Τίτλοι τέλους σε χριστουγεννιάτικους μποναμάδες και... pass

Υπό πίεση ο στόχος για ανάπτυξη 2,9% φέτος. Οι αλλαγές στο Σύμφωνο Σταθερότητας οδηγούν σε κυβερνητική αναδίπλωση ως προς τις παροχές. Το «υπερπλεόνασμα» θα κατευθύνεται για μείωση χρέους. Μακροπρόθεσμο πρόγραμμα ως το 2028.

Τίτλοι τέλους σε χριστουγεννιάτικους μποναμάδες και... pass

Τίτλους τέλους στους χριστουγεννιάτικους μποναμάδες ρίχνει η εφαρμογή των νέων δημοσιονομικών κανόνων μετά τις αλλαγές στο Σύμφωνο Σταθερότητας.

Κλείνει έτσι ένα κεφάλαιο το οποίο άνοιξε με τη διανομή των λεγόμενων «υπερπλεονασμάτων» στα χρόνια κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και συνεχίστηκε στη λογική του πρόσθετου δημοσιονομικού χώρου από την κυβέρνηση της ΝΔ.

Ο Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας χθες στη Βουλή, ήταν σαφής. «… αν ένα έτος πετύχουμε παραπάνω έσοδα από το προβλεπόμενο, δεν θα έχουμε τη δυνατότητα να τα μοιράσουμε σε παροχές. Αλλά και αντίστροφα, αν έχουμε λιγότερα έσοδα, δεν θα είμαστε υποχρεωμένοι να προβούμε σε περικοπές δαπανών», τόνισε ο ΥΠΕΘΟ, συμπληρώνοντας πως «με αυτόν τον τρόπο αποθαρρύνουμε υπέρμετρη αύξηση δαπανών σε καλές οικονομικές περιόδους -η οποία λειτουργεί πληθωριστικά- και ταυτόχρονα προστατεύουμε τις δημόσιες δαπάνες σε περιόδους οικονομικής ύφεσης. Δεν ξοδεύουμε τα περισσεύματα. Τα κρατάμε ώστε τις δύσκολες περιόδους να μην υπάρχει πίεση στους πολίτες, όπως αυτή που υπήρξε για τους Έλληνες πολίτες την προηγούμενη δεκαετία».

Το νέο σκηνικό

Το νέο σκηνικό όσον αφορά ενδεχόμενες πρόσθετες εκτός προϋπολογισμού παροχές στο τέλος της χρονιάς θα εφαρμοστεί ξεκάθαρα από το 2025, ενώ έχει αυξημένες πιθανότητες εφαρμογής ήδη και από το 2024.

Αρμόδιες πηγές σημειώνουν πως το βαρόμετρο με βάση τους νέους κανόνες μετατοπίζεται από την επίτευξη των στόχων πρωτογενών πλεονασμάτων στη συγκράτηση της αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών εντός των προβλεπόμενων ορίων.

Έτσι, ακόμα και αν προκύψει αυξημένο πρωτογενές αποτέλεσμα στη βάση καλύτερων επιδόσεων από τις προβλεπόμενες στα έσοδα, αν οι δαπάνες είναι στην κόψη των στόχων, δεν προκύπτει πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος, όπως εξηγούν οι ίδιες πηγές, και το «υπερπλεόνασμα» θα κατευθύνεται για μείωση του χρέους.

Μοναδική χαραμάδα πρόσθετων μέτρων στήριξης φέτος θα μπορούσε να προκύψει, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, από πιθανή υποεκτέλεση των προβλεπόμενων δαπανών, «κάτι το οποίο επί του παρόντος δεν φαίνεται».

Διμερές συμβόλαιο με την Κομισιόν

Οι νέοι δεσμευτικοί για την κυβέρνηση στόχοι θα προκύψουν το καλοκαίρι. Στα τέλη Ιουνίου, η Κομισιόν αναμένεται να δημοσιεύσει τους νέους στόχους για την περίοδο 2025-28 για όλες τις χώρες, με τα λεγόμενα διμερή συμβόλαια.

Με βάση αυτόν τον οδικό χάρτη, στο τέλος Σεπτεμβρίου το ΥΠΕΘΟ θα υποβάλει στην Κομισιόν σε νέα μορφή αυτό που τα προηγούμενα χρόνια αποκαλούσαμε Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, το Fiscal Structural Plan, στο οποίο η κυβέρνηση θα συμμορφώνεται με τους νέους στόχους που θα έχει συμφωνήσει με την Κομισιόν. Θα καλύπτει την περίοδο έως και το 2028.

Νωρίτερα, στο τέλος Απριλίου, το ΥΠΕΘΟ θα υποβάλει στην Κομισιόν το Πρόγραμμα Σταθερότητας σε απολύτως συνοπτική μορφή για τα έτη 2024 και 2025. «Κλειδωμένες» θεωρούνται οι προβλέψεις για πρωτογενές πλεόνασμα 2,1% του ΑΕΠ φέτος και του χρόνου, αλλά και για αποκλιμάκωση του μέσου πληθωρισμού στο 2,6% φέτος και στο 2% το 2025.

Αντίθετα, υπό συζήτηση είναι οι στόχοι για τον ρυθμό ανάπτυξης, καθώς σχεδόν σε όλες τις χώρες της ευρωζώνης -και συνολικά στην ευρωζώνη- κυριαρχούν οι καθοδικές αναθεωρήσεις. Υπ' αυτό το πρίσμα πιθανό θεωρείται και για την ελληνική οικονομία ο πήχης της ανάπτυξης φέτος να υποχωρήσει αισθητά σε σχέση με το 2,9% που προβλέπει ο προϋπολογισμός.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v