Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ανάκαμψη αλλά και ανατιμήσεις στην ελληνική μεταποίηση

Η υψηλότερη αύξηση των νέων παραγγελιών από τον Δεκέμβριο του 2021 καταγράφηκε τον Φεβρουάριο. Αύξηση των τιμών πώλησης με τον δριμύτερο ρυθμό της τελευταίας χρονιάς.

Ανάκαμψη αλλά και ανατιμήσεις στην ελληνική μεταποίηση

Ο ελληνικός μεταποιητικός τομέας υπέδειξε εντονότερη βελτίωση των λειτουργικών συνθηκών κατά τη διάρκεια του Φεβρουαρίου, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της έρευνας PMI από την S&P Global.

Η δριμύτερη αύξηση των νέων παραγγελιών που έχει καταγραφεί από το τέλος του 2021 βοήθησε στη συνολική ανάκαμψη, καθώς η αύξηση της παραγωγής σημείωσε τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί σε διάστημα δύο ετών. Οι αυξημένες απαιτήσεις παραγωγής προκάλεσαν δριμύτερη αύξηση της απασχόλησης και της αγοράς εισροών, καθώς οι εταιρείες παραμένουν έντονα αισιόδοξες σχετικά με τις προοπτικές ως προς την παραγωγή μέσα στο επόμενο έτος.

Παρ’ όλα αυτά, οι ελλείψεις σε πρώτες ύλες και οι καθυστερήσεις των προμηθευτών λόγω των προβλημάτων στις μεταφορές οδήγησαν σε περαιτέρω εξάντληση των αποθεμάτων και σε σταθερή αύξηση του κόστους εισροών. Ωστόσο, οι ευνοϊκότερες συνθήκες ζήτησης επέτρεψαν στις εταιρείες να μετακυλίσουν το υψηλότερο κόστος στους πελάτες, καθώς οι τιμές πώλησης αυξήθηκαν απότομα.

Κλείνοντας στις 55,7 μονάδες τον Φεβρουάριο, ο εποχικά προσαρμοσμένος Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών της S&P Global για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers’ Index - PMI) κατέγραψε τιμή πάνω από τις 54,7 μονάδες στο ξεκίνημα του έτους και υπέδειξε έντονη βελτίωση της υγείας του μεταποιητικού τομέα. Ο ρυθμός αύξησης επιταχύνθηκε για πέμπτο συνεχή μήνα και ήταν ο εντονότερος που έχει καταγραφεί σε διάστημα δύο ετών.

Στην άνοδο της τιμής του κύριου δείκτη συνέβαλε η σημαντική αύξηση των νέων παραγγελιών που έλαβαν οι Έλληνες κατασκευαστές. Τα στοιχεία του Φεβρουαρίου υπέδειξαν την ταχύτερη αύξηση των νέων πωλήσεων που έχει καταγραφεί από τον Δεκέμβριο του 2021, ενώ οι εταιρείες απέδωσαν την αύξηση στις ισχυρότερες συνθήκες ζήτησης από το εσωτερικό και το εξωτερικό. Επιπρόσθετα, οι νέες παραγγελίες εξαγωγών αυξήθηκαν με έντονο ρυθμό, τον ταχύτερο που έχει καταγραφεί από τις αρχές του 2022, καθώς αυξήθηκε η ζήτηση από τους πελάτες στην Ευρώπη.

Ως εκ τούτου, οι εταιρείες προσάρμοσαν προς τα πάνω τις απαιτήσεις παραγωγής, καθώς η παραγωγή αυξήθηκε με δριμύ ρυθμό τον Φεβρουάριο. Ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν ιστορικά ισχυρός και ο εντονότερος που έχει καταγραφεί σε διάστημα δύο ετών. Παράλληλα με τη μεγαλύτερη εισροή νέων παραγγελιών, οι εταιρείες ανέφεραν ότι η αυξημένη παραγωγή οφειλόταν σε προηγούμενες επενδύσεις στις λειτουργικές διαδικασίες για τη βελτίωση της αποδοτικότητας.

Κατ’ αναλογία με τις περισσότερες νέες παραγγελίες, οι Έλληνες παραγωγοί αγαθών αύξησαν τη δραστηριότητα πρόσληψης προσωπικού στα μέσα του πρώτου τριμήνου. Τα επίπεδα απασχόλησης αυξήθηκαν για τέταρτο συνεχή μήνα και με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον περασμένο Ιούλιο.

Η αύξηση του δυναμικού συνέβαλε στην ελάφρυνση των πιέσεων, καθώς τα επίπεδα αδιεκπεραίωτων εργασιών εξακολούθησαν να μειώνονται. Ο ρυθμός μείωσης των εργασιών σε εκκρεμότητα ήταν σε γενικές γραμμές σταθερός, παρότι υποχώρησε στον ασθενέστερο που έχει καταγραφεί από τον Αύγουστο του 2023.

Εν τω μεταξύ, οι κατασκευαστές αύξησαν τις τιμές πώλησης με δριμύ ρυθμό κατά τη διάρκεια του Φεβρουαρίου. Ο ρυθμός αύξησης των χρεώσεων ήταν ιστορικά αυξημένος και ο ταχύτερος που έχει
καταγραφεί σε διάστημα ενός έτους, καθώς οι εταιρείες ανέφεραν ότι οι ευνοϊκότερες συνθήκες ζήτησης τους επέτρεψαν να μετακυλίσουν το υψηλότερο κόστος στους πελάτες. Ωστόσο, το κόστος εισροών αυξήθηκε με ελαφρώς ηπιότερο ρυθμό.

Σύμφωνα με αναφορές, την αύξηση του κόστους προκάλεσαν οι τιμές των ναύλων, των μεταφορών και των πρώτων υλών, καθώς τα υλικοτεχνικά προβλήματα για τα αγαθά που συνήθως μεταφέρονται μέσω της διώρυγας του Σουέζ οδήγησαν σε ελλείψεις εισροών και σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις. Παρ’ όλα αυτά, ο ρυθμός αύξησης των τιμών εισροών ήταν βραδύτερος από τον μέσο όρο της έρευνας.

Η σοβαρή επιδείνωση της απόδοσης των προμηθευτών εμπόδισε τις προσπάθειες των εταιρειών να αναπληρώσουν τα αποθέματά τους τον Φεβρουάριο. Παρά την ταχύτερη αύξηση των αγορών εισροών, η χρήση των αποθεμάτων τόσο των πρώτων υλών όσο και των ετοίμων προϊόντων για την εκπλήρωση των νέων παραγγελιών ξεπέρασε τις προσπάθειες αναπλήρωσης των αποθεμάτων και οδήγησε σε απότομη συρρίκνωση.

Τέλος, οι ελληνικές εταιρείες του μεταποιητικού τομέα εξέφρασαν εμπιστοσύνη ως προς τις προοπτικές σχετικά με την παραγωγή κατά τη διάρκεια του Φεβρουαρίου. Παρότι ελαφρώς χαμηλότερο από τον Ιανουάριο, το επίπεδο αισιοδοξίας ήταν το δεύτερο υψηλότερο που έχει καταγραφεί σε διάστημα λίγο μεγαλύτερο των δύο ετών.

Ανεπιβεβαίωτα στοιχεία συνέδεσαν το θετικό κλίμα με τις ελπίδες για περαιτέρω αύξηση των νέων εργασιών και των προγραμματισμένων επενδύσεων σε νέα μηχανήματα και εξοπλισμό.

Η Siân Jones, Επικεφαλής Οικονομολόγος της S&P Global Market Intelligence, σχολίασε: «Οι συνθήκες για τους Έλληνες κατασκευαστές έχουν βελτιωθεί σημαντικά κατά τη διάρκεια των πρώτων μηνών του 2024, καθώς η παραγωγή, οι νέες παραγγελίες, τα επίπεδα απασχόλησης και οι προμήθειες αυξήθηκαν λόγω των πιο εύρωστων συνθηκών ζήτησης. Επιπλέον, η απόδοση του τομέα βελτιώθηκε στον μεγαλύτερο βαθμό που έχει καταγραφεί σε διάστημα δύο ετών, ενισχύοντας, με τη σειρά της, την εμπιστοσύνη μεταξύ των παραγωγών αγαθών.

Ωστόσο, τα υποκείμενα στοιχεία της έρευνας για τον δείκτη PMI υπέδειξαν ότι οι προκλήσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού διατηρήθηκαν, καθώς οι καθυστερήσεις στις ναυτιλιακές μεταφορές εμπόδισαν την ικανότητα των εταιρειών να αναπληρώσουν τα εξαντλημένα αποθέματα, παρά την απότομη αύξηση των αγορών εισροών. Οι ελλείψεις υλικών και τα προβλήματα στις μεταφορές ώθησαν επίσης τις τιμές εισροών προς τα πάνω. Παρ’ όλα αυτά, ο ρυθμός αύξησης του κόστους επιβραδύνθηκε ελαφρώς κατά τη διάρκεια του μήνα. Αντίθετα, οι τιμές χρέωσης από την πλευρά των Ελλήνων κατασκευαστών αυξήθηκαν με τον δριμύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί σε διάστημα ενός έτους, λόγω των ευνοϊκότερων συνθηκών ως προς τις πωλήσεις. Τα τελευταία στοιχεία της έρευνας του δείκτη PMI υποδεικνύουν ότι ο δείκτης τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ) θα μπορούσε να αυξηθεί κατά τους επόμενους μήνες, μετά τη συνεχιζόμενη περίοδο εξασθένησης του πληθωρισμού».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v