Οι Ελληνες εφοπλιστές υιοθετούν το «big is beautiful»

Μεγάλη αύξηση στον αριθμό των ναυπηγήσεων αλλά και στο μέγεθος των σκαφών. Η μέση χωρητικότητα ενός ελληνόκτητου υπό ναυπήγηση πλοίου σήμερα είναι 88.748 dwt σε σύγκριση με 62.237 dwt για τον παγκόσμιο στόλο.

Οι Ελληνες εφοπλιστές υιοθετούν το «big is beautiful»

Την ηγετική θέση της Ελλάδας στον διεθνή ναυτιλιακό χάρτη, αλλά και τον χαρακτήρα των επενδύσεων που πραγματοποιούν οι Ελληνες εφοπλιστές με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του στόλου τους αναδεικνύει η ετήσια έκθεση 2023-2024 της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) που παρουσιάστηκε πρόσφατα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι Ελληνες εφοπλιστές ελέγχουν πάνω από το 20% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου σε όρους χωρητικότητας, καθιστώντας την Ελλάδα τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη σε όρους πλοιοκτησίας παγκοσμίως. Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο, παρουσιάζοντας σταθερή ανάπτυξη. Την τελευταία μάλιστα δεκαετία η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.543 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 53,5%, σύμφωνα με την έκθεση της ΕΕΕ.

Ο ελληνόκτητος στόλος είναι επίσης ο μεγαλύτερος cross-trader στον κόσμο, καθώς διακινεί φορτία μεταξύ τρίτων χωρών σε ποσοστό πάνω από 98% της χωρητικότητάς του. Αυτό το χαρακτηριστικό της ελληνικής ναυτιλίας σε συνδυασμό με τη συνολική μεταφορική ικανότητα που διαθέτει, την καθιστούν απόλυτα απαραίτητη για το παγκόσμιο εμπόριο.

Η ισχύς της ελληνικής ναυτιλίας

Η ελληνική ναυτιλία δραστηριοποιείται κυρίως στον τομέα της bulk/tramp ναυτιλίας που εξειδικεύεται στη μεταφορά προϊόντων, όπως σιτηρά και γεωργικά προϊόντα, πετρέλαιο και φυσικό αέριο, σίδηρος, βωξίτης, αλουμίνιο και άλλα μεταλλεύματα, άνθρακας, λιπάσματα, χάλυβας, χημικά και δασικά προϊόντα. Ως εκ τούτου, μεταφέρει βασικά αγαθά που είναι αναγκαία για την επιβίωση και την ευημερία των πληθυσμών σε όλο τον πλανήτη. Μάλιστα, με δεδομένο ότι ο τομέας της bulk/tramp ναυτιλίας χαρακτηρίζεται από ευελιξία, ο ελληνόκτητος στόλος έχει την ικανότητα να προσαρμόζεται άμεσα σε μεταβαλλόμενες ή νέες εμπορικές ροές και πρότυπα.

Όπως επισημαίνεται, μάλιστα, στην έρευνα, η ελληνική ναυτιλία αντιπροσωπεύει πάνω από το 60% της χωρητικότητας της ΕΕ, συμβάλλοντας σημαντικό στην επισιτιστική και ενεργειακή ασφάλεια, καθώς και στην ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας της Ευρώπης.

«Είναι σαφές ότι βρισκόμαστε σε μια μεταβατική εποχή, που καλούμαστε να αναμετρηθούμε με νέες προκλήσεις και να τις διαχειριστούμε ως ευκαιρίες προόδου. Η ελληνική ναυτιλία προχωρά σε αυτή τη νέα εποχή, έχοντας μια πολυεπίπεδη παρακαταθήκη επιτυχιών και επιτευγμάτων σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Είμαστε υπερήφανοι που έχουμε καταφέρει η πατρίδα μας να αποτελεί την ηγέτιδα ναυτιλιακή δύναμη. Συνεχίζουμε να ελέγχουμε πάνω από το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας, με ισχυρή παρουσία σε όλους τους ναυτιλιακούς τομείς. Συμβάλλουμε, έτσι, καθοριστικά στην καθημερινή διαβίωση δισεκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον πλανήτη», αναφέρει στον χαιρετισμό της η πρόεδρος της ΕΕΕ, Μελίνα Τραυλού.

Η πρόκληση

Η ναυτιλία αποτελεί ένα από τους πιο φιλικούς περιβαλλοντικά τρόπους μεταφοράς, με τον ελληνόκτητο στόλο να αποτελεί ήδη τον μεγαλύτερο με ικανότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων στον κόσμο. Μάλιστα, οι Ελληνες πλοιοκτήτες βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία, διατηρώντας την υψηλή ενεργειακή αποδοτικότητα των πλοίων τους.

Σήμερα, με βάση τα επίσημα στοιχεία, τα ελληνικά πλοία υπό παραγγελία ανέρχονται σε 384, με συνολική χωρητικότητα 34 εκατ. dwt, σημειώνοντας σημαντική άνοδο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Σε σχέση με το 2023, τα πλοία υπό παραγγελία είναι περισσότερα κατά 60% ως προς τον αριθμό και κατά 79% ως προς τη χωρητικότητα, ενώ σε σχέση με το 2021 είναι σχεδόν 4 φορές περισσότερα ως προς τον αριθμό και πάνω από 2 φορές σε όρους χωρητικότητας.

Η μέση χωρητικότητα ενός ελληνόκτητου υπό ναυπήγηση πλοίου σήμερα είναι 88.748 dwt σε σύγκριση με 62.237 dwt για τον παγκόσμιο στόλο. Τα υπό παραγγελία πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών δεν είναι όμως μόνο μεγαλύτερα, αλλά είναι επίσης εξοπλισμένα με τελευταίας τεχνολογίας περιβαλλοντικά συστήματα. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε έναν ολοένα και πιο σύγχρονο και περιβαλλοντικά φιλικό στόλο.

Αλλωστε, η απανθρακοποίηση της διεθνούς ναυτιλίας αποτελεί ίσως τη μεγαλύτερη πρόκληση του κλάδου. Σε σύγκριση, πάντως, με άλλους κλάδους μεταφορών, η ναυτιλία είναι 4 φορές πιο ενεργειακά αποδοτική από τις οδικές μεταφορές και 116 φορές πιο ενεργειακά αποδοτική από τις αεροπορικές μεταφορές.

Η συνεισφορά στην ελληνική οικονομία

Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της οικονομίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι η άμεση και έμμεση συνεισφορά της στην ελληνική οικονομία κυμαίνεται μεταξύ 6,5% έως 8% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ).

Όπως αναφέρεται στη σχετική έκθεση, εκτός από τη δημιουργία εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας άμεσα και έμμεσα, οι θαλάσσιες μεταφορές συνεισφέρουν σταθερά δισεκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της χώρας. Τα τελευταία 20 χρόνια, οι εισπράξεις από τη ναυτιλία ξεπέρασαν τα 263 δισεκατομμύρια ευρώ, μετριάζοντας το εμπορικό έλλειμμα της χώρας. Επιπλέον, η ελληνική ναυτιλία αποτελεί το θεμέλιο για έναν συνεχώς αναπτυσσόμενο τομέα ναυτιλιακών υπηρεσιών στην χώρα, προσελκύοντας επενδύσεις, εξειδικευμένο προσωπικό και ενισχύοντας την καινοτομία. Όντας ο μεγαλύτερος cross-trader στον κόσμο, η ελληνική ναυτιλία αποτελεί στρατηγικό πλεονέκτημα για τη χώρα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v