Τιμές-φωτιά στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Πως γίνεται ενώ οι διεθνείς τιμές των καυσίμων μειώνονται, στην Ελλάδα οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ανεβαίνουν, το ερώτημα. Συγκρίσεις μεταξύ 2019 - 2023.

Τιμές-φωτιά στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων φέρνει στη Βουλή του ΠΑΣΟΚ με ερώτηση που απευθύνει στον υπουργό Ναυτιλίας Χρήστο Στυλιανίδη και τον υπουργό Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκο. Αναλυτικά:

Κύριοι Υπουργοί,

Οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων επί των ημερών διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, έχουν εκτοξευτεί, όπως έχει συμβεί σε όλο το φάσμα των παραγόμενων αγαθών και υπηρεσιών επί την ημερών σας.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που έκανε η ομάδα της online πλατφόρμας κράτησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ferryroute.com με την οποία σύγκρινε την εξέλιξη των τιμών από το 2019 ως το 2023, οι τιμές των ναύλων τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί μεταξύ άλλων ως εξής:

1. Χανιά: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου (Οικονομική Θέση – Deck) αυξήθηκε από 27€ το 2019 σε 41€ το 2024, σημειώνοντας αύξηση 51.85%. Για τα εισιτήρια με αυτοκίνητο, η τιμή αυξήθηκε από 49€ σε 79€, δηλαδή πάνω από 60%.

2. Σαντορίνη: Ένα απλό εισιτήριο κόστιζε 41€ το 2019 και πλέον κοστίζει 58€, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 91€ σε 128€, δηλαδή αύξηση 40%.

3. Ρόδος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 65€ το 2019 σε 91€ το 2024, σημειώνοντας αύξηση περίπου 39%. Για τα εισιτήρια με αυτοκίνητο, η τιμή αυξήθηκε από 104€ σε 150€, δηλαδή 44%.

4. Τήνος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 35€ το 2019 σε 49€, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 79€ σε 110€, δηλαδή αύξηση 40%.

5. Πάρος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 36€ το 2019 σε 50€, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 83€ σε 116€, σημειώνοντας αύξηση 40%

Αξίζει να επισημάνουμε μάλιστα ότι ακόμη και με μια πρόχειρη έρευνα οι τιμές αυτές είναι ως και 60% υψηλότερες από τις τιμές για αντίστοιχες διαδρομές στην Βόρεια Ευρώπη.

Για παράδειγμα στην διαδρομή Όσλο - Κοπεγχάγη που είναι οριακά μεγαλύτερη από την διαδρομή Πειραιάς – Ρόδος και συγκεκριμένα 316 ναυτικά μίλια, έναντι 296 στην διαδρομή Πειραιάς – Ρόδος, μια τετραμελής οικογένεια με εσωτερική καμπίνα και αυτοκίνητο ταξιδεύει με 696 όταν στην Ελλάδα για την αντίστοιχη διαδρομή το κόστος ανέρχεται σε 1105,50 ευρώ. Με άλλα λόγια στην Ελλάδα πληρώνουμε 58,8% ακριβότερα από ότι οι Βορειοευρωπαίοι για μια διαδρομή μάλιστα οριακά έστω μικρότερη!

Απέναντι σε αυτήν την πραγματικότητα η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής απαντούν με “nonpaper” στο οποίο υιοθετούν την γραμμή των ακτοοπλόων περί ελάχιστων αυξήσεων και ψελλίζουν μια ελάχιστη κριτική για τις ενδονησιωτικές συνδέσεις και τις συνδέσεις μα ταχύπλοα σκάφη στα οποία παραδέχονται διψήφιες αυξήσεις όπως για παράδειγμα 11,76% στη Μύκονο και 32,8% στην γραμμή Πάρος-Νάξος με ταχύπλοο.

Κατά την Κυβέρνηση δηλαδή οι αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά κατά κανόνα δεν υφίστανται παρά μόνο ανάμεσα στα μικρά νησιά και σε κάποιες περιπτώσεις στα ταχύπλοα. Παράλληλες πραγματικότητες καθώς άλλα ζει ο καταναλωτής, ειδικώς τους θερινούς μήνες και άλλα βλέπει η Κυβέρνηση.

Ταυτοχρόνως η Κυβέρνηση δεν λέει τίποτα για το γεγονός που ανέδειξε και ο τομέας Ναυτιλίας του ΠΑΣΟΚ με πρόσφατη ανακοίνωση του, ότι οι τιμές στις ακτοπλοϊκές γραμμές τις μέρες που υπάρχει μόνο μια εταιρία σε μια γραμμή, οι τιμές αυξάνονται και τις μέρες που εισέρχεται και δεύτερη εταιρία στο δρομολόγιο οι τιμές ως δια μαγείας μειώνονται!

Για παράδειγμα:

1. Στη γραμμή Πειραιάς – Σαντορίνη η μέρα ξεκινάει με εισιτήριο 89.70 ευρώ και σταδιακά καθώς και άλλα πλοία άλλων εταιρειών μπαίνουν στη γραμμή, μειώνεται μέχρι τα 58 ευρώ τις απογευματινές ώρες.

2. Στη γραμμή Πειραιάς – Ιος τη μία ημέρα μπορείς να ταξιδεύεις στην τιμή των 84 ευρώ ενώ την επόμενη μέρα ταξιδεύεις με 59 ή 67 ευρώ γιατί μπαίνουν στη γραμμή και άλλα πλοία.

3. Στη γραμμή Ηράκλειο – Μύκονος, τη μία ημέρα που το πλοίο που συνδέει τη γραμμή είναι ένα, η τιμή του εισιτήριου είναι 105,70 ευρώ, την επόμενη μέρα υπάρχει και δεύτερο ανταγωνιστικό πλοίο με τιμή εισιτηρίου στα 79 και αναγκάζεται έτσι η εταιρεία να ρίξει την τιμή του εισιτηρίου από τα 105.7 στα 83 ευρώ.

4. Στη γραμμή Ηράκλειο – Σαντορίνη τις ημέρες που μόνο ένα πλοίο ή μια εταιρεία με δύο πλοία εξυπηρετεί τη γραμμή, η τιμή είναι 92.70 ευρώ. Όμως τις ημέρες που αλλά πλοία, άλλης εταιρείας μπαίνουν στη γραμμή αυτή η τιμή μειώνεται μέχρι και τα 59 ευρώ.

Προφανώς οι διεθνείς τιμές των καυσίμων τις μέρες που υπάρχουν δύο εταιρίες στο ίδιο δρομολόγιο μειώνονται και την άλλη μέρα που υπάρχει μια εταιρία, οι τιμές των καυσίμων αυξάνονται. Και μιας και η Κυβέρνηση φαίνεται να υιοθετεί και αυτό το επιχείρημα, ας αναφέρουμε ότι οι τιμές του μπρεντ είναι στα 80 δολάρια το βαρέλι τις πρώτες μέρες του Ιουλίου, κοντά 30% χαμηλότερα από το 2022 όπου η τιμή του είχε φτάσει τα 112 δολάρια το βαρέλι και επίσης 30% χαμηλότερα από ότι ήταν την περίοδο 2012-2014 δηλαδή μια δεκαετία και πλέον νωρίτερα.

Πως γίνεται την ίδια στιγμή ενώ οι διεθνείς τιμές των καυσίμων μειώνονται στην Ελλάδα οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων να ανεβαίνουν; Μήπως τελικά δεν φταίνε οι διεθνείς τιμές των καυσίμων αλλά η ολιγοπωλειακή διάρθρωση μιας αγοράς που ουσιαστικά ελέγχουν μόλις δύο εταιρίες;
Συμφώνως με δημοσιεύματα, πριν λίγες μέρες ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής έστειλε επιστολή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού με την οποία την καλεί να ερευνήσει τον κλάδο, σύμφωνα με σειρά δημοσιευμάτων, για θέματα του κλάδου της ακτοπλοΐας. Τι αφορούσε η επιστολή αυτή; Την δημιουργία μονοπωλιακών καταστάσεων στον χώρο; Την δημιουργία καρτέλ; Και γιατί ο Υπουργός δεν δίνει την επιστολή στη δημοσιότητα;
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει να ερευνήσει τον συγκεκριμένο κλάδο από τον Νοέμβριο του 2010 (Απόφαση 507/2010). Περιείχε αναφορά η επιστολή του Υπουργού στην ανάγκη ελέγχου συνολικά του κλάδου;
Όπως μας ενημερώνει το Υπουργείο Ναυτιλίας «Από 07/06/2024 έως και 16/06/2024 πραγματοποίησαν οι κατά τόπους Λιμενικές Αρχές 377 ελέγχους σε επιβατηγά και επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία της ακτοπλοΐας και βεβαιώθηκαν επτά (7) παραβάσεις για παράλειψη ενημέρωσης της αρμόδιας Αρχής σχετικά με μεταβολές των τιμών των εισιτηρίων (άρθρο 44 πργ. 13 του ν.4948/2022).» . Ωστόσο για τις παραπάνω παραβάσεις η Κυβέρνηση επέλεξε να μην ενημερώσει τους πολίτες.
Την ίδια ώρα το πολυδιαφημισμένο παρατηρητήριο τιμών στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες αναμένεται εδώ και τουλάχιστον έναν χρόνο ενώ η Κυβέρνηση και παρά την πίεση του ΠΑΣΟΚ αρνείται να εξετάσει μια σειρά από μέτρα όπως την μείωση του ΦΠΑ, παρατηρητήριο στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, κρατική και επιδότηση στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες που κατοικούν στα νησιά μας έως ότου επανέλθουν οι τιμές στα επίπεδα του 2020.
Δεδομένου ότι οι τιμές των καυσίμων διεθνώς πέφτουν ενώ οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων μόνο ανεβαίνουν αντί να πέφτουν
Δεδομένου ότι ο πολίτης θέλει έναν μισθό μόνο για να πάει με την οικογένεια του ειδικώς σε απομακρυσμένα νησιά του ανατολικού Αιγαίου όπως για παράδειγμα η Ρόδος, η Κως, η Νίσυρος, η Πάτμος, η Λέρος, η Κάσο, το Καστελόριζο, η Χίος, Η Λέσβος κλπ
Δεδομένου ότι το πολύ υψηλό κόστος δημιουργεί ζητήματα οικονομικής επιβίωσης ειδικά των ακριτικών περιοχών και αθέμιτου ανταγωνισμού με τα γειτονικά παράλια, ή με άλλες χώρες της Ευρώπης όπου οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις είναι πολύ πιο φθηνές
Δεδομένου ότι ο πολίτης στην Ελλάδα με τη μισή αγοραστική δύναμη του Βόρειο Ευρωπαίου πληρώνει πολύ πιο ακριβά εισιτήρια από ότι είναι στις ακτοπλοϊκές γραμμές της Βόρειας Ευρώπης
Δεδομένου ότι η Ελληνική αγορά ελέγχεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από μόλις 2 εταιρίες οι οποίες εφαρμόζουν χαμηλότερες τιμές όταν έχουν ταυτόσημα δρομολόγια δείχνοντας και με αυτόν τον τρόπο το πόσο προβληματικά λειτουργεί ο ανταγωνισμός στην Ελλάδα
Δεδομένου ότι δεν υπήρξε καμία δημοσιότητα όχι μόνο για τους ελέγχους που έγιναν αλλά και τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν, αν επιβλήθηκαν, στους παραβάτες από τους πρόσφατους ελέγχους που έκανε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής
Δεδομένου ότι το παρατηρητήριο τιμών που πιέζει το ΠΑΣΟΚ εδώ και χρόνια ακόμη το αναμένουμε να λειτουργήσει
Ερωτώνται οι Υπουργοί:
1. Πότε θα λειτουργήσει το παρατηρητήριο τιμών στις ακτοπλοϊκές γραμμές και γιατί δεν έχει λειτουργήσει μέχρι σήμερα;
2. Γιατί δεν έχουν δοθεί στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα των πρόσφατων ελέγχων και των 7 παραβάσεων που εντόπισε το Υπουργείο;
3. Γιατί δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα η επιστολή του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού;
4. Ποιες είναι οι ενέργειες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής και του Υπουργείου Ανάπτυξης για να καταπολεμήσουν φαινόμενα αισχροκέρδειας στον κλάδο;
5. Πόσο έχουν αυξηθεί οι τιμές των εισιτηρίων τα τελευταία 5 χρόνια διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας; Παρακαλούμε όπως μας δώσετε αναλυτικά στοιχεία ανά δρομολόγιο και τιμές τα τελευταία 5 χρόνια.
6. Σκοπεύει η Κυβέρνηση όπως προχωρήσει στον προσδιορισμό συντελεστών των στοιχείων του κόστους των μεταφορών καθώς και τα επίπεδα συνδεσιμότητας και ανεκτού ναύλου για τα νησιά;

Παρακαλούμε προς ενημέρωση της Εθνικής Αντιπροσωπίας όπως κατατεθούν τα αποτελέσματα των πρόσφατων ελέγχων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς και η σχετική επιστολή του Υπουργού Ναυτιλίας προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v