Η ανησυχία για το τι μπορεί να φέρει η επόμενη μέρα, αλλά και ο κίνδυνος να βυθιστεί στο χάος η ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής, εντείνουν τους πονοκέφαλους και για το παγκόσμιο εμπόριο, καθώς είναι ανοιχτά όλα τα σενάρια στηνπεριοχή.
Οι φόβοι εστιάζουν κυρίως στο πως μπορεί να κινηθεί η Τεχεράνη από δω και πέρα, κλείνοντας για παράδειγμα τα Στενά του Ορμούζ, ένα θαλάσσιο πέρασμα με μεγάλη στρατηγική σημασία, αν αναλογιστεί κανείς ότι από εκεί περνά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του πετρελαίου που μεταφέρεται μέσω θαλάσσης.
Είναι ένας μοχλός πίεσης τον οποίο έχει χρησιμοποιήσει και στο παρελθόν το Ιράν, δηλαδή η δεσπόζουσα θέση που κατέχει στα στενά του Ορμούζ και που του δίνει τη δυνατότητα, αν θέλει να περιορίσει ή και να διακόψει εντελώς τις ροές πετρελαίου. Συνεπώς, όλοι περιμένουν να δουν αν μέσα στα επόμενα 24ωρα θα υπάρξει κάποια απόφαση του Ιράν να παρέμβει στα Στενά του Ορμούζ.
Περίπου το ένα τέταρτο των παγκόσμιων ποσοτήτων πετρελαίου που διακινούνται δια θαλάσσης περνάνε από τα Στενά του Ορμούζ, μεταδίδει η ΕΡΤ. Είναι λοιπόν η μεγάλη ανησυχία, αν συμβεί οτιδήποτε και περιοριστούν από εκεί οι ροές, τότε θα πρέπει ή να αντισταθμιστούν, παραγωγή πετρελαίου από άλλες πετρελαιοπαραγωγές χώρες ή να είμαστε έτοιμοι να το πετρέλαιο να σκαρφαλώνει πολύ ψηλά.
Παράλληλα, εκτός από το τι μπορεί να συμβεί με τις ροές πετρελαίου από τα Στενά του Ορμούζ, αναλυτές φοβούνται ότι τα εμπορικά πλοία θα έχουν πρόβλημα, τα οποία έτσι κι αλλιώς απέφευγαν την Ερυθρά Θάλασσα τους τελευταίους τρεις-τέσσερις μήνες και έκαναν το γύρο της Αφρικής για να έρθουν στην Ευρώπη.
Φοβούνται λοιπόν ότι αυτή η τακτική θα συνεχιστεί και θα ενταθεί. Αυτό σημαίνει πολύ μεγαλύτερης διάρκειας εμπορικά ταξίδια, μεγαλύτερα κόστη και βέβαια αυτό θα αποτυπωθεί και στα κοντέινερ.
Η παγκόσμια κατανάλωση εάν υπάρξει κλιμάκωση της ανάφλεξης και εκεί υπάρχει φόβος ότι θα υποχωρήσει περαιτέρω, σε μία παγκόσμια οικονομία η οποία έτσι και αλλιώς είναι αδύναμη, ενώ και στην Ελλάδα ο αντίκτυπος προκαλεί πονοκεφάλους στο μέτωπο της οικονομίας.
Τα επενδυτικά κεφάλαια ήδη κρατούν στάση αναμονής, γι’ αυτό άλλωστε και βλέπουμε τα χρηματιστήρια και είναι τα περισσότερα στο κόκκινο, ενώ αντιθέτως ανεβαίνει ο χρυσός και βέβαια θα δούμε από Δευτερα πώς θα ανοίξουν οι αγορές.
Να θυμηθούμε λίγο που ήταν πριν από περίπου ένα μήνα το πετρέλαιο, για να καταλάβουμε ότι ήδη οι αγορές είχαν δει ότι ερχόταν αυτή η κορύφωση της κρίσης. Τώρα μιλάμε για το βαρέλι στα 90,4 δολάρια, ενώ στις 22 Μαρτίου ήταν στα 84,8, σχεδόν δηλαδή 6 δολάρια πάνω.
Η βενζίνη στην Ελλάδα ήταν στο 1,90, πήγε στο 1,96 μέσα σε ένα μήνα. Το φυσικό αέριο, αν και είναι σχετικά ανεκτά ακόμα, το 37 ευρώ που βλέπουμε είναι μια σχετικά ανεκτή τιμή. Ωστόσο, αν σκεφτεί κανένας ότι ήταν στα 23 ευρώ πριν από περίπου ενάμιση μήνα, καταλαβαίνει ότι είμαστε σε ανοδική πορεία.
Ευρώ – δολάριο που μας επηρεάζει δυστυχώς και πληθωριστικά βλέπουμε ότι ενισχύεται. Μάλλον χάνει δύναμη το ευρώ έναντι του δολαρίου. Ήταν στο 1,09 πήγε στο 1,06 μέσα σε ένα μήνα.
Τα ναύλα στα κοντέινερ είναι στα 3.500 δολάρια. Βέβαια, όταν είχαν χτυπήσει οι Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα είχαν φτάσει και 5.500. Ωστόσο, και αυτό το 3.500 είναι αρκετά υψηλότερη τιμή σε σχέση με αυτή που είχαμε πριν από 4-5 χρόνια.
Ο χρυσός, που και αυτό το λέγαμε πριν, που θεωρείται ασφαλές καταφύγιο όταν βλέπουμε το χρυσό και ανεβαίνει, σημαίνει ότι η παγκόσμια οικονομία πάει προς στασιμότητα ή ύφεση. Ο χρυσός λοιπόν είναι στα 2.400 δολάρια η ουγγιά, ενώ πριν από ένα χρόνο ήταν περίπου στα 2.000 δολάρια.
Επίσης τα τρόφιμα, σημαντικά εμπορεύματα, όμως το καλαμπόκι μέσα σε ένα μήνα ο τόνος από τα 178 ευρώ πήγε στα 194 και το σιτάρι ο τόνος πάλι μέσα σε περίπου ένα μήνα πήγε από τα 197 ευρώ στα 204 ευρώ.
ΠΗΓΗ: ΕΡΤ