεγραμμένες συμβάσεις για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα

της Δέσποινας Καραγιαννοπούλου (iatronet.gr)

Μετά από τις σφοδρές αντιδράσεις που προκάλεσε η απόφαση του Υπουργείου Υγείας για την επιβολή αιφνίδιου rebate στα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που έχουν παραλάβει μέσω συμβάσεων τα νοσοκομεία από τις εταιρείες που τα εμπορεύονται και μάλιστα με αναδρομική ισχύ (προσκρούει η αναδρομικότητα και στην εθνική νομοθεσία και στο Ενωσιακό Δίκαιο) από 1.1.2024 την πήραν πίσω.

Καταρχήν, στο Νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας με τίτλο «Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης» που ψηφίστηκε, στο άρθρο 72 "Καθορισμός ποσού έκπτωσης (rebate) για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα και τα προϊόντα αντιδραστηρίων που προμηθεύονται τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας και οι αποκεντρωμένες μονάδες αυτών, το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου και όλα τα δημόσια νοσοκομεία αναφέρονται τα εξής:

1. Για κάθε ιατροτεχνολογικό προϊόν και προϊόν αντιδραστηρίων, πλην των μηχανημάτων που χρησιμοποιούνται για την πρόληψη, διάγνωση ασθενειών ή νοσημάτων ή για την ανίχνευση, μέτρηση της δομής ή λειτουργίας του σώματος για κάποιον ιατρικό σκοπό, που προμηθεύονται με δημόσια σύμβαση, μέσω της Εθνικής Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας ή άλλης αρμόδιας αναθέτουσας αρχής ή απευθείας, τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας και οι αποκεντρωμένες μονάδες αυτών, το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου, καθώς και όλα τα δημόσια νοσοκομεία, καθιερώνεται κλιμακούμενο ποσό έκπτωσης (rebate) έως επτά τοις εκατό (7%).

2. Ως βάση υπολογισμού του ποσού έκπτωσης της παρ. 1 που αντιστοιχεί σε κάθε προμηθευτή των παραπάνω προϊόντων και ανά νοσοκομείο, ορίζεται ο όγκος του τζίρου ανά προμηθευτή και ανά νοσοκομείο, του προηγούμενου τριμήνου, βάσει του αθροίσματος των τιμολογίων που εκδίδουν οι προμηθευτές προς τα νοσοκομεία της παρ. 1, με τα οποία συμβάλλονται σε κάθε ένα χωριστά. Ο υπολογισμός, η επιβολή και η είσπραξη του ποσού της έκπτωσης της παρ. 1 πραγματοποιούνται από τον εκάστοτε φορέα που διενεργεί την προμήθεια.

3. Ο φορέας που διενήργησε την προμήθεια, δύναται να συμψηφίζει με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του τα οφειλόμενα από τους προμηθευτές ιατροτεχνολογικών προϊόντων ή προϊόντων αντιδραστηρίων ποσά που προκύπτουν από την υποχρέωση έκπτωσης (rebate) του παρόντος, με ισόποσες οφειλές της προς αυτούς.

'Aρα: Μιλάμε για κλιμακούμενο ποσό έκπτωσης (rebate) έως επτά τοις εκατό (7%). Ο ακριβής προσδιορισμός του σαφώς είναι σημαντικός καθώς δεσμεύει το κράτος απέναντι στις εταιρείες.

Αναπάντητα ερωτήματα: 
1) Πότε θα βγει η ΚΥΑ η οποία θα καθορίζει τον τρόπο υπολογισμού του κλιμακωτού rebate; 
2) Από την εφαρμογή του μέτρου, κατά πληροφορίες έχει ζητηθεί να είναι εκτός το Ωνάσειο και το Παπαγεωργίου. Κανείς δεν ξέρει αν τελικά θα περάσει η πρόταση που έχουν υποβάλει οι εταιρείες των ιατροτεχνολογικών υλικών.
3) Πότε θα είναι έτοιμο το Μητρώο Υλικών στα Νοσοκομεία, η λειτουργία του οποίου αφενός θα εξυγίαινε όλο το σύστημα αφετέρου θα ωφελούσε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Μολονότι οι διαβεβαιώσεις ήταν ότι θα έμπαινε σε λειτουργία 31 Ιουλίου του 2024 οι πληροφορίες είναι ότι η ολοκλήρωσή του θα είναι έτοιμη του χρόνου (κατά τον Ιούνιο). Αυτό σημαίνει ότι έως τότε κανείς δεν θα ξέρει με ακρίβεια από τις δημόσιες αγορές τι αγοράζει, σε ποια ποσότητα και το κυριότερο, σε τι τιμή. Μιλάμε λοιπόν για πλήρως αχαρτογράφητα νερά, εξ ου και οι πολυεπίπεδες προς όλες τις κατευθύνσεις απώλειες.   

Στο Δια ταύτα, εκπρόσωπος εταιρείας,  μας είπε αυτό που ήδη έχει μεταφέρει στο Υπουργείο Υγείας, ότι δηλαδή δεν μπορούν να γίνουν μεταρρυθμίσεις στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, όσες καλές προθέσεις και αν υπάρχουν, αν δεν ενεργοποιηθούν τα απαιτούμενα εργαλεία που χρειάζονται για τη σωστή και μη ζημιογόνο λειτουργία του. Μέχρι στιγμής, έχει ολοκληρωθεί μόνο το Μητρώο Προμηθευτών των Νοσοκομείων.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v