«Υπάρχει μεγάλη δόση αδικίας και υποκρισία για τη ναυτιλία», τόνισε, μεταξύ άλλων, η Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), αναφερόμενη στα αρνητικά δημοσιεύματα κατά του κλάδου, με αφορμή τις κυρώσεις που επέβαλε η ΕΕ κατά της Ρωσίας.
«Όταν λαμβάνονται περιφερειακά και μονομερώς μέτρα επηρεάζουν τις τοπικές βιομηχανίες. Αυτό έχει συμβεί και με την ευρωπαϊκή ναυτιλία σε σχέση με τις κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας. Είναι απαράδεκτο ένας κλάδος που ενώνει τον κόσμο και προσφέρει στην ευημερία του πλανήτη, η ναυτιλία, που είναι ουδέτερη, να βρίσκεται στο επίκεντρο ή στο στόχαστρο οποιασδήποτε γεωπολιτικής κρίσης. Συνήθως η ναυτιλία είναι ανυπεράσπιστη. Στην πανδημία η ναυτιλία βρέθηκε στο στόχαστρο και ας θυμηθούμε πώς έχουν συμπεριφερθεί στους ναυτικούς», προσέθεσε η Μ. Τραυλού, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε η ΕΕΕ, στο πλαίσιο της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης Ποσειδώνια 2024.
Από την πλευρά του, ο Μιχάλης Χανδρής, αντιπρόεδρος της ΕΕΕ, τόνισε ότι η ναυτιλία «έχει στοχοποιηθεί, κάτι που δεν είναι σωστό, καθώς εφαρμόζονται οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί».
Η Μ. Τραυλού έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ευρύτερη στοχοποίηση του κλάδου και στις παρεξηγήσεις που συντηρούνται σε ό,τι αφορά τη ναυτιλία λέγοντας: «Στόχος μου από την αρχή ήταν να ξεκαθαρίσω κάποιες παρεξηγήσεις και μία αδικία απέναντι στη ναυτιλία εν γένει. Ξεκινήσαμε με μία μελέτη για να καταλάβουμε τι γίνεται. Κάναμε ένα βίντεο που δείχνει τη σημασία της ναυτιλίας στην καθημερινότητά μας. Αυτό που δεν κατανοεί ο απλός πολίτης είναι η σημασία της ναυτιλίας στη ζωή μας. Και νομίζω ότι η υποθετική συνθήκη ότι δεν δουλεύουν τα καράβια οπτικοποιεί τη σημασία αυτή. Στόχος μας είναι η ανάδειξη της ναυτιλίας και της σημασίας της τόσο για την Ελλάδα και την Ευρώπη, όσο και για όλο τον κόσμο».
Οι περιβαλλοντικοί στόχοι
Αναφερόμενη στην απανθρακοποίηση της ναυτιλίας και τους στόχους που έχουν τεθεί στην κατεύθυνση μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του κλάδου, η πρόεδρος της ΕΕΕ επισήμανε: «Θέλω να πάρω τα φώτα πάνω από τη ναυτιλία, γιατί μας ζητούν να κάνουμε κάτι που δεν εξαρτάται από εμάς. Δεν παράγουμε μηχανές, πλοία και ενέργεια. Είμαστε εκεί και επενδύουμε σε οποιαδήποτε τεχνολογική εξέλιξη για να μειώνουμε τις καταναλώσεις, έτσι ώστε να μειώνονται οι εκπομπές ρύπων στον αέρα. Η ναυτιλία είναι το πιο οικονομικό μέσο μεταφοράς. Είναι προς το συμφέρον της παγκόσμιας ευημερίας να συνεχίσουμε να κρατάμε το μεταφορικό κόστος της ναυτιλίας σε χαμηλό επίπεδο».
Και προσέθεσε: «Η απανθρακοποίηση έχει ένα κόστος και κάπου πρέπει να μετακυλιστεί αυτό το κόστος. Στο τέλος θα πάει στον τελικό καταναλωτή. Εμείς θα ανταποκριθούμε και έχουμε ήδη αρχίσει να ανταποκρινόμαστε. Η ναυτιλία έχει κάνει το μεγαλύτερο βήμα ως κλάδος για να μειώσει το αποτύπωμά της».
«Χρειαζόμαστε καύσιμα. Πού είναι; Ξεκίνησε η Ευρώπη με το ETS, που είναι ένας φόρος. Πού θα πάνε τα χρήματα; Θα επιστρέψουν πίσω στην έρευνα για τα νέα καύσιμα και τις νέες τεχνολογίες για να επιδοτήσουν τη διαφορά τιμής μεταξύ καυσίμων και βιοκαυσίμων. Θα ακούσουμε επιτέλους διεθνώς τον IMO; Βρισκόμαστε σε μια δύσκολη, μεταβατική περίοδο, αλλά η ναυτιλία θα τα καταφέρει. Θα έχουμε τα εργαλεία και εμείς θα το καταφέρουμε».
«Αν υπήρχαν σήμερα τα “πράσινα” καύσιμα, θα είχαμε κάνει από χθες την προσπάθεια να τα χρησιμοποιήσουμε. Τώρα έχουμε πιο καθαρή όψη στο πού θα πάει η ναυτιλία και αυτό γίνεται με την τεχνολογία. Οι στόχοι που έχει θέσει ο IMO σε αυτή την κατεύθυνση θα επιτευχθούν», είπε από την πλευρά του ο Δημήτρης Φαφαλιός, γενικός γραμματέας της ΕΕΕ.
Σχολιάζοντας το ψηφιακό νηολόγιο, η Μ. Τραυλού τόνισε: «Το ψηφιακό νηολόγιο είναι κάτι που συζητάμε χρόνια και μέσα σε λίγους μήνες υπήρξε η θέληση και έγινε πραγματικότητα. Είναι το πρώτο βήμα, υπάρχουν κι άλλα βήματα που πρέπει να γίνουν για να δούμε περισσότερα πλοία με ελληνική σημαία. Προς το παρόν είναι διευκόλυνση στον τρόπο νηολόγησης».
Η ναυτική εκπαίδευση
Η πρόεδρος της ΕΕΕ έδωσε ιδιαίτερη σημασία επίσης τόσο στη σημασία αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης όσο και στην ανάγκη προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
«Πρέπει να δουλέψουμε με το υπουργείο για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης. Είμαστε μαζί με όλους τους οργανισμούς, έτσι ώστε να μπει η ναυτιλία στο σχολείο και τα παιδιά από μικρή ηλικία να αρχίσουν και να καταλαβαίνουν τι σημαίνει ναυτιλία. Είμαστε αρωγοί σε τέτοιες πρωτοβουλίες. Είναι πολλά αυτά που πρέπει να γίνουν -και δεν γίνονται από τη μία μέρα στην άλλη. Το γεγονός ότι ένας νέος στα 28 του μπορεί να είναι πλοίαρχος και να αμείβεται με 10.000 ευρώ σε μηνιαία βάση πρέπει να επικοινωνηθεί καλύτερα. Αυτό πρέπει να το περάσουμε με έναν καλύτερο τρόπο για να καταλάβουν και οι νέοι ότι το επάγγελμα έχει δυνατότητες εξέλιξης».
Και προσέθεσε: «Στόχος μας είναι να κάνουμε τη ναυτιλία πιο ελκυστική στην κοινωνία γενικά, έτσι ώστε το ναυτικό επάγγελμα να γίνει επιλογή περισσότερων ανθρώπων. Πρέπει να εκσυγχρονίσουμε τη ναυτική εκπαίδευση και οι νέοι να είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι και εκπαιδευμένοι για να εργαστούν στα σύγχρονα πλοία της ελληνικής ναυτιλίας». Επισήμανε, δε, ότι πλέον υπάρχει η δυνατότητα ίδρυσης ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης. «Νομίζω ότι πλέον μπορούν να ιδρυθούν ιδιωτικές ακαδημίες, δεν το εμποδίζει η νομοθεσία».
Η ναυτιλία στην ευρωπαϊκή ατζέντα
Ερωτηθείσα για τα ζητήματα στα οποία ο κλάδος επιθυμεί να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, με αφορμή τις επικείμενες Ευρωεκλογές, η Μ. Τραυλού είπε: «Ως ναυτιλία ζητάμε από την Ευρώπη να καταλάβει τη στρατηγική σημασία της ναυτιλίας για την ίδια την Ευρώπη. Και νομίζω ότι έχει αρχίσει να το καταλαβαίνει. Στην Ευρώπη η ναυτιλία είναι μοιρασμένη σε διάφορες διευθύνσεις, ενώ θα έπρεπε να είναι κάτω από μία διεύθυνση».