Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιατί οι Ελληνες καταναλωτές «αγάπησαν» τα leftovers

Πώς το κόστος ζωής έχει αλλάξει το mentalité των Ελλήνων καταναλωτών. Τι δείχνει έρευνα της NielsenIQ και σε ποια θέση σκοράρουν οι Έλληνες έναντι του παγκόσμιου μέσου όρου στην απαισιοδοξία. 

Γιατί οι Ελληνες καταναλωτές «αγάπησαν» τα leftovers

Αποκλιμάκωση των τιμών, που είχαν πιάσει «ταβάνι», κατέγραψε τις πρώτες 10 εβδομάδες του έτους η NielsenIQ, που υπολογίζει τον πληθωρισμό στο 1%, την ανάπτυξη των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ σε αξία στο 3% και του όγκου των πωλήσεων στο 2%.

Μάλιστα τις δύο πρώτες εβδομάδες του Μαρτίου, για τις οποίες υπάρχουν στοιχεία, οι τιμές σημείωσαν πτώση 1,8%. Για το τελευταίο εύρημα ο επικεφαλής της NielsenIQ κ. Βάιος Δημοράγκας ανέφερε ότι δεν μπορεί να αποδοθεί με βεβαιότητα αν οφείλεται στα μέτρα κατά της ακρίβειας του υπουργού Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα. «Είναι πολύ νωρίς για να εξάγουμε συμπεράσματα για τις επιπτώσεις αυτών των μέτρων, αλλά είναι βέβαιο ότι από πλευράς ανάλυσης οι επόμενες εβδομάδες θα έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον», είπε.

Όμως ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχουν τα ποιοτικά στοιχεία της έρευνας για τη συμπεριφορά των καταναλωτών, που παρουσίασε χθες στο συνέδριο Food Retail της Boussias ο κ. Δημοράγκας. 

Για να ανταποκριθούν στο κόστος ζωής και στην ανασφάλεια την οποία αισθάνονται -σ.σ. Οι Έλληνες είναι πρωταθλητές στην απαισιοδοξία σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο- έχουν αλλάξει εκ βάθρων το καταναλωτικό τους μοντέλο.

Παραδείγματος χάριν, 1 στους 2 (ποσοστό 54%) περνά περισσότερο χρόνο στο σπίτι βγαίνοντας λιγότερο έξω, 1 στους 3 (ποσοστό 32%) προτιμά την εργασία από το σπίτι και 7 στους 10 (ποσοστό 67%) αγοράζει τις ποσότητες που πραγματικά χρειάζεται. Αντίστοιχο ποσοστό, δηλαδή 7 στους 10 (67%), αποφεύγει να πετάει φαγητό και 1 στους 2 (ποσοστό 47%) τρώει όλο και πιο συχνά τα περισσεύματα, για να μην πετάει φαγητό. 

Την ίδια στιγμή, το 69% των Ελλήνων καταναλωτών συγκρίνει τις τιμές, 6 στους 10 (ποσοστό 62%) επισκέπτεται το σούπερ μάρκετ με λίστα ενώ 2 στους 10 καταναλωτές χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο μέσα στο κατάστημα για να σιγουρευτούν ότι αγοράζουν κάποιο προϊόν στη σωστή τιμή. 

Η έρευνα επιβεβαιώνει επίσης ότι οι Έλληνες καταναλωτές είναι οι πλέον απαισιόδοξοι σχετικά με την προσωπική οικονομική τους κατάσταση. Και αυτή η συνθήκη αφορά το 53% του δείγματος στην έρευνα της NielsenIQ. Το ποσοστό αυτό είναι σχεδόν 20 μονάδες υψηλότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Την ίδια στιγμή, μόλις 2 στους 10 καταναλωτές πιστεύουν ότι η οικονομική τους κατάσταση θα βελτιωθεί μέχρι το τέλος του έτους, όταν σε παγκόσμιο επίπεδο το ποσοστό αυτό είναι στο 46%. 

Γιατί όμως ανησυχούν περισσότερο οι Έλληνες; Η αύξηση του κόστους ζωής παραμένει ο νούμερο ένα κίνδυνος για το 54% των Ελλήνων, όταν σε παγκόσμιο επίπεδο το ποσοστό αυτό είναι «μόλις» στο 38%. 

Στη δεύτερη θέση του top 10 των ανησυχιών βρίσκονται οι λογαριασμοί κοινής ωφέλειας για πάνω από 1 στους 4 Έλληνες -διεθνώς το ποσοστό αυτό είναι στο 19%- και η γενικότερη οικονομική κατάσταση σε ποσοστό 18% από 17% παγκοσμίως. Εργασιακή ανασφάλεια έχει το 15% από 5% που είναι διεθνώς, ακολουθεί η εγκληματικότητα με ποσοστό 14%, το κόστος των καυσίμων και γενικότερα το μεταφορικό κόστος σε ποσοστό 13% από 9% διεθνώς ενώ μικρότερη είναι η ανησυχία των Ελλήνων, απ’ ό,τι διεθνώς, για την παγκόσμια κατάσταση. Το ποσοστό των Ελλήνων που ανησυχεί είναι στο 11% από 12% παγκοσμίως όπως και για την προσωπική ευημερία, για την οποία ανησυχεί το 9% των Ελλήνων έναντι 10% διεθνώς. 

Στην 9η θέση βρίσκεται η στεγαστική κρίση σε ποσοστό 9% με ανοδική τάση -διεθνώς δεν υπάρχει στη δεκάδα- ενώ για τα θέματα υγείας (εκτός Covid) ανησυχεί το 5%. Αυτή η ανησυχία σε παγκόσμιο επίπεδο δεν βρίσκεται στη δεκάδα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v