Ευρωπαϊκός τουρισμός: Αύξηση ταξιδιωτικών δαπανών 14,3%

Σε τροχιά ανάκαμψης η τουριστική βιομηχανία στην Ευρώπη. Οι λόγοι και οι προκλήσεις, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδίων.

Ευρωπαϊκός τουρισμός: Αύξηση ταξιδιωτικών δαπανών 14,3%

Σε επίπεδα-ρεκόρ αναμένεται να κινηθούν φέτος οι ταξιδιωτικές δαπάνες στην Ευρώπη, με τις προβλέψεις να παραπέμπουν σε αύξηση 14,3% σε σύγκριση με το 2023. Βάσει των στοιχείων, οι τουρίστες εκτιμάται ότι θα ξοδέψουν περί τα 742,8 δισ. ευρώ στη Γηραιά Ηπειρο, δίνοντας σημαντική ώθηση στις επιχειρήσεις που επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού.

Η αύξηση των ταξιδιωτικών δαπανών αποδίδεται τόσο στον πληθωρισμό όσο και στις εξελισσόμενες προτιμήσεις των ταξιδιωτών, οι οποίοι είτε επιλέγουν διακοπές μεγαλύτερης διάρκειας είτε διαφορετικές εμπειρίες, σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της τριμηνιαίας έκθεσης «European Tourism Trends & Prospects», που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδίων (ETC). Η Γερμανία, πάντως, εκτιμάται ότι θα είναι η κύρια πηγή ταξιδιωτικών δαπανών, αντιπροσωπεύοντας το 16% του συνόλου στην Ευρώπη το 2024.

Σε γενικές γραμμές, βάσει της σχετικής έκθεσης, ο ευρωπαϊκός τουρισμός καταγράφει ισχυρή ανάκαμψη τους πρώτους μήνες του 2024. Με βάση τα στοιχεία, οι αφίξεις των τουριστών εκτός Ευρώπης σημείωσαν άνοδο 7,2% και οι διανυκτερεύσεις αύξηση 6,5% το α’ τρίμηνο του έτους σε σχέση με το 2019. Οι αριθμοί αυτοί συνάδουν με την ανοδική τάση που παρατηρήθηκε το 2023, όταν η ψαλίδα σε επίπεδο αφίξεων ξένων ταξιδιωτών περιορίστηκε στο 1,2% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019 και σε επίπεδο διανυκτερεύσεων έκλεισε στο μείον 0,2% συγκριτικά με τα προ πανδημίας νούμερα.

Πού οφείλεται η ανάκαμψη

Η ανάκαμψη, όπως επισημαίνεται στη σχετική έκθεση, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην έντονη ζήτηση για ενδοπεριφερειακά ταξίδια που τροφοδοτούνται από τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ολλανδία. Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει και η ζήτηση από τις ΗΠΑ, η οποία εξακολουθεί να είναι η σημαντικότερη αγορά μεγάλων αποστάσεων για την Ευρώπη.

Οι προορισμοί στη Νότια Ευρώπη δίνουν τον τόνο σε ό,τι αφορά την ανάκαμψη του αριθμού διεθνών επισκεπτών σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019. Από αυτούς ξεχωρίζουν η Σερβία (+47%), η Βουλγαρία (+39%), η Τουρκία (+35%), η Μάλτα (+35%), η Πορτογαλία (+17%) και η Ισπανία (+14%).

Οι σκανδιναβικές χώρες παρατηρούν επίσης αύξηση της τουριστικής δραστηριότητας, καθώς οι διανυκτερεύσεις αυξήθηκαν πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδα. Αυτή η άνοδος είναι ιδιαίτερα εμφανής για τη Νορβηγία (+18%), τη Σουηδία (+12%) και τη Δανία (+9%).

Την ίδια στιγμή, οι χώρες της περιοχής της Βαλτικής συνεχίζουν να υστερούν λόγω των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία, με τη Λετονία να καταγράφει τις χαμηλότερες διεθνείς αφίξεις μετά την πανδημία (-34%), ακολουθούμενη από την Εσθονία (-15%) και τη Λιθουανία (-14%).

Ως προς τις μακρινές αγορές, οι ΗΠΑ και ο Καναδάς κυριαρχούν, ακολουθώντας τις τάσεις του 2023. Αύξηση κατά το α’ τρίμηνο του έτους σημειώθηκε επίσης στον αριθμό των ταξιδιωτών από τη Λατινική Αμερική, ιδιαίτερα τη Βραζιλία. Αντίθετα, αν και η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού παρουσιάζει σημάδια βελτίωσης σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο, η ανάκαμψη παραμένει μέτρια. Είναι ενδεικτικό ότι ενώ οι Κινέζοι ταξιδιώτες αρχίζουν να επιστρέφουν στην Ευρώπη, η ανάκαμψη από την Ιαπωνία εξακολουθεί να είναι αργή.

Οι προκλήσεις

Με βάση την έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων (ETC), οι πληθωριστικές πιέσεις και η γεωπολιτική αβεβαιότητα εγείρουν έντονη ανησυχία για την πορεία της ευρωπαϊκής τουριστικής βιομηχανίας. Ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζει να επηρεάζει τις τουριστικές ροές, ιδιαίτερα στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.

Εν τω μεταξύ, ο πόλεμος μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς επηρεάζει πλέον σημαντικά τα ταξίδια από το Ισραήλ προς την Ευρώπη, με τις ισραηλινές αφίξεις να έχουν μειωθεί κατά 54% σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2023. Την ίδια στιγμή, για τους επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου, το κόστος διαμονής (59%), το λειτουργικό κόστος (52%) και οι ελλείψεις προσωπικού (52%) θεωρούνται οι μεγαλύτερες προκλήσεις.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v