Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αναπτυξιακός: Τι αλλάζει στις επενδύσεις που εντάχθηκαν μετά τις 24 Μαΐου του 2021

Που κολλάνε οι επενδύσεις. Ο ρόλος των Ορκωτών, η αδυναμία των υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης να αξιολογήσουν τα αιτήματα και μια τροπολογία που καταργεί επί της ουσίας το προ διετίας αφήγημα.

Αναπτυξιακός: Τι αλλάζει στις επενδύσεις που εντάχθηκαν μετά τις 24 Μαΐου του 2021

Διετή παράταση στην ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί μετά την 24η Μαΐου του 2021 στον Αναπτυξιακό Νόμο του 2016 δίνει τροπολογία του Υπουργείου Ανάπτυξης που κατατέθηκε χθες Τρίτη στη Βουλή.

Με την τροπολογία το υπουργείο παραδέχεται ότι υπάρχει αδυναμία αρκετών επενδυτών να υλοποιήσουν εγκαίρως το 10% του επιλέξιμου κόστους της επένδυσης και τις άλλες προϋποθέσεις που ορίζονται στην υφιστάμενη διάταξη. Μάλιστα κάνει λόγο για αδικία που υπήρχε, η οποία αίρεται με την προτεινόμενη τροπολογία, με δεδομένο ότι η κατά δύο έτη παράταση είχε δοθεί μόνο στα έργα που είχαν υπαχθεί πριν από την 24η Μαίου 2021 στο καθεστώς ενίσχυσης του ν. 4399/2016 (Α’ 117).

Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, τα τελευταία έτη, πλήθος ενεργειών που άπτονται των διαδικασιών ελέγχου των αναπτυξιακών νόμων, για τα οποία παλαιότερα αρκούσε η καταβολή ενός παραβόλου, έχουν μετατεθεί, λόγω υποστελέχωσης των σχετικών διευθύνσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης, σε ορκωτούς λογιστές. Για παράδειγμα αιτήσεις ελέγχου της πραγματοποίησης του 50% ή του 65% της επένδυσης ή της ολοκλήρωσης αυτής, αιτήματα προκαταβολών ή τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων απαιτούν πλέον την εμπλοκή ορκωτών λογιστών, προσθέτοντας επιπλέον κόστη στην υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων.

Η πρόσθετη προϋπόθεση υλοποίησης τουλάχιστον του 10% του εγκεκριμένου προϋπολογισμού της επένδυσης για τη λήψη της παράτασης απαιτεί βεβαίωση διασφάλισης ορκωτού λογιστή, που επιφέρει ένα επιπλέον κόστος στις επιχειρήσεις.

Πάντως να σημειώσουμε όταν τον Ιούνιο του 2022 ο τότε Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης αναφερόμενος στην εμπλοκή των Ορκωτών λογιστών στον έλεγχο των επενδυτικών σχεδίων άνω των 700.000 ευρώ είναι δηλώσει: «Πλέον επισπεύδεται όλη η διαδικασία και δεν θα υπάρχει ταλαιπωρία στους επιχειρηματίες-επενδυτές». Κάτι που εκ του αποτελέσματος και με βάση αυτά που αναφέρονται στην τροπολογία δεν επιτεύχθηκε.

Αντιθέτως, σε πολλές περιπτώσεις μεγάλα επενδυτικά έργα με εξασφαλισμένη τη χρηματοδότηση, ενδέχεται να απενταχθούν εξαιτίας γραφειοκρατικών διαδικασιών, που καθυστέρησαν την αδειοδοτική ωρίμανση αυτών ή ακόμα και λόγω αλλαγών στη νομοθεσία ή τη νομολογία.

Μεταξύ των θεμάτων που έχουν εντοπιστεί είναι:

  1. Η ανάρτηση και κύρωση δασικών χαρτών σε όλη τη χώρα επιφέρει καθυστερήσεις λόγω αξιολόγησης των αντιρρήσεων και σε πολλές περιπτώσεις ανατροπής των σχεδιασμών λόγω κηρύξεως δασικών εκτάσεων.
  2. Μετά την έκδοση της απόφασης με αριθμό 176/2023 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) σχετικά με την εκτός σχεδίου δόμηση, κρίθηκε πλέον οριστικά και αμετάκλητα ότι δεν αρκεί η πλήρωση της προϋπόθεσης του ελάχιστου εμβαδού για την πραγματοποίηση της κατά παρέκκλιση δόμησης, αλλά απαιτείται και η ύπαρξη προσώπου σε κοινόχρηστο χώρο (δρόμο).
  3. Υπάρχουν αποφάσεις αναστολή έκδοσης ή αναθεώρησης οικοδομικών αδειών ή και τροποποιήσεων, καθώς εκκρεμούν σε όλη τη χώρα τα ειδικά και τα τοπικά χωρσταξικά σχέδια.

Εξαιτίας αυτών των τριών λόγων κατατίθεται στην εκπνοή των προθεσμιών πληθώρα αιτημάτων παράτασης του χρόνου εκπλήρωσης των έργων λόγω ανωτέρας βίας. Οι αρμόδιες υπηρεσίες παρακολούθησης επενδυτικών έργων του Υπουργείου Ανάπτυξης, όπως παραδέχεται το ίδιο το υπουργείο, βρίσκονται ήδη στη δυσχερή θέση να αξιολογήσουν άμεσα ένα πλήθος αιτημάτων παράτασης για λόγους ανωτέρας βίας. Αυτό σύμφωνα με το Υπουργείο Ανάπτυξης επιφέρει έναν δυσανάλογο φόρτο εργασίας εντός του θέρους ενόψει και των αδειών του προσωπικού στις ήδη επιβαρυμένες Διευθύνσεις, οι οποίες οφείλουν να αξιολογήσουν, να εισηγηθούν προς τη Γνωμοδοτική Επιτροπή και να εκδώσουν στην συνέχεια τις σχετικές αποφάσεις παράτασης.

Τα έργα που εγκρίθηκαν πριν από την 24η Μαΐου 2021 έλαβαν παράταση δύο ετών χωρίς καμιά προϋπόθεση, ενώ τα μεταγενέστερα οφείλουν υπό δυσχερέστερες κατά τις ανωτέρω προϋποθέσεις να υλοποιήσουν έργο για να τους δοθεί παράταση, διαταράσσοντας την ισονομία μεταξύ επενδύσεων, οι αιτήσεις για τις οποίες μπορεί να είχαν υποβληθεί σχεδόν την ίδια χρονική στιγμή. Για τους ανωτέρω λόγους προτείνεται η κατάργηση της προϋπόθεσης υλοποίησης τουλάχιστον του 10% της επένδυσης και η χορήγηση παράτασης δύο ετών, οριζόντια, σε όλα τα έργα που εγκρίθηκαν μετά την 24η Μαΐου 2021.

Σημειώνεται ότι με την παράγραφο 2 του άρθρου 54 (ν. 4399/2016) προβλέπεται ότι η μη υποβολή μέχρι τη συμπλήρωση 2 μηνών από την οριζόμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης, της αίτησης με τη βεβαίωση υλοποίησης δαπανών του 10% του συνολικού κόστους επένδυσης συνεπάγεται την αυτοδίκαιη ανάκληση των αποφάσεων υπαγωγής και δεν εκδίδεται διοικητική πράξη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v