Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Πατάει γκάζι» η μεταποίηση, μεγάλη άνοδος στα κόστη

Απότομη αύξηση παραγωγής και νέων παραγγελιών καταγράφει η S&P. Έντονη αύξηση του κόστους εισροών λόγω των προβλημάτων στην αλυσίδα εφοδιασμού. Στις 56,9 μονάδες ενισχύθηκε ο δείκτης PMI.

«Πατάει γκάζι» η μεταποίηση, μεγάλη άνοδος στα κόστη

Ο ελληνικός μεταποιητικός τομέας παρέμεινε σε άριστη κατάσταση υγείας τον Μάρτιο παρά τα προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού, καθώς η παραγωγή και οι νέες παραγγελίες αυξήθηκαν με εντονότερους ρυθμούς, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της έρευνας PMI® από την S&P Global.

Η συνολική βελτίωση των λειτουργικών συνθηκών ήταν σε γενικές γραμμές απότομη και υποστηρίχθηκε από την ενισχυμένη ζήτηση των πελατών από το εσωτερικό και το εξωτερικό. Οι διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού εξακολούθησαν να επιβαρύνουν τις προσπάθειες ανασυγκρότησης των αποθεμάτων και ώθησαν προς τα πάνω τις τιμές των εισαγόμενων αγαθών, ωστόσο, οι αγορές εισροών αυξήθηκαν έντονα.

Παρά την υποχώρηση της επιχειρηματικής εμπιστοσύνης ως προς τις προοπτικές σχετικά με την παραγωγή, οι εταιρείες αύξησαν τον αριθμό των εργαζομένων με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Απρίλιο του 2022, λόγω της συνεχιζόμενης αύξησης των νέων πωλήσεων.

Εν τω μεταξύ, οι πιέσεις επί του κόστους ενισχύθηκαν λόγω των διαταραχών στα δρομολόγια εφοδιαστικής μέσω της διώρυγας του Σουέζ. Οι εταιρείες εξακολούθησαν να μετακυλίουν το υψηλότερο κόστος στους πελάτες, καθώς οι τιμές χρέωσης αυξήθηκαν με ιστορικά υψηλό ρυθμό.

Κλείνοντας στις 56.9 μονάδες τον Μάρτιο, ο εποχικά προσαρμοσμένος Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών της S&P Global για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers’ Index™ - PMI®) κατέγραψε τιμή πάνω από τις 55.7 μονάδες του Φεβρουαρίου και υπέδειξε την ταχύτερη βελτίωση της υγείας του τομέα από τον Φεβρουάριο του 2022. Ο ρυθμός ανάπτυξης επιταχύνθηκε για έκτο συνεχή μήνα και ήταν αισθητά πάνω από την τάση που επικρατεί στην έρευνα.

Στην άνοδο της τιμής του κύριου δείκτη συνέβαλε η εντονότερη αύξηση των νέων παραγγελιών που έλαβαν οι Έλληνες κατασκευαστές. Η αύξηση των νέων πωλήσεων ήταν η εντονότερη που έχει καταγραφεί από τον Νοέμβριο του 2021, καθώς οι εταιρείες απέδωσαν την άνοδο στη μεγαλύτερη ζήτηση από πελάτες του εσωτερικού και του εξωτερικού. Στην πραγματικότητα, η αύξηση των νέων παραγγελιών εξαγωγών επιταχύνθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί σε διάστημα μεγαλύτερο των δύο ετών.

Ως εκ τούτου, οι παραγωγοί αγαθών αύξησαν τους όγκους παραγωγής, καθώς τα επίπεδα παραγωγής αυξήθηκαν με τον εντονότερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Αύγουστο του 2021. Παράλληλα με τη συνεχιζόμενη και ισχυρή άνοδο των νέων εργασιών, οι εταιρείες συνέδεσαν την αύξηση της παραγωγής με
επενδύσεις σε αποτελεσματικότερες παραγωγικές διαδικασίες

Κατ’ αναλογία με την εντονότερη αύξηση των νέων παραγγελιών, οι Έλληνες κατασκευαστές αύξησαν τον αριθμό προσωπικού με ταχύτερο ρυθμό. Η αύξηση της απασχόλησης επιταχύνθηκε με τον δριμύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Απρίλιο του 2022, καθώς οι εταιρείες ανέφεραν μεγαλύτερο αριθμό εργαζομένων πλήρους και μερικής απασχόλησης.

Η αυξημένη παραγωγική ικανότητα επέτρεψε στις εταιρείες να συνεχίσουν να διεκπεραιώνουν εγκαίρως τον όγκο ανεκτέλεστων παραγγελιών, καθώς οι αδιεκπεραίωτες εργασίες μειώθηκαν με σταθερό ρυθμό. Παρ’ όλα αυτά, η απότομη αύξηση των νέων παραγγελιών επιβράδυνε τον ρυθμό μείωσης, καθώς οι εργασίες σε εκκρεμότητα μειώθηκαν με τον ασθενέστερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον περασμένο Αύγουστο.

Η διαταραχή στην αλυσίδα εφοδιασμού εξακολουθούσε να αποτελεί πρόβλημα για τους Έλληνες κατασκευαστές, καθώς οι χρόνοι παράδοσης των εισροών επιμηκύνθηκαν και πάλι σημαντικά τον Μάρτιο. Η απόδοση των προμηθευτών μειώθηκε σε ιστορικά απότομο βαθμό, λόγω της παράκαμψης των θαλάσσιων δρομολογίων για την αποφυγή της διώρυγας του Σουέζ.

Κατά συνέπεια, οι τιμές των εισαγόμενων υλικών αυξήθηκαν με ταχύτερο ρυθμό. Η συνολική επιβάρυνση κόστους αυξήθηκε με τον δριμύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Ιανουάριο του 2023, καθώς οι προμηθευτές αύξησαν το κόστος των πρώτων υλών και των μεταφορών.

Οι τιμές χρέωσης αυξήθηκαν για έβδομο συνεχή μήνα τον Μάρτιο, καθώς ο ρυθμός αύξησης ήταν ιστορικά υψηλότερος. Παρότι οι εταιρείες εξακολούθησαν να μετακυλίουν το υψηλότερο κόστος στους πελάτες, ο ρυθμός αύξησης των τιμών πώλησης εξασθένησε από τον Φεβρουάριο.

Κατ’ αναλογία με τις αυξημένες απαιτήσεις παραγωγής και λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις καθυστερήσεις στη ναυτιλία, οι Έλληνες κατασκευαστές αύξησαν τις αγορές εισροών με τον δριμύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Δεκέμβριο του 2021. Οι εταιρείες επεδίωξαν επίσης να αναπληρώσουν τα αποθέματα λόγω των ελλείψεων των υλικών. Τα αποθέματα εισροών και ετοίμων προϊόντων υποχώρησαν περαιτέρω, με τον βραδύτερο ωστόσο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Ιανουάριο του 2022 και τον Δεκέμβριου του 2023, αντίστοιχα.

Η Siân Jones, Επικεφαλής Οικονομολόγος της S&P Global Market Intelligence, σχολίασε:

«Ο ελληνικός μεταποιητικός τομέας εξακολούθησε να ενισχύεται τον Μάρτιο, λόγω της εντονότερης αύξησης της παραγωγής και των νέων παραγγελιών. Οι μεγαλύτερες επενδύσεις σε παραγωγικές διαδικασίες και η συνεχιζόμενη άνοδος της ζήτησης των πελατών στο εσωτερικό και το εξωτερικό στήριξε τη βελτίωση της απόδοσης του τομέα.

Οι εταιρείες αύξησαν την αγοραστική δραστηριότητα εισροών και τη δραστηριότητα προσλήψεων, καθώς οι μεγαλύτερες απαιτήσεις παραγωγής δημιούργησαν την ανάγκη αύξησης της παραγωγικής ικανότητας. Παρ’ όλα αυτά, τα προβλήματα της αλυσίδας εφοδιασμού που προέκυψαν από τη διαταραχή στα δρομολόγια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας επιβάρυναν την ανάπτυξη, καθώς οι χρόνοι παράδοσης προμηθειών επιμηκύνθηκαν και πάλι σημαντικά. Οι ελλείψεις παρεμπόδισαν τις προσπάθειες δημιουργίας αποθεμάτων και το κόστος εισαγόμενων αγαθών κινήθηκε ανοδικά.

Στην πραγματικότητα, η αύξηση του κόστους ανέκτησε τη δυναμική της, καθώς οι τιμές αυξήθηκαν με τον εντονότερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από το ξεκίνημα του 2023. Παρότι ιστορικά αυξημένος, ο ρυθμός αύξησης των χρεώσεων εξασθένησε λόγω των έντονων, ωστόσο λιγότερο αισιόδοξων, προσδοκιών σχετικά με την παραγωγή μέσα στο επόμενο έτος. Σύμφωνα με τις τρέχουσες προβλέψεις μας, η αύξηση των τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ) αναμένεται να εξασθενήσει στο 2.5% το 2024».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v