Ξεκλειδώνουν μεγάλες επενδύσεις σε logistics hub

Ωριμάζουν επενδύσεις αλλά και κυβερνητικά σχέδια για τη διασύνδεση υποδομών λιμένων και σιδηροδρομικών δικτύων με στόχο τη δημιουργία σύγχρονων διαδρόμων για την εφοδιαστική αλυσίδα. Στο επίκεντρο Αττική και Θεσσαλονίκη.

Ξεκλειδώνουν μεγάλες επενδύσεις σε logistics hub

Η από καιρού συζητούμενη δημιουργία κόμβου εμπορίου από την Ασία προς την Ευρώπη με «πύλη» εισόδου την Ελλάδα αναδείχθηκε τόσο κατά την πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Ινδία, όσο και μέσα από τις πρωτοβουλίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη σιδηροδρομική διασύνδεση με τους ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς εμπορευματικούς διαδρόμους, όπως είναι o «3Seas» και ο «Western Balkans – East Mediterranean».

Πέρα ωστόσο από τις θεσμικές πρωτοβουλίες, η επενδυτική κινητικότητα σε σύγχρονες υποδομές logistics βρίσκονται ήδη σε τροχιά (κυρίως στην Αττική) αλλά και στη Βόρεια Ελλάδα.

Ειδικότερα, μέσα στο 2024 αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες για το Θριάσιο Ι με επενδυτικό φορέα την κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair για την κατασκευή εγκαταστάσεων συνολικής έκτασης 300.000 τ.μ. και προϋπολογισμό πέριξ των 250 εκατ. ευρώ. Εν τω μεταξύ, δόθηκε δίμηνη παράταση από τη ΓΑΙΑΟΣΕ για τις προθεσμίες εκπλήρωσης των προϋποθέσεων έναρξης της παραχώρησης, που συμπληρώνεται σε δύο φάσεις στα τέλη Ιανουαρίου και στα τέλη Φεβρουαρίου.

Σε φάση υλοποίησης εισέρχεται και η επένδυση της Streem Development (HIG) στο χώρο του παλαιού εργοστασίου της Ελληνικής Χαλυβουργίας στην Παραλία Ασπροπύργου. Το project έχει ενταχθεί στον νόμο για τις Στρατηγικές Επενδύσεις και σύμφωνα με την υπουργική απόφαση, το συνολικό ύψους της επένδυσης θα ανέλθει σε 244,2 εκατ. ευρώ. Αναλυτικότερα, στην έκταση, η Streem Development θα κατασκευάσει ένα πρότυπο κέντρο διεθνών μεταφορών και αποθήκευσης μέσω τρένου, πλοίου και φορτηγών (trimodal). Οι γραμμές του τρένου περνάνε από το οικόπεδο το οποίο έχει και άδεια λιμανιού (προβλήτα), ενώ η έκταση εξυπηρετείται από την Εθνική Οδό.

Υπενθυμίζεται πως η Streem απέκτησε πρόσφατα σύγχρονη εγκατάσταση logistics στη ΒΙΠΕ Σίνδου σε οικόπεδο 60.000 τ.μ. κοντά στο Καλοχώρι. Το σημείο είναι σε στρατηγική θέση, καθώς βρίσκεται δίπλα στον αυτοκινητόδρομο Αθηνών-Θεσσαλονίκης και 12 χλμ. από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Στον τομέα των ιδιωτικών επενδύσεων προστίθεται και η συνεπένδυση για τη δημιουργία κέντρου logistics στον Ασπρόπυργο της Trade Estates και του διεθνούς ομίλου ΙΚΕΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η συμφωνία των δύο πλευρών ήρθε μετά την επικράτηση της ΑΕΕΠ σε σχετική διαγωνιστική διαδικασία που διενήργησε διεθνώς ο σουηδικός όμιλος λιανικής επίπλων IKEA.

Τα projects του ΤΑΙΠΕΔ

Εντός του α’ τριμήνου του 2024 αναμένεται να δημοσιευτεί η προκήρυξη του διαγωνισμού για τη δημιουργία του νέου Επιχειρηματικού Πάρκου συνδυασμένων μεταφορών στο Δήμο Φυλής, όπου θα μεταφερθούν τα πρακτορεία μεταφορών από την περιοχή του Ελαιώνα.

Την ωρίμανση του διαγωνισμού υλοποιεί η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ (PPF), η οποία έχει υπογράψει και το σχετικό MoU με το Δήμο Φυλής. Παραλλήλως, η προετοιμασία του διαγωνισμού για όλες τις σχετικές μελέτες έχει διασφαλίσει πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ τον Δεκέμβριο του 2023 εγκρίθηκε από το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων & Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) του Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για τη δημιουργία του νέου logistics park. Αναμένεται πλέον η σχετική Υπουργική Απόφαση, η οποία και θα επισφραγίσει την πολεοδόμηση του πάρκου. Ο διαγωνισμός αφορά σε σύμβαση Παραχώρησης οπότε ενδιαφέρον αναμένεται να εκδηλώσουν οι μεγάλοι παίκτες της εγχώριας αγοράς αντίστοιχων επενδύσεων σε αντίστοιχες υποδομές.

Aντιστοίχως το PPF ωριμάζει με το έργο που αφορά στην ανάπτυξη στο πρώην στρατοπέδου Γκόνου (έκτασης 672 στρεμμάτων) ενός σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου εθνικής εμβέλειας, το οποίο θα διασυνδέει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τα Βαλκάνια και την ανατολική Ευρώπη μέσω συνδυασμένων μεταφορών οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων. Το ακίνητο, ιδιοκτησίας ΥΠΟΙΚ έχει παραχωρηθεί κατά χρήση στην ΓΑΙΑΟΣΕ.

Τέλος σημαντικές επενδύσεις logistics στη Βόρεια Ελλάδα προγραμματίζει και η Dimand η οποία σχεδιάζει την ανάπτυξη σε δύο ξεχωριστές φάσεις ενός εμπορευματικού κέντρου στο ακίνητο της Βαλκάν Εξπόρτ, προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ. Η πρώτη φάση αφορά στη δόμηση περίπου 55.000 τ.μ. εντός 24 μηνών και η δεύτερη σε δόμηση περίπου 65.000 τ.μ. εντός 30 μηνών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v