Μεγάλα καταστήματα ρούχων, όπως αυτά που εντοπίστηκαν να μη διαβιβάζουν αποδείξεις, θεωρούνται υπεράνω υποψίας φοροδιαφυγής από τους καταναλωτές καθώς, η αλήθεια είναι πως πάντα εκδίδουν αποδείξεις για τις συναλλαγές με τους πελάτες τους.
Το παζάρι, τόσο με απόδειξη, τόσο χωρίς, που κάθε άλλο παρά αποτελεί άγνωστη γη για τους Έλληνες καταναλωτές σε ταβέρνες και εστιατόρια, κομμωτήρια, υδραυλικούς, ηλεκτρολόγους (και δεκάδες άλλες επαγγελματικές ομάδες χωρίς να αφορά προφανώς τους πάντες), απλά θεωρούνταν αδιανόητο για μεγάλα μαγαζιά πολυεθνικών επιχειρήσεων. Αυτό δεν σημαίνει πως οι πολυεθνικές μένουν εκτός φορολογικού ελέγχου και τώρα μετά τα ευρήματα στην H&M, οι έλεγχοι αναμένεται να πολλαπλασιαστούν.
Το υποκατάστημα H&M στην Ερμού
Το πρώτο καμπανάκι χτύπησε την περασμένη Δευτέρα, όταν στο υποκατάστημα της Ερμού επιβλήθηκε διήμερο λουκέτο μετά από επιτόπιο έλεγχο στον οποίο διαπιστώθηκε ότι ορισμένες από τις πολλές ταμειακές μηχανές της επιχείρησης είχαν σταματήσει να διαβιβάζουν στοιχεία στην ΑΑΔΕ εδώ και έξι μήνες.
Συγκεκριμένα διαπιστώθηκε ότι από τις 15 Ιανουαρίου έως τις 12 Ιουνίου εκδόθηκαν, αλλά δεν διαβιβάστηκαν 21.100 αποδείξεις, αξίας 576.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 111.500 ευρώ. Επιβλήθηκε πρόστιμο 56.000 ευρώ και διήμερο λουκέτο και οι ελεγκτές άρχισαν να «σκαλίζουν» τα φορολογικά και άλλων υποκαταστημάτων της αλυσίδας.
Η απάντηση της εταιρείας
Η επιχείρηση υποστήριξε ότι: «Αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζουμε ορισμένες τεχνικές και ρυθμιστικές δυσκολίες με το σύστημα των ταμείων μας, λόγω των οποίων το κατάστημά μας στην οδό Ερμού 11 θα παραμείνει κλειστό για 48 ώρες (από 16/06/2024 έως 18/06/2024). H κατάσταση αυτή υπέπεσε στην αντίληψή μας μέσω των ελληνικών φορολογικών αρχών. Οι τοπικές μας ομάδες εργάζονται σκληρά για να επιλύσουν το πρόβλημα το συντομότερο δυνατό. Βρισκόμαστε σε στενό διάλογο με τον πάροχο συστήματος πληρωμών, αμέσως μόλις μας γνωστοποιήθηκε το θέμα. Είναι ύψιστη προτεραιότητά μας αυτή τη στιγμή να βρούμε τα αίτια και να φροντίσουμε ότι η κατάσταση θα διευθετηθεί άμεσα και δεν θα επαναληφθεί.»
Όμως....
Την περασμένη Πέμπτη όμως, η ΑΑΔΕ αποκάλυψε τέσσερα ακόμα υποκαταστήματα της ίδιας επιχείρησης τα οποία δεν είχαν διαβιβάσει εκατοντάδες χιλιάδες αποδείξεις, συνολικής αξίας κοντά στα 3,6 εκατ. ευρώ συν ΦΠΑ επιβάλλοντας συνολικό πρόστιμο 429.500 ευρώ (και διήμερο λουκέτο).
Πρόκειται για τα καταστήματα:
- Γλυφάδας όπου από τις 24/01 έως τις 24/06, δεν είχαν διαβιβαστεί 33.800 αποδείξεις, καθαρής αξίας 835.000 ευρώ, πλέον ΦΠΑ 201.000 ευρώ. Πλέον του λουκέτου, επιβλήθηκε πρόστιμο 101.500 ευρώ.
- Καλαμάτας όπου από τον Δεκέμβριο του 2023 έως τον Ιούνιο του 2024, δεν είχαν διαβιβαστεί 12.600 αποδείξεις, καθαρής αξίας 263.000 ευρώ, πλέον ΦΠΑ 63.000 ευρώ. Το πρόστιμο φτάνει τα 32.000 ευρώ.
- Βόλου, όπου την τελευταία τριετία, δεν είχαν διαβιβαστεί 125.000 αποδείξεις, καθαρής αξίας 2,4 εκατ. ευρώ, πλέον ΦΠΑ 562.000 ευρώ. Το πρόστιμο έφτασε τα 281.000 ευρώ.
- Ρόδου, όπου από τις 30/01 έως τις 15/06, δεν είχαν διαβιβαστεί 5.300 αποδείξεις, καθαρής αξίας 125.000 ευρώ, πλέον ΦΠΑ 30.000 ευρώ. Το πρόστιμο έφτασε τα 15.000 ευρώ.
Και πάλι η εταιρεία, επικαλέστηκε τεχνικά προβλήματα σημειώνοντας: «Όπως έχει γίνει ήδη γνωστό, από χθες τέσσερα καταστήματά μας στον Βόλο, στην Καλαμάτα, τη Ρόδο και τη Γλυφάδα παραμένουν κλειστά για 48 ώρες, έως τις 22 Ιουνίου, σε συνέχεια των ελέγχων από τις Eλληνικές Φορολογικές Αρχές.
Αυτό ήταν αποτέλεσμα τεχνικού προβλήματος στο σύστημά μας, που επηρέασε μόνο τη διαβίβαση ηλεκτρονικών δεδομένων στην ψηφιακή πύλη της ΑΑΔΕ. Όπως έχουμε ήδη δηλώσει, τόσο οι τοπικές ομάδες όσο και οι ομάδες μας στο εξωτερικό εργάζονται συνεχώς για την επίλυση του προβλήματος σε συνεργασία με τον τεχνικό μας πάροχο. Διερευνούμε, με την υποστήριξη τόσο εσωτερικών όσο και εξωτερικών τεχνικών εμπειρογνωμόνων, τι μπορεί να έχει προκαλέσει το τεχνικό πρόβλημα.
Για εμάς, είναι εξαιρετικά σημαντικό να ακολουθούμε και να συμμορφωνόμαστε πλήρως με τους Νόμους και τους φορολογικούς κανονισμούς σε όλες τις χώρες στις οποίες δραστηριοποιούμαστε. Είμαστε στη διάθεση των Ελληνικών Φορολογικών Αρχών, σεβόμενοι απόλυτα τον θεσμικό τους ρόλο».
Τι ακολουθεί
Η ΑΑΔΕ όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, έχει ξεκινήσει έλεγχο στα βιβλία της επιχείρησης προκειμένου να εξακριβωθεί τι ακριβώς συμβαίνει. Από τα μέχρι τώρα δεδομένα δεν είναι σαφές εάν η H&M, κατέγραφε εκ των υστέρων στις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ τις συναλλαγές τις οποίες δεν είχε διαβιβάσει.
Η μη διαβίβαση των στοιχείων συνιστά αυτούσια παράβαση για την οποία επιβλήθηκε το πρόστιμο ενώ συνιστά άλλη παράβαση εάν διαπιστωθεί ότι δεν είχε αποδοθεί και ο ΦΠΑ ο οποίος είχε εισπραχθεί για τις συναλλαγές οι οποίες δεν διαβιβάστηκαν.
Σε κάθε περίπτωση, το «φαινόμενο» αυτό -καθώς δεν έχει εντοπιστεί κάτι παρόμοιο από πολυεθνικές επιχειρήσεις τέτοιου μεγέθους- δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να διευρύνει η ΑΑΔΕ το «ραντάρ» της με μεγαλύτερη ένταση στις πολυεθνικές.