Ανενεργός παραμένει ουσιωδώς ο θεσμός των Πρότυπων Προτάσεων από την πλευρά του δημοσίου, καθώς παρά την κατάθεση ήδη δύο φακέλων για τη μελέτη και κοστολόγηση μεγάλων οδικών έργων στην πρωτεύουσα από τον περασμένο Μάιο, δεν έχει ξεκινήσει η διαδικασία εξέτασης αυτών από το Υπουργείο Υποδομών.
Ειδικότερα πρόκειται για την πρόταση της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (36%) - Άκτωρ Παραχωρήσεις (32%) και Άβαξ (32%), για τις τρεις σχεδιαζόμενες επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο, Ραφήνα και Σήραγγα Ηλιούπολης, αλλά και για την πρόταση που κατέθεσε αυτόνομα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τη δημιουργία ενός νέου οδικού άξονα που θα συνδέσει την Ελευσίνα με τα Οινόφυτα. Και οι δύο προτάσεις αφορούν στην ανακούφιση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην πρωτεύουσα, καθώς η υφιστάμενη Αττική Οδός πλησιάζει στα όρια χωρητικότητας, ενώ οξύ παραμένει το ζήτημα στον Κηφισό.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κ. Γ. Περιστέρη, προς το παρόν δεν έχει υπάρξει αντίδραση ή εξέταση των φακέλων. Υπενθυμίζεται δε πως υφίσταται συμφωνία μεταξύ ΥΠΟΜΕ και Lamda Development όσον αφορά τη μελετητική ωρίμανση της μίας επέκτασης (Σήραγγα Ηλιουπόλεως).
Από την πλευρά της, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει εκφράσει τις επιφυλάξεις της τόσο για το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τις Πρότυπες Προτάσεις όσο και για τη χρηματοδότηση έργων τέτοιου μεγέθους. Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με τον θεσμό των Πρότυπων Προτάσεων, ιδιωτικοί φορείς δύναται να καταρτίσουν μελέτες και να ωριμάσουν έργα -προϋπολογισμού άνω των 200 εκατ. ευρώ- που είτε θα δημοπρατηθούν ως ΣΔΙΤ ή Παραχώρηση ή και με δημόσια δαπάνη, προκειμένου να επισπεύσουν διαδικασίες αλλά και να διαμορφώσουν ένα πιο ρεαλιστικό πλαίσιο υλοποίησης.
Ήδη ο υφυπουργός Υποδομών κ. Ταχιάος έχει επισημάνει πως τα οδικά έργα στην Αττική δεν δύνανται να χρηματοδοτηθούν από πόρους ΕΣΠΑ, γεγονός που στρέφει προς την αναζήτηση εθνικών πόρων, με τους γνωστούς ωστόσο περιορισμούς και την προτεραιοποίηση άλλων αναγκών. Επιπλέον, η εκδοχή της μελλοντικής δημοπράτησης των συγκεκριμένων έργων μέσω σύμβασης Παραχώρησης απαιτεί πολιτική απόφαση καθώς τότε θα εισαχθεί κόμιστρο διέλευσης.
Οι προτάσεις
Η πρότυπη πρόταση για τις τρεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Άκτωρ Παραχωρήσεις-Άβαξ εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει σε κόστος το 1 δισ. ευρώ, καθώς περιλαμβάνει και το απαιτητικό έργο της Σήραγγας Ηλιούπολης. Εξ αντικειμένου και προϋπολογισμού, εκτιμάται πως η πρόταση περιλαμβάνει στο σκέλος της υλοποίησης τη δημοπράτηση μέσω σύμβασης Παραχώρησης, με τον ιδιώτη ανάδοχο να αναλαμβάνει το κόστος υλοποίησης.
Η δεύτερη πρότυπη πρόταση, η οποία παρουσιάστηκε δημοσίως από τον εντεταλμένο σύμβουλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κ. Π. Σουρέτη, αφορά τη δημιουργία ενός νέου αυτοκινητοδρόμου που θα συνδέει την Ελευσίνα με τα Οινόφυτα, ο οποίος αφορά κατ’ επέκταση στη σύνδεση του Δυτικού τμήματος της Αττικής Οδού, και των νοτίων οδικών αξόνων της Ελλάδος, με την περιοχή της χώρας βόρεια των Οινοφύτων, παρακάμπτοντας κατά αυτόν τον τρόπο το ήδη βεβαρημένο οδικό δίκτυο του Λεκανοπεδίου της Αττικής και εξυπηρετώντας την άμεση οδική σύνδεση των σημαντικών Βιομηχανικών Περιοχών Οινοφύτων, Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Θριάσιου πεδίου καθώς και του Εμπορευματικού Λιμένα Πειραιά.
Ειδικότερα, ο σχεδιασμός του νέου αυτοκινητοδρόμου προβλέπει πως αυτός ξεκινά από το δυτικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου της Αττικής Οδού στην περιοχή Αγ. Λουκά (Θριάσιο Πεδίο) και καταλήγει στον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ στην περιοχή των Οινοφύτων, με μήκος περίπου 40 χλμ. Πρόκειται για σύγχρονο Αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, με ανισόπεδους κόμβους και έναν ημικόμβο, παράπλευρους και κάθετους δρόμους προς αποκατάσταση της συνέχειας και της δομής του υφιστάμενου τοπικού οδικού δικτύου, αμφίπλευρο Σταθμό Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών και το σύνολο των απαιτούμενων υποστηρικτικών εγκαταστάσεων.