Η συνταγή που γεμίζει τα ταμεία των ξενοδοχείων

Η σημασία της αύξησης της πληρότητας στα άκρα της σεζόν και ο ρόλος της ανόδου των τιμών. Στα 3,5 δισ. ευρώ οι επενδύσεις για αναβάθμιση ξενοδοχείων την τελευταία 5ετία.

Η συνταγή που γεμίζει τα ταμεία των ξενοδοχείων

Σε καθοριστικό παράγοντα για την τόνωση του τζίρου των ξενοδοχείων, πέρα από την αύξηση των τιμών, αναδεικνύεται η ενίσχυση της πληρότητας στα άκρα της σεζόν.

Σύμφωνα με την ανάλυση των στοιχείων της ετήσιας έρευνας για τον ξενοδοχειακό κλάδο που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), τα ξενοδοχεία που κατάφεραν να ενισχύσουν την πληρότητά τους τους μήνες εκτός της υψηλής περιόδου, δηλαδή τον Οκτώβριο σε πρώτο επίπεδο και τον Μάιο σε δεύτερο επίπεδο, ποντάροντας και στην επιμήκυνση της σεζόν, ήταν εκείνα που κατέγραψαν μεγαλύτερη άνοδο στον τζίρο τους.

«Το πρώτο πράγμα που θα μπορούσε να σκεφτεί κάποιος διερωτώμενος σε τι οφείλεται αυτή η σημαντική αύξηση του τζίρου των ξενοδοχείων το 2023 είναι ότι εφόσον αυξήθηκε η τιμή, αυξήθηκε και ο συνολικός τζίρος. Είδαμε, όμως, ότι η αύξηση των τιμών είναι κοντά στο 10% και η αύξηση του τζίρου κοντά στο 23%, συνεπώς υπάρχει χώρος και για άλλους παράγοντες που έχουν συντελέσει στην αύξηση του τζίρου. Η αύξηση τιμής ήταν φυσικά σημαντικός παράγοντας για την αύξηση του τζίρου, αλλά άφησε χώρο περίπου 50% σε άλλους παράγοντες που έχουν να κάνουν με αύξηση της πληρότητας σε περιοχές και σε κατηγορίες», τόνισε στο πλαίσιο της παρουσίασης των αποτελεσμάτων της έρευνας ο Γιώργος Πετράκος, γενικός διευθυντής του ΙΤΕΠ.

«Η αύξηση του τζίρου στα ξενοδοχεία που καταγράφηκε, συνδέθηκε περισσότερο με την αύξηση της πληρότητας Οκτωβρίου, Μαΐου και Αυγούστου κατά σειρά και λιγότερο με την αύξηση της τιμής», προσέθεσε, εξηγώντας πως «τα ξενοδοχεία που αύξησαν τον τζίρο τους περισσότερο απ’ ό,τι αύξησαν την τιμή τους, λόγω της αυξημένης πληρότητας, είναι τα ξενοδοχεία με χαρακτηριστικά κατηγορίας 3 και 4 αστέρων περισσότερο και εκείνα που βρίσκονται σε περιοχές όπως η Πελοπόννησος, τα νησιά του Ιονίου, η Αττική και η κεντρική Ελλάδα».

Με βάση την έρευνα, πάντως, ο τζίρος των ξενοδοχείων το 2023 αυξήθηκε κατά 22,5% σε σχέση με το 2022 και διαμορφώθηκε σε 10,5 δισ. ευρώ. Η αύξηση αυτή, ωστόσο, διαφοροποιείται αισθητά ανάμεσα στα ξενοδοχεία συνεχούς και εποχικής λειτουργίας.

Πιο αναλυτικά, τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας σημείωσαν αύξηση τζίρου 9,4% σε ετήσια βάση στα 1,94 δισ. ευρώ από 1,77 δισ. ευρώ το 2022, τη στιγμή που τα εποχικής λειτουργίας κατέγραψαν τζίρο 8,62 δισ. ευρώ από 6,76 δισ. ευρώ το 2022, παραπέμποντας σε άνοδο 27,4%.

Τα ξενοδοχεία 1*-3*, που αποτελούν το 74% των ξενοδοχείων, κατέγραψαν αύξηση του τζίρου τους κατά 18,8% το 2023 σε σχέση με το 2022, ενώ τα ξενοδοχεία 4*-5* σημείωσαν αύξηση του τζίρου τους κατά 23,6% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Ως προς τις τιμές, η μέση τιμή διάθεσης δίκλινου δωματίου τον Αύγουστο 2023 παρουσίασε αύξηση 9% σε σχέση με τον Αύγουστο του 2022 και 31% σε σχέση το 2019. Για τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο σημειώθηκε αύξηση κατά περίπου 11% μεταξύ των ετών 2023 και 2022.

Αναφερόμενος στην επιμήκυνση της σεζόν, ο Αλέξανδρος Βασιλικός (φωτ.) πρόεδρος του ΞΕΕ, τόνισε: «Βλέπουμε κάποια σημάδια, πολύ μικρά. Σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι αυτή η δυναμική προσπάθεια αναζητεί λύση στο μοντέλο που λειτουργούν τα ξενοδοχεία. Είναι πολύ πιο σύνθετη η προσπάθεια. Εχουμε προορισμούς που έχουμε τη δυνατότητα να πετύχουμε εύκολα την παράταση της σεζόν και δεν το έχουμε κάνει. Η Αθήνα είναι η μοναδική ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που έχει απόκλιση μεταξύ χειμώνα και καλοκαιριού γιατί δεν έχει δημιουργήσει τις υποδομές όπως όλες οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Για παράδειγμα λείπει ένα συνεδριακό κέντρο προκειμένου να διατηρεί μία υψηλή ζήτηση τους μήνες εκτός αιχμής. Στην Αθήνα, μετά τον Μαραθώνιο τα ξενοδοχεία κάνουν μακροβούτι μέχρι το Πάσχα, λειτουργώντας χωρίς ιδιαίτερο όφελος μέσα στους μήνες του χειμώνα και αυτή είναι μια διαφοροποίηση σε σχέση με τα resorts. Πλέον, είναι θέμα υποδομών που αφορούν τους επισκέπτες όσο αφορούν και τους ντόπιους. Δεν διαφοροποιείται το νοσοκομείο, οι συνδέσεις, το οδικό δίκτυο ανάλογα με την εθνικότητα».

Και συμπλήρωσε, εστιάζοντας στις υποδομές: «Εχουν γίνει πράγματα σε ό,τι αφορά ας πούμε τα αεροδρόμια, αλλά έχουμε αρκετό δρόμο να διανύσουμε. Ό,τι ήταν να κάνει ο ξενοδόχος, το έκανε και ό,τι είναι να κάνει, θα το κάνει. Η αλλαγή επιπέδου εποχικότητας, τιμών, ποιότητας δεν θα προέλθει από το ξενοδοχείο, αλλά από τη συνολική άνοδο των προορισμών».

Επενδύσεις 3,5 δισ. ευρώ

Σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις, τα τελευταία 5 χρόνια, από το 2019 έως και το 2023, έχουν δαπανηθεί σχεδόν 3,5 δισ. ευρώ για επισκευές, ανακαίνιση ή συντήρηση ξενοδοχείων, με το ποσό που επενδύεται να αντιπροσωπεύει ακόμη και το 15% του ετήσιου τζίρου των μονάδων. Το 2023 επενδύθηκαν 761 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 7% των τζίρου των ξενοδοχείων.

«Στην Ελλάδα έχουμε πετύχει μια ποιοτική αναβάθμιση του ξενοδοχειακού κλάδου, είτε σε επίπεδο κατηγορίας, είτε σε επίπεδο ποιότητας, είτε σε επίπεδο αξιολογήσεων/κριτικών. Η κατεύθυνση σήμερα είναι προς το ενεργειακό, προς τις νέες τεχνολογίες κι εκεί πρέπει να “πέσει” και το βάρος των χρηματοδοτικών προγραμμάτων. Ο ανταγωνισμός θα αλλάξει άρδην τα επόμενα χρόνια και θα αλλάξει με ποιοτικά χαρακτηριστικά που δύσκολα θα ακολουθήσουμε αν δεν κάνουμε αναβάθμιση σε αυτούς τους τομείς», είπε ο Αλ. Βασιλικός.

Μάλιστα, όπως επεσήμανε, οι επενδύσεις που πραγματοποιούνται στον κλάδο αφορούν στη συντριπτική πλειονότητά τους ανακαινίσεις και αναβαθμίσεις ξενοδοχείων και όχι την ανάπτυξη ξενοδοχείων και τουριστικών καταλυμάτων από την αρχή (greenfield). Πανελλαδικά, βάσει στοιχείων, το 2023 ο αριθμός των ξενοδοχείων σε απόλυτους αριθμούς μειώθηκε κατά 40 , ωστόσο τα δωμάτια αυξηθήκαν κατά 500.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v