Εντός των βασικών χρονοδιαγραμμάτων που περιγράφονται στην επιτελική σύνοψη για το Ετήσιο Σχέδιο Δράσης 2024 του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών βρίσκονται σειρά παλαιών και νέων έργων.
Πέρα από την προτεραιότητα που δίνεται στη δημοπράτηση νέων έργων ανάταξης και ανθεκτικότητας των υποδομών στη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα, σειρά έργων που βάλτωσαν κατά τη δεκαετία της κρίσης ή βρέθηκαν σε ακινησία για πλείστους λόγους, οδεύουν προς ολοκλήρωση.
Ήδη ένα από αυτά, το οποίο βρισκόταν σε εκκρεμότητα από το 2010 και επαναδημοπρατήθηκε το 2018, παραδόθηκε στην κυκλοφορία, πριν μάλιστα τη λήξη της συμβατικής υποχρέωσης της αναδόχου κατασκευάστριας εταιρείας ΜΕΤΚΑ.
Ο οδικός άξονας Άκτιο-Αμβρακία, μήκους 48,5 χλμ., έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου με 2+2 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και ανισόπεδους κόμβους. Ξεκινά από το βόρειο άκρο της Λίμνης Αμβρακίας και φτάνει μέσω Βόνιτσας στην περιοχή του Ακτίου όπου ενώνεται από τη μια την υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου-Πρέβεζας και από την άλλη με τον οδικό άξονα Άκτιο-Λευκάδα. Το έργο υλοποιήθηκε ως δημόσιο έργο με πόρους από το ΕΣΠΑ.
Στον νότιο τμήμα της χώρας, πρόοδος καταγράφεται στον οδικό άξονας Πάτρα-Πύργος, έργο που επίσης είχε μοιραστεί σε ξεχωριστές εργολαβίες, ενώ πλέον μετά τις νέες δημοπρατήσεις παρουσιάζει ορατή πρόοδο στο 30% κατά μέσο όρο, ενώ εκτιμάται ότι θα παραδοθεί εντός χρονοδιαγράμματος εντός του 2025 από τους αναδόχους (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ).
Στη Βόρεια Ελλάδα, πριν από το Πάσχα του 2024 αναμένεται και η ολοκλήρωση του νότιου τμήματος του Ε65 από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ πρόοδος σημειώνεται και στο βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, όπου ήδη έχει ολοκληρωθεί το 40%, με στόχο την ολοκλήρωση το 2025. Έτσι προχωρά και υλοποιείται ένα έργο που έμεινε παγωμένο την προηγούμενη δεκαετία λόγω έλλειψης πόρων.
Για τον Νοέμβριο του 2024 υπάρχει η δέσμευση λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης με τους πρώτους οκτώ σταθμούς με ανάδοχο την Άκτωρ, δίνοντας τέλος στην «ανεκδοτολογία» για το μέσο σταθερής τροχιάς στη συμπρωτεύουσα.
Έργα στην εκκίνηση
Πριν το τέλος του 2023 εγκαινιάστηκαν τα έργα του οδικού άξονα Μπράλος-Αμφισσα, με ανάδοχο την ΑΒΑΞ και η υλοποίησή του ανοίγει τον δρόμο για τη μελλοντική ολοκλήρωση και των άλλων τμημάτων που χρήζουν αναβάθμισης. Επίσης μέσα στο α’ εξάμηνο του 2024 αναμένεται η έναρξη εργασιών για την Παράκαμψη Χαλκίδας-Ψαχνών με ανάδοχο τη ΜΕΤΚΑ του ομίλου Mytilineos.
Επίσης σε φάση εκκίνησης βρίσκεται το τμήμα του ΒΟΑΚ Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος (με ανάδοχο την Άκτωρ), ενώ μέσα στην άνοιξη του 2024 αναμένεται να ξεκινήσουν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι εργασίες κατασκευής του δεύτερου από τα τρία τμήματα του ΒΟΑΚ, το Χερσόνησος-Νεάπολη. Το έργο, η σύμβαση του οποίου υπεγράφη τον περασμένο Απρίλιο με το ανάδοχο σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ, είναι μήκους 22,5 χλμ.
Επιπλέον, παρά την πεντάμηνη καθυστέρηση έναρξης του έργου, τον περασμένο Νοέμβριο ξεκίνησαν οι πρόδρομες εργασίες για το έργο ΣΔΙΤ της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (το επονομαζόμενο Flyover), με ανάδοχο την κοινοπραξία Mytilineos-Άβαξ.
Σημειώνεται πάντως πως ο Συνολικός Ενταγμένος Προϋπολογισμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών υπολογίζεται σε 2,229 δισ. ευρώ για το 2024, ενώ οι συνολικές πληρωμές ΠΔΕ σε 367,2 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, γίνεται αναφορά σε Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Στόχο (2024) ύψους 408 εκατ. ευρώ.