Τρία επενδυτικά projects, προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ, έχει δρομολογήσει ο όμιλος Calilo στην Ίο, με στόχο την ενίσχυση της παρουσίας του στο κυκλαδίτικο νησί. Το επενδυτικό πλάνο του ομίλου, ο οποίος διαθέτει ήδη δύο ξενοδοχεία και πέντε χώρους εστίασης στο νησί, προβλέπει την ανάπτυξη τριών Σύνθετων Τουριστικών Καταλυμάτων, που θα περιλαμβάνουν ξενοδοχεία και επιπλωμένες κατοικίες, και ενός συνεδριακού κέντρου.
Σημειώνεται ότι και τα τρία projects, τα οποία βρίσκονται σε διαδικασία αδειοδότησης και εκπόνησης των σχετικών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και των αντίστοιχων Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικής Επένδυσης (ΕΣΧΑΣΕ), έχουν υπαχθεί στο καθεστώς Στρατηγικών Επενδύσεων.
Το πρώτο project αφορά την ανάπτυξη ενός Σύνθετου Τουριστικού Καταλύματος, του Calilo Loemo, το οποίο θα περιλαμβάνει ένα ξενοδοχείο 5 αστέρων, δυναμικότητας 95 κλινών, 25 τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες και ένα συνεδριακό κέντρο. Η επένδυση, που θα δημιουργήσει 86 άμεσες θέσεις εργασίας, θα υλοποιηθεί σε μία έκταση περίπου 600 στρεμμάτων στις περιοχές Κουμπάρα-Διακοφτό και Φάρος.
Η δεύτερη ανάπτυξη αφορά τη δημιουργία ενός ακόμη Σύνθετου Τουριστικού Καταλύματος στην περιοχή Πικρί Νερό. Το έργο προβλέπει τη δημιουργία ενός 5άστερου ξενοδοχείου 84 κλινών, 15 τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών και ενός παραθεριστικού-τουριστικού χωριού με 37 επιπλέον κατοικίες. Η επένδυση θα υλοποιηθεί σε μία έκταση περίπου 930 στρεμμάτων.
Το τελευταίο επενδυτικό έργο του ομίλου αφορά την ίδρυση ενός επιπλέον Σύνθετου Τουριστικού Καταλύματος, δυναμικότητας 280 κλινών, με 80 επιπλωμένες κατοικίες. Το project θα πραγματοποιηθεί σε μία έκταση περίπου 7.500 στρεμμάτων στην ευρύτερη περιοχή του Μαγγαναρίου, στη θέση Παπάς - Λουκάς.
Η στρατηγική ανάπτυξης
«Υπάρχουν τρία μοντέλα ανάπτυξης κατά τη γνώμη μας. Το μηδενικό μοντέλο, βάσει του οποίου δεν κάνουμε τίποτα και αφήνουμε τα νησιά και τη χώρα όπως είναι. Ένα τέτοιο μοντέλο δεν είναι βιώσιμο μακροπρόθεσμα γιατί είναι αδύνατο να επιβιώσει μία τουριστική χώρα όπως η Ελλάδα χωρίς τουριστική ανάπτυξη», είπε ο Αγγελος Μιχαλόπουλος, εμπνευστής του ομίλου Calilo, στο πλαίσιο παρουσίασης των σχεδίων του.
«Το δεύτερο μοντέλο είναι το "μοντέλο των πάντων", όπως έχουν αναπτυχθεί η Μύκονος και η Σαντορίνη. Βάσει αυτού του μοντέλου ουσιαστικά αναπτύσσουμε “αφόρητα” για το περιβάλλον αλλά πολύ καλά για την τσέπη. Το μοντέλο αυτό έχει ημερομηνία λήξης και είμαι χαρούμενος που δεν είμαστε Ισπανοί και δεν έχουμε διαλύσει τις παραλίες μας. Εχουμε το πλαίσιο για τους αιγιαλούς, έχουμε ζώνες και χαμηλή δόμηση κοντά στη θάλασσα».
«Το τρίτο μοντέλο είναι αυτό που εμείς προκρίνουμε και είναι το "μοντέλο του 1%". Βάσει αυτού του μοντέλου, σκοπεύουμε να χτίσουμε το 1% των εκτάσεων που έχουμε και να αφήσουμε το 99% αδόμητο. Οικονομικά είναι εφικτό όσο έχουμε υπηρεσίες υψηλού επιπέδου και χαμηλή δόμηση για να μη χάσει το προϊόν την ταυτότητά του», προσέθεσε ο Αγγ. Μιχαλόπουλος, o «Λύκος» στη Wall Street όπως έχει επικρατήσει να τον λένε λόγω της δραστηριοποίησής του στον χρηματο-οικονομικό κλάδο.
Σύμφωνα με τους επιτελείς του ομίλου, σε συνολική έκταση 8.914 στρεμμάτων, προβλέπεται η δημιουργία έργων με συντελεστή δόμησης 0,05%, πολύ χαμηλότερο από το συντελεστή 0,2% που ορίζεται βάσει νόμου.
Στο πλαίσιο του εν λόγω σχεδίου, που θα συντελέσει στη δημιουργία περισσότερων από 418 άμεσων και περίπου 1.000 έμμεσων θέσεων εργασίας, το τουριστικό προϊόν της Ίου θα ενισχυθεί με περίπου 1.000 κλίνες, 121 τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες, 37 κατοικίες και 1 συνεδριακό κέντρο.
Μάλιστα, όπως τόνισαν, ο όμιλος ακολούθησε αντίστοιχη στρατηγική κατά την ανάπτυξη των δύο πρώτων του ξενοδοχείων στην Ιο, των «Calilo» και «Agalia», εφαρμόζοντας συντελεστή δόμησης 4,5% και 7,5% αντίστοιχα, χαμηλότερο από το 10% που ορίζεται νομικά.
«Ο νόμος στα 4 στρέμματα δίνει το δικαίωμα να χτίσουμε ένα σπίτι 225-250 τ.μ. Αυτό που λέμε εμείς είναι ότι θέλουμε να χτίσουμε το 1%. Αυτοπεριοριζόμαστε. Ο νόμος των Στρατηγικών Επενδύσεων είναι εξαιρετικός αφού περιορίζει τη δόμηση αρκετά. Εμείς λέμε ότι μπορούμε να χτίσουμε το 1/5 του δικαιώματος που μας δίνουν οι στρατηγικές επενδύσεις και να αφήσουμε το υπόλοιπο ανέγγιχτο, διότι αλλιώς το νησί θα γίνει ένα πρώην όμορφο νησί», είπε ο ιδρυτής του ομίλου Calilo.
Σημειώνεται ότι ο Αγγ. Μιχαλόπουλος από το 2003 μέχρι σήμερα έχει αγοράσει συνολικά περίπου 27.000-30.000 στρέμματα από τα 108.000 στρέμματα έκτασης του νησιού. «Έχουμε αγοράσει 202 οικόπεδα από 2.137 ανθρώπους συνολικά. Αν και αναπτύσσουμε μόνο το 1% των εκτάσεων, αγοράσαμε περίπου 30.000 στρέμματα γιατί έτσι μπορούμε να προστατεύσουμε το νησί. Με αυτόν τον τρόπο, το υπόλοιπο νησί δεν θα γίνει Λαγανάς», είπε.
Στο πλαίσιο των νέων επενδύσεων που έχει δρομολογήσει ο όμιλος, έχει προχωρήσει στην εκπόνηση ενός ειδικά καταρτισμένου Περιβαλλοντικού Σχεδίου Δράσης, όπου μεταξύ άλλων διατυπώνει επίσημα τη δέσμευση του ελληνικού ομίλου για αξιοποίηση του 1% των εκτάσεων που περιλαμβάνονται στις τρεις στρατηγικές επενδύσεις στην Ίο και στη συγκρότηση ενός Περιβαλλοντικού Παρατηρητηρίου, του πρώτου στην Ελλάδα.
Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο ένταξης των ξενοδοχείων του ομίλου κάτω από την ομπρέλα κάποιας διεθνούς αλυσίδας, ο Αγγ. Μιχαλόπουλος είπε: «Επιλέξαμε και επιλέγουμε να μη συνεργαστούμε με μία διεθνή ξενοδοχειακή εταιρεία και να μη δώσουμε τεράστια “στάμπα” στο νησί, γιατί θα πρέπει να δώσουμε μέρος του DNA και του ήθους μας. Προχωρά με σταθερά και μεθοδικά βήματα».
Αναφερόμενος, δε, στις αντιδράσεις που έχει εγείρει κατά καιρούς η επιχειρηματική του δραστηριότητα στην Ίο, είπε: «Είναι λογικό όπου υπάρχει δράση, να υπάρχει και αντίδραση. Ένα νησί είναι μία κοινωνία στην οποία δεν μπορεί να υπάρχει μόνο μία άποψη. Οι απόψεις αυτές είναι διαφορετικές από τις δικές μας, αλλά μας κάνουν καλό».
Το προφίλ του ομίλου
Η στρατηγική ανάπτυξης του ομίλου, όπως την ανέπτυξε η Έρικα Μιχαλοπούλου, Διευθύντρια Στρατηγικής Ανάπτυξης και Εμπορικών Σχέσεων του ομίλου Calilo, εδράζεται σε τρεις άξονες. «Επικεντρωνόμαστε σε ήπια τουριστική ανάπτυξη, με επενδύσεις εξαιρετικά χαμηλής δόμησης που προσφέρουν προστιθέμενη αξία στην τοπική κοινωνία και οικονομία, δίνουμε έμφαση στην ποιότητα και στην καινοτομία, με γνώμονα τον σεβασμό στον τοπικό χαρακτήρα του νησιού, συνυπάρχοντας αρμονικά με την τοπική κοινωνία».
Ο όμιλος δραστηριοποιείται στο κυκλαδίτικο νησί από το 2012 και σήμερα διαθέτει δύο ξενοδοχεία, το Calilo Resort και το Agalia Luxury Suites και τέσσερις χώρους εστίασης, το Pathos Sunset Lounge, το Taste of Joy Restaurant, το Free Beach Bar, το Erego Beach Bar & Restaurant και το Steps Bar. Σε ό,τι αφορά το μίγμα των επισκεπτών των δύο ξενοδοχείων του ομίλου, η πλειονότητα προέρχεται από το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ και το Ισραήλ, ενώ το 20% των τουριστών είναι Έλληνες.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, η μέση ημερήσια τιμή (ADR) στα ξενοδοχεία του ομίλου το 2023 διαμορφώθηκε σε 1.227 ευρώ, αντιστοιχώντας σε μία αύξηση 142% σε σχέση με το 2019. Αντίστοιχα, το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar) ανήλθε στα 704,58 ευρώ το 2023, ενισχυμένο κατά 247% σε σχέση με το 2019.